Din ce în ce mai multe magazine destinate unei nișe ajung afaceri de succes pentru cei care le-au deschis. Dovadă stă şi compania fondată de Ana Maria Coman alături de Costin Strîmbeanu. Povestea  Etic Lady’s Fashion începe în 2001, cu o investiție de 2.000 de dolari, din dorința de a oferi îmbrăcăminte ”made in România” la prețuri accesibile doamnelor și domnișoarelor.

Acum, Etic se poate lăuda cu afaceri de milioane de euro. Mai întâi, a fost un magazin mic, de zece metri pătrați într-un centru comercial din sudul Bucureștiului. Aici, principalii clienți erau Ana și prietenele ei. Apoi, tânăra antreprenoare a reușit să atragă din ce în ce mai multe persoane care aveau nevoie de ținute decente, în tendințe și mai ieftine decât ceea ce se găsea pe piață. Uterior, de la un magazin s-a ajuns la 11 unități în toată țara și la o luptă continuă cu giganții internaționali ai modei.

Pas cu pas

 Afacerea a mers bine, în special, datorită reinvestirii constante a profitului. Astfel, undeva prin 2001 – 2002, a mai fost deschis un magazin şi în Unirea Shopping Center, din care s-au mutat mai târziu în altul cu o suprafaţă de 160 de metri pătrați. La vremea aceea, Ana Maria Coman avea 19 ani, un plan de „bătaie” și multă pasiune pentru comerț. Copil fiind, obișnuia să se joace „de-a magazinul, prin casă, cu banii de la Monopoly. Și, își amintește acum, vindea tot ce găsea prin casă copiilor care o vizitau. Astfel, a decis să urmeze studiile Facultății de Management, iar mai apoi a ales să construiască  un business în retail vestimentar. Toate acestea au venit cumva firesc.

 

Businessul i-a mers bine, din vorbă-n vorbă, pentru că, se știe, cel mai câștigat ești atunci când odată cu un client mai vine cel puțin unul. Și-a fidelizat repede clienții și a ajuns să se lupte cu companii mari, precum H&M, Zara sau Koton. Secretul? Dincolo de angajatele din magazin, clientul ajunge mult mai repede la ea, pe când, pentru a ajunge la CEO-ul H&M, mai întâi trebuie să treci de o grămadă de oameni. În afaceri, dacă nu eşti înzestrat cu mult curaj și răbdare, nu faci faţă, pare să fie lecția antreprenoarei. Aici, cea mai mare resursă eşti tu. Apoi, contează foarte mult  oamenii pe care îi ai alături atunci când porneşti la drum. Dacă eşti dispus să înveţi constant atunci sigur vei ajunge acolo unde îţi doreşti.

Sigur că, recunoaște acum, traseul său profesional nu a fost tocmai ușor, însă, dacă îți dorești un lucru foarte mult, atunci lupți pentru a-l obține. Acum, în magazinele Etic se găsesc  rochii, sacouri, pulovere, bluze,  pantaloni și jeansi. Aici, articolele vestimentare sunt create în sistem lohn, adică nu sunt produse într-o fabrică proprie, dar cei doi fondatori ai businessului colaborează cu unități de producție din toată țara. Mai precis, se trimit tipare în fabrici, se execută o mostră care urmează să fie aprobată sau nu, apoi se trimit țesăturile și tot ce mai este nevoie. Pentru că româncele nu poartă doar ținute clasice, sunt mai îndrăznețe și nu vor doar haine office, antreprenoarea a mizat si pe haine de stradă.

Noi investiții

În afara Capitalei, brandul este prezent și în marile centre comerciale din Constanța, Craiova și Brașov. Odată cu lansarea afacerii, Ana-Maria Coman a înțeles importanța răbdării într-un business, dar și a comunicării deschise: „Clienții cer ca permanent să fie și un produs nou. Îmi place să comunic cu clientul, să fiu atentă la ce își dorește, este foarte important”, mai spune antreprenoarea. În viitor, Ana-Maria Coman intenționează să extindă afacerea în noi orașe din țară, precum Cluj și Iași.

 

Lecțiile antreprenoarei

– Să fii modest

– Să tratezi toți oamenii la fel

–  În business cel mai important activ sunt oamenii 

–  Orice feedback, chiar și negativ, este valoros în business