Polite: Datorita uzurii masinii, plata asiguratorilor este sub jumatate din valoarea daunelor

Politele de asigurare RCA si CASCO garanteaza plata daunelor in caz de accident de catre asigurator. Realitatea dovedeste ca, in majoritatea cazurilor, banii platiti de societatile de asigurari abia acopera 40% din valoarea reparatiilor.




Chiar daca sunt evenimente nefericite, accidentele auto au o frecventa foarte ridicata in Romania. Introducerea obligativitatii politei de raspundere civila (RCA) ofera o anumita protectie a soferilor in fata acestor situatii nedorite. Polita CASCO aduce chiar elemente sporite de protectie. Totusi, concluzia este urmatoarea: fericiti se pot considera doar cei care nu au patit nimic. Ei macar nu stiu ca, in cazul unei masini mai vechi de cinci ani, banii care pot fi primiti de la societatea de asigurari nu sunt nici pe departe suficienti pentru a acoperi plata daunelor.


Cum parcul auto al Romaniei are in medie o vechime de zece ani, foarte multi proprietari de masini pot avea aceasta surpriza. si asta, deoarece valoarea maxima a despagubirilor se acorda in functie de anul de fabricatie al masinii si de numarul de kilometri efectuati. In cazul RCA, exista norme ale Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor care stabilesc coeficientii de calcul. Intamplarea face ca CSA sa fie mai catolica decat Papa si pentru a te incadra in categoria masini cu stare de intretinere medie nu trebuie sa circuli mai mult de 10.000 de kilometri pe an. Tot ce este in plus aduce dupa sine un grad de uzura mai mare al masinii si scade implicit limita maxima a despagubirii. Astfel, pentru o masina mediu avariata, dar care a fost fabricata/inmatriculata in 1999, valoarea maxima a despagubirilor pe care le acorda o firma de asigurari abia ajunge la 25 de milioane de lei. In schimb, reparatiile costa 50 de milioane de lei.


si la asigurarile CASCO se aplica aceleasi principii, numai ca aici nu exista norme CSA, ci norme interne, iar valoarea maxima stabilita de asigurator este totodata si limita totala a despagubirilor in cazul avariei complete a autovehiculului. Practica in piata a fost stabilita tacit la acordarea unui grad de uzura de 10% pe an si o medie de 20.000 de kilometri pentru o intretinere medie a starii masinii.
Cu toate acestea, exista si societati care mentin sistemul draconic de la RCA cu 10.000 de kilometri pe an, conditii in care valoarea primei creste si a despagubirilor scade. Pentru a se evita astfel de situatii insa, asiguratorul ar trebui sa fie cel care sa faca mai intai o evaluare a costurilor reparatiilor si in functie de care sa se ia decizia daca masina merita reparata sau nu. Cu limita maxima de despagubire pe care o acorda asiguratorul, pagubitul nu-si poate cumpara o masina similara ca an de fabricatie si grad de uzura cu cea avuta inainte de accident.

Mai ales in cazul politelor CASCO, asiguratorii ar trebui sa-si protejeze in acest fel clientii pentru a le castiga fidelitatea.

Ce trebuie analizat cand contractam o asigurare

• Termenele de plata stabilite de societatea de asigurari in contract. Daca nu exista termen de plata, riscul este ca recuperarea banilor dati pe reparatiile masinii sa dureze foarte mult. Ideale sunt societatile care platesc direct service-urilor auto.



• Suma asigurata in cazul CASCO arata limita maxima pe care societatea o va plati in caz de avarie totala. Suma asigurata trebuie sa fie cat mai apropiata de valoarea de piata a autovehiculului din momentul incheierii politei.



• Lista service-urilor auto cu care lucreaza compania de asigurari este foarte importanta.





 continuare