Potrivit estimărilor producătorului european de avioane Airbus, traficul aerian în China ar urma să crească de patru ori în următoarele două decenii, devenind cea mai mare piaţă din lume. În aceste condiţii companiile chineze oferă salarii cu aproape 50% mai mari decât primesc comandaţi experimentaţi de la Delta Air Lines şi oferă mână liberă companiilor de recrutare să le găsească piloţi în străinătate. 

În condiţiile în care unele oferte ajung şi la un salariu net de 26.000 de dolari pe lună, piloţii din statele emergente pot primi salarii de patru ori mai mari în China, susţine Dave Ross, preşedintele firmei Wasinc International care recrutează piloţi pentru mai mult de 12 companii aeriene chineze, inclusiv Chengdu Airlines, Qingdao Airlines şi Ruili Airlines. 

"Atunci când întreb o companie aeriană: De câţi piloţi aveţi nevoie? Răspunsul este, putem să îi angajăm pe toţi cei pe care îi aduceţi", a declarat Dave Ross. Potrivit acestuia, piloţilor străini care preferă să trăiască în afara Chinei li se oferă salarii mai mici dar beneficiază de zboruri gratuite acasă pentru a-şi vizita familia, la care se adaugă bonusuri pentru orele suplimentare precum şi recompense la semnarea şi la finalizarea contractelor. 

Comparativ, salariul mediu anual pentru un pilot cu experienţă la o mare companie aeriană cum este Delta este de 209.000 de dolari, potrivit KitDarby.com Aviation Consulting. De asemenea, unele companii aeriene regionale din SUA plătesc chiar şi 25.000 de dolari pe an, potrivit Air Line Pilots Association, care reprezintă mai mult de 52.000 de piloţi din SUA şi Canada. 

Oferirea unui pachet salarial atractiv este singura opţiune pentru noile companii care nu sunt recunoscute peste hotare, susţine Liz Loveridge responsabilă de recrutarea de piloţi pentru China la compania Rishworth Aviation din Auckland (Noua Zeelandă). Potrivit acesteia, companiile chineze pot plăti de cinci ori mai mult decât rivalii lor asiatici pentru noii piloţi. "Nu pot atrage oamenii prin alte mijloace şi consideră că singura soluţie sunt banii", susţine Liz Loveridge, care adaugă că pachetul salarial este contrabalansat însă de problemele birocratice, în condiţiile în care poate dura chiar şi doi ani până când un pilot străin poate începe să lucreze în China. 

Potrivit unui raport al Guvernului de la Beijing, în prezent există aproximativ 30.000 de piloţi care zboară pentru Air China, China Eastern Airlines şi alte zeci de companii chineze şi un număr de 2.200 de piloţi străini au licenţa de transport necesară pentru a lucra în China. Cea mai mare parte a piloţilor străini provin din Coreea de Sud, SUA şi Mexic dar există şi un pilot din Zimbabwe. 

Piloţii străini nu doar că acoperă deficitul de personal dar aduc cu ei şi decenii de experienţă la manşă. Potrivit Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni rata accidentelor în regiunea Asia-Pacific a crescut după 2011 ajungând la 3,2 accidente la un milion de zboruri anul trecut, comparativ cu o medie mondială de 1,8 accidente la un milion de zboruri. 

În plus, cerul Chinei va deveni şi mai aglomerat în condiţiile în care transportatorii aerieni şi companiile de leasing aerian au comandat anul trecut 780 de avioane în valoare de 102 miliarde de dolari. Producătorul american Boeing Co. estimează că transportatorii chinezi vor avea nevoie de 6.330 de noi avioane, în valoare de 950 miliarde de dolari, în următoarele două decenii. 

SURSA: Agerpres