Pandemia a remodelat industria beneficiilor în 2020 – un an de schimbări radicale pe toate planurile, cu impact în business și în viața personală. Companiile și angajații au trebuit să se adapteze la munca la distanță și la o cerere mare de beneficii digitale care se potrivesc unui nou set de nevoi și provocări multiple ale angajaților.  

Tichetele de masă, cadourile (reprezentate de carduri cadou la peste 100 de retaileri din diverse industrii), turismul intern (accesat prin intermediul voucherelor de vacanță), serviciile medicale (pentru angajați și aparținători) și pensiile private (pilonul III) sunt principalele 5 beneficii flexibile alese de angajați, în 2020, potrivit analizei anuale Benefit, o companie Edenred, asupra industriei de beneficii extrasalariale din România, aflată la cea de-a 4-a ediție. 

Bugetele alocate de companii, în 2020, pentru beneficiile angajaților au crescut ușor. Astfel, dacă în 2019 bugetul lunar brut oferit fiecărui angajat pentru beneficii flexibile era de aproximativ 390 de lei, anul trecut, media lunară a  trecut de 400 de lei. Angajații au direcționat 75% din bugetele lor înspre beneficii scutite total sau parțial de taxe. 

Analiza ia în calcul date de la peste 215.000 de angajați la nivel național, din industrii precum Call-center & BPO, IT & Software, producție, retail, servicii, servicii financiare etc., care utilizau soluția de beneficii flexibile Benefit la finalul lui 2020. 

„Efectele directe și asociate ale pandemiei de COVID-19 continuă să fie un subiect principal în departamentele de resurse umane din țară, afectând fiecare componentă a locului de muncă, inclusiv beneficiile extrasalariale. În ultimul an, în România, a crescut interesul pentru beneficii digitale în rândul tuturor categoriilor de angajați, aceștia alegând produse și soluții pe care le pot accesa imediat și care le oferă un plus de siguranță. 

Astfel, au luat avans beneficiile care au legătură cu achizițiile în mediul online, serviciile medicale pentru angajați și familiile lor, dar și vacanțele în România”, spune Stelian Bogza, cofondator Benefit.

În 2020, abonamentele la sport, transportul, cursurile profesionale au înregistrat cele mai mari scăderi în topul preferințelor din platformă, ca o consecință directă a măsurilor de prevenție impuse de autorități în pandemia de COVID-19. 

În medie, angajații au cheltuit 200 de lei pentru achiziția unui beneficiu din categoria celor flexibile în platforma Benefit. În număr mare, angajații au accesat facilitatea oferită de platforma pentru a-si cumula bugetele primite de la angajator pe mai multe luni și au folosit inclusiv fonduri personale pentru unele beneficii ce pot fi plătite astfel. 

Cel mai frecvent beneficiu cumpărăt

Cel mai frecvent cumpărat beneficiu nedeductibil a fost cardul cadou la magazine din diverse industrii.

Categoria de Oferte Speciale, unde Benefit negociază reduceri corporate între 5% -70% pentru toți utilizatorii, a fost accesată în 2020 de 2 din 3 utilizatori ai platformei. În secțiune, angajații au cumpărat servicii și produse la prețuri preferențiale folosind bani personali și din bugetele de la angajatori și estimăm că au economisit astfel peste 10 milioane de lei. 

Benefit a anticipat nevoia de diversitate în categoriile cele mai accesate, astfel că, încă din luna martie 2020, a inclus beneficii și reduceri corporate adecvate contextului cu restricții generate de pandemie. Pentru secțiunile Beneficii Flexibile și Oferte Speciale, Benefit a încheiat parteneriate cu magazine online, platforme de food delivery, spații de co-working, antrenamente sportive online, programe de coaching pentru adulți, servicii de psihologie sau programe de învățare pentru copii.

„Pe măsură ce lumea va continua să depășească normele cu care ne-am obișnuit, va crește interesul pentru beneficiile cu accent pe îmbunătățirea vieții personale a angajaților. Un angajat mulțumit și sănătos va fi, în general, mai productiv pentru companie. Astfel că angajatorii vor pune mai mult accentul pe beneficiile care contribuie la creșterea performanțelor și stării de bine a angajaților.

Ne așteptăm, astfel, ca soluțiile complete de beneficii fixe și flexibile să fie o alegere pentru tot mai multe companii, atât prin prisma diversității ofertei pentru angajați, cât și pentru economiile de resurse pe care acest sistem le generează într-o companie, reducând din încărcarea departamentelor de HR și financiar”, spune Stelian Bogza.

Companiile care acordă beneficii fixe au oferit mai des soluții cu valoare nominală maximă

Beneficiile fixe au rămas și în 2020 prima alegere pentru majoritatea angajatorilor. Aceștia au oferit în pachetele pentru angajați beneficii deductibile precum tichete de masă, în limita unui tichet de masă/ zi lucrătoare (valoarea nominală maximă este, în prezent, de 20,01 lei), tichete cadou oferite la ocazii speciale (1 Martie, 1 Iunie, Paște, Crăciun), vouchere de vacanță (acordate în limita a 6 salarii minime brute/ an/angajat, oferite exclusiv în format digital), tichete culturale (ce beneficiază de taxe 0% pentru angajator și impozit pe venit de 10% pentru angajat și pot fi acordate lunar cu o valoare maximă de 160 de lei/ angajat sau ocazional în cuantum de 320 de lei/ eveniment).

„Platforma de beneficii flexibile Benefit consolidează oferta Edenred încă din 2019 și le permite clienților noștri corporativi să își eficientizeze politicile de HR și să își sporească atractivitatea, cu o gamă largă de programe de beneficii complet personalizabile, pentru a se adapta nevoilor fiecărui angajat. La nivel general, contextul recent a contribuit semnificativ la personalizarea și îmbunătățirea pachetelor oferite de companii, care își adaptează oferta pentru specificul și nevoile echipelor. 

Pe lângă apariția unor beneficii noi – de la bugete pentru adaptarea spațiului de lucru de acasă, la zile libere pentru părinți și consiliere online pentru angajați – anul trecut, companiile care acordă beneficii fixe au înțeles să vină în sprijinul angajaților și le-au oferit mai multe soluții cu valoarea nominală maximă deductibilă, ajutând la creșterea puterii de cumpărare a acestora”, spune Cătălin Olteanu, director comercial Edenred România.