La finele anului trecut, drumurile publice totalizau 86080 km, din care 17612 km (20,5%) drumuri naţionale, 35361 km (41,1%) drumuri judeţene şi 33107 km (38,4%), drumuri comunale. 

Raport la data de 31 decembrie 2015, datele INS arată că a crescut cu doar 6 kilometri lungimea dumurilor naționale, iar cele județene cu 45 de kilometri. 

În ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor publice, 41,7% din lungimea drumurilor modernizate şi 50,5% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită. Asta deși statul cheltuie anual sume semificative pentru modernizarea rețelei de drumuri, așa cum a arătat Capital în repetate rânduri.

Conform datelor comunicate de INS, din totalul drumurilor naţionale, 35,2% (6200 km) erau drumuri europene, 4,2% (747 km) autostrăzi, iar din punctul de vedere al numărului de benzi de circulație, 1,6% (280 km) erau drumuri cu 3 benzi, 10,3% (1820 km) drumuri cu 4 benzi şi 0,1% (22 km) drumuri cu 6 benzi. 

Astfel, anul trecut nu a fost inaugurat niciun kilometru de autostradă, Guvernul Cioloș anunțând că proiectele principale au fost blocate atunci când au preluat mandatul, ei reușind să deblocheze și să obțină autorizațiile necesare.
Totuși, în a doua parte a anului trecut, oficialii de la Transporturi anunțau că vor deschide circulației câțiva kilometri de autostradă, însă acest lucru nu s-a întâmplat până la finele anului trecut. Mai mult, actualii guvernanți au precizat că cel mai avansat proiect din punct de vedere al lucrărilor era lotul 2 al tronsonului Lugoj-Deva, însă recepția lucrărilor a avut loc abia la începutul lunii martie, deși tehnocrații declarau încă din noiembrie 2016 că lucrările sunt finalizate.

Citiți și: Următoarea AUTOSTRADĂ se va deschide în luna August

După mulţi ani la rând în care s-a reuşit o absorbţie foarte redusă a fondurilor europene destinate infrastructurii, oficialii Ministerului Transporturilor au ca ţintă în acest an suma de 1 miliard de euro – fonduri decontate de la UE. Cu o reţea de autostrăzi în lungime de aproximativ 750 de kilometri, România se află pe ultimul loc în Europa în ceea ce priveşte numărul de kilometri de autostradă raportat la o sută de mii de locuitori. În cei 10 ani de când România s-a alăturat Uniunii Europene, reţeaua de autostrăzi a crescut cu mai puţin de 500 de kilometri. România avea 281 km de autostrada la 1 ianuarie 2007, iar la finele anului trecut abia am ajuns la 747 km. Calitatea şi serviciile oferite de infrastructura de transport în România continuă să rămână sub nivelul statelor membre UE, din cauza insuficienţei finanţării, gradului de uzură şi managementului deficitar, cu efecte negative asupra accesibilităţii regiunilor României la pieţe internaţionale şi nivelului intern de competitivitate, scria Capital în urmă cu puțin timp.

 

La finele lunii trecute, Capital.ro arată că Drumurile și autostrăzile au înghițit 10 miliarde de euro  de la intrarea României în UE

Contractele încheiate la preţ de dumping, plata pentru lucrări inxistente, legislaţia care permite câştigarea proceselor pentru despăgubiri, pretenţiile firmelor de construcţii, lipsa autorizaţiilor şi avizelor de mediu sunt câteva dintre cauzele pentru care România nu va avea autostrada Sibiu-Piteşti sau Comarnic-Braşov nici în 2030. În perioada 2004-2016, România a cheltuit peste 10 miliarde de euro pentru 633 km de autostradă. Anul trecut, Guvernul a cheltuit 1,7 miliarde de lei fără să deschidă nici măcar un kilometru de autostradă. În acest an, Compania de Drumuri are alocate fonduri aproape duble faţă de cele de anul trecut, adică 3,2 miliarde de lei.

 

Ce autostrăzi se inagurează în 2017

În acest an, Ministerul Transporturilor şi-a planificat finalizarea lucrărilor la aproape 100 de kilometri de autostradă, mare parte din tronsoanele de autostradă ce urmează a fi deschise traficului având termenul de predare depăşit cu mai multe luni sau chiar ani. La începutul lunii martie, au fost daţi în circulaţie 15 kilometri de autostradă din lotul 2 Lugoj-Deva, restul de 13 km de şosea la patru benzi fiind amânaţi până în 2020, din cauza unor ecoducte.

Încă 21 kilometri de şosea la patru benzi, respectiv lotul 3 al tronsonului Lugoj-Deva, se vor inau­gura în vara acestui an, conform ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc. Iar în a doua parte a anului sunt mari şanse să fie deschişi traficului alţi 29 de kilometri în Transilvania, între Sebeş şi Turda. Spre finele anului, conform calendarului CNAIR, ar urma să se finalizeze lucrările la lotul 4 din autostrada Lugoj-Deva şi la cei 3,3 km de autostradă între Bucureşti şi Ploieşti. În plus, din datele Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere privind contractele aferente autostrăzilor construite cu bani de la bugetul de stat şi prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, rezultă că în decembrie 2017 se vor inaugura primii 10 km de autostradă între Târgu Mureş şi Câmpia Turzii. La sfârşitul acestui an, cu excepţia unei porţiuni între Lugoj şi Deva, şoferii vor circula pe autostradă de la Sibiu până la graniţa cu Ungaria.