Potrivit unui comunicat al APC România, propunerile de modificare a legislaţiei europene privind protecţia datelor cu caracter personal, propuneri prezentate de Comisia Europeană, vor face ca noile standarde să se aplice tuturor companiilor ce procesează date personale ale consumatorilor europeni.

Aplicabile atât pentru tranzacţiile online, dar şi pentru cele offline, aceste modificări vor fi în mod particular importante pentru utilizatorii de internet. Reglementările subliniază cum pot sau nu pot fi folosite datele cu caracter personal de către companiile de la care consumatorii achiziţionează, cu care consumatorii corespondează prin email, prin care socializează etc.

Printre beneficiile ce vor fi aduse consumatorilor de noua directivă europeană se numără transparenţa, întrucât consumatorii vor trebui clar informaţi ce date sunt procesate, de către cine, pentru care scop şi pentru cât timp aceste date vor fi stocate.

De asemenea, noua directivă prevede ‘notificarea privind compromiterea datelor’, care permite consumatorului să fie informat atunci când datele cu caracter personal au fost serios compromise, dar şi noul drept de ‘portabilitate a datelor personale’, potrivit căruia consumatorii, care sunt din ce în ce mai dependenţi de servicii precum Facebook, Flickr etc., vor avea posibilitatea recuperării datelor în momentul schimbării furnizorului de astfel de servicii.
Despăgubiri pentru compromiterea datelor personale
În noua legislaţie europeană privind protecţia datelor cu caracter personal vor fi introduse conceptele de ‘Confidenţialitate din concepţie’ şi ‘Confidenţialitate în mod implicit’. Primul concept presupune înglobarea unor standarde de înaltă protecţie a datelor în domeniul tehnologiei informaţiilor şi comunicaţiilor, iar cel de al doilea concept presupune standarde ridicate privind confidenţialitatea. Ambele concepte vor trebui să devină reguli pentru operatorii de date cu caracter personal.

Autorităţile cu atribuţii în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal vor avea puterea să aplice aceste legi, iar consumatorii vor putea solicita despăgubiri pentru compromiterea datelor personale sau vor putea fi reprezentaţi de organizaţiile de consumatori.

"În ultimii ani, datele cu caracter personal au fost folosite ca monedă de schimb fără ştiinţa consumatorilor. În mod particular, utilizatorii de servicii online au constatat scăderea dramatică a controlului asupra datelor lor personale. Acum, Comisia a trasat o linie clară, toate elementele pentru o utilizare într-un cadru legal centrat pe consumator sunt prezente în această propunere. Acestea nu trebuie să rămână doar nişte valori de referinţă, ci trebuie să devină standarde în activitatea de zi cu zi. Astăzi, Uniunea Europeană face un important pas înainte pentru a reda dreptul asupra datelor personale acelora îndreptăţiţi să le deţină, consumatorilor", a declarat preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România, Costel Stanciu.

Potrivit Eurobarometrului Comisiei Europene pentru Protecţia Datelor şi Identitatea Electronică pentru anul 2011, 70% dintre consumatori sunt îngrijoraţi de faptul că datele lor personale sunt utilizate de companii în alte scopuri decât cele pentru care au fost culese. 64% consideră că nu sunt informaţi corespunzător asupra modului în care le sunt procesate datele personale.

De asemenea, 82% dintre tinerii consumatori sunt îngrijoraţi de posibilitatea ca datele lor personale să fie folosite fără ştiinţa lor.

94% dintre consumatori spun că ar dori să deţină mai mult control asupra modului în care datele sunt folosite, iar 87% doresc să fie informaţi în cazul în care datele lor personale au fost pierdute sau furate.

71% dintre consumatori spun că este important să poată transfera datele colectate şi stocate de website-uri atunci când decid să rezilieze furnizarea serviciilor sau să schimbe furnizorul de astfel de servicii, relevă acelaşi studiu.