În gospodăriile românilor, aragazul este cel mai popular aparat electrocasnic, având rata de penetrare cea mai mare, dar şi rata de schimbare cea mai mică.

Cele mai multe bucătării româneşti sunt echipate cu aragazuri de dimensiuni mici, cu plită cu patru arzătoare şi cuptor. Se poate spune că piaţa locală îşi menţine încă dependenţa de gătitul tradiţional, la cuptor sau pe plită, utilizând aparate pe bază de gaz.

„România este încă o piaţă în formare, în ciuda faptului că a atins un prag de saturaţie în privinţa achiziţionării de aparate electrocasnice“, este de părere Carmen Georgescu, communication & marketing manager la Electrolux România, companie care este liderul pieţei de profil. „În ultima perioadă, a crescut procentajul echipamentelor de «built – in» (cuptoare şi plite), la fel cum s-a întâmplat şi în alte ţări europene. În plus, se observă o diversificare a stilurilor de gătit, deoarece se caută din ce în ce mai mult plitele prin inducţie, vitroceramice, atât cele electrice, cât şi cele ce funcţionează cu gaz“, adaugă Carmen Georgescu.
Dorinţa consumatorului mai sofisticat de a-şi adapta stilul culinar la bucătăria internaţională a deschis „apetitul“ pentru aparate multifuncţionale. Dacă la aragazurile tradiţionale există un maximum de cerinţe – să aibă grill şi rotisor -, la aparatele încastrabile alegerea porneşte de la design şi continuă cu multiplele funcţiuni ale plitelor, cu selectarea unor programe speciale de coacere sau a programelor de autocurăţare, presetarea perioadei de gătire etc.

„Produsele încorporabile şi cele din inox reprezintă segmentele cele mai dinamice de pe piaţa aragazurilor din România“, susţine Monica Iavorschi, director de marketing şi vânzări la Arctic, companie care, deşi a intrat de puţin timp pe această piaţă, ocupă deja poziţia a doua, cu brandurile Arctic şi Beko. „Designul bucătăriilor tinde să devină important pentru consumatorii români, care se aliniază celor mai moderne tendinţe în dotarea spaţiului destinat gătitului, atât prin tehnologia inteligentă încorporată, cât şi prin eleganţa stilului. Ascensiunea produselor din inox se datorează, de asemenea, importanţei acordate designului şi nu numai considerentelor practice oferite de acest material“, explică Monica Iavorschi.

„Estimăm piaţa aparatelor încastrabile la 15% din totalul pieţei, ceea ce este încă un procentaj destul de mic, dar rapiditatea cu care acest segment se dezvoltă, precum şi tendinţele internaţionale ne fac să considerăm că acesta este viitorul“, afirmă Rodica Stere, marketing manager la Indesit Company. „Din punctul de vedere al varietăţii ofertei şi al profitabilităţii, acest segment este atractiv pentru producători. Pe de altă parte, şi consumatorul cu potenţial financiar este atras de această categorie de produse ce depăşesc necesităţile de bază şi promit funcţionalităţi mai sofisticate“, argumentează Rodica Stere. Precizăm că Indesit Company este un puternic jucător în domeniul analizat, atât prin marca Indesit, care ocupă locul al treilea pe segmentul aragazurilor, cu o cotă de 11,5%, cât şi prin marca Ariston, lider pe segmentul de aparate de gătit încastrabile.
În opinia lui Valeriu Cobaschi, director general la Franke România, „folosirea produselor încorporabile în locul celor clasice, de sine stătătoare, se impune treptat, ca orice nouă deprindere de consum. În România, ponderea acestora este de aproximativ 6% din totalul pieţei de electrocasnice, ceea ce reprezintă mult sub rata înregistrată în Europa de Vest.“

Whirlpool este prezentă pe piaţa de profil cu echipamente încastrabile şi cuptoare cu microunde pentru gătit, încastrabile sau de sine stătătoare, aşa-numitele „free standing“, mare parte dintre acestea regăsindu-se pe segmentul de electrocasnice premium. În cazul acestei companii, spre deosebire de anii trecuţi, în 2006, cea mai semnificativă creştere a vânzărilor au înregistrat-o plitele, o alternativă la clasicele maşini de gătit.
„Plita a devenit o opţiune practică, ştiut fiind faptul că la cuptor timpul de gătire este mai mare. Acesta este de fapt motivul pentru care şi piaţa cuptoarelor cu microunde, cu funcţii complexe pentru gătit, devine din ce în ce mai interesantă pentru producătorii de electrocasnice“, afirmă Mioara Bolozan, director marketing, Whirlpool România.

În ceea ce priveşte cuptoarele, contrar aparenţelor, se preferă cele electrice, consumatorii înţelegând că acest mod de a găti nu este mai costisitor decât cel realizat pe un aparat cu alimentare pe gaz.
„Mai mult, bucătăriile încastrabile electrice sunt ideale pentru casele de vacanţă sau casele construite pe terenuri limitrofe, unde nu există conectare la gaze“, adaugă Mioara Bolozan.

Referitor la segmentul premium, este puţin probabil ca ierarhia să sufere modificări semnificative, pentru că toţi competitorii consacraţi – numărul lor nefiind însă foarte mare – sunt deja prezenţi în România. Rămâne de văzut cum va evolua acest segment în viitor, având în vedere ridicarea restricţiilor BNR la creditele de consum. Diferenţa de rată lunară între produsele premium şi cele medium, de exemplu, va fi foarte mică, astfel că este posibil ca în anii care vor urma consumatorii să se îndrepte mai mult către tandemul plită şi cuptor încastrabil. Până în prezent, penetrarea acestui tip de produse a depins şi de puterea de cumpărare a populaţiei, deşi o serie de promoţii, oferte sau propuneri de pachete au rezultat într-un preţ de vânzare avantajos, egal cu valoarea unui aparat de gătit tradiţional.  

300.000

de unităţi (aparate independente) se estimează că s-au vândut în anul 2006. La acestea se adaugă 55.000 de unitaţi încastrabile (plite şi cuptoare) si 90.000 de hote

39-2238-13studiudepiata18.jpg