Dacă la 31 decembrie 2012 cel mai mare datornic la stat era Compania Națională a Huilei Petroșani, care ani la rând a deținut această titulatură, la finele anului trecut prima poziție a clasamentului datornicilor i-a revenit Regiei Autonome de Transport București (RATB).

Conform datelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la 31 decembrie 2013, RATB avea obligații restante către bugetul de stat în valoare de 443 milioane de lei, aproape 100 de milioane de euro. Aproximativ jumătate din suma totală restantă reprezintă dobânzi și penalități, iar cealaltă jumătate TVA. Este pentru prima data când RATB se află pe lista datornicilor și mai ales pe primul loc.

Capital a analizat datele financiare ale RATB de la începutul crizei și până în 2012, ultimele date financiare raportate la Ministerul Finanțelor Publice, iar cifrele arată cum Regia a obținut rezultate tot mai proaste de la an la an. De exemplu în 2009, profitul brut al RATB se ridica la aproape 4,2 milioane de lei, iar în 2010 a scăzut la 2,57 milioane de lei. Anul următor, adică în 2011, profitul brut al regiei s-a înjumătățit față de 2010, de la 2,57 mil lei la 1,09 milioane de lei. O scădere similară s-a înregistrat și în 2012, an în care RATB a raportat un profit brut de numai 666.678 de lei. Practic, profitul Regiei a scăzut de peste 6 ori în perioada 2009-2012.În același timp, numărul de salariați a scăzut în fiecare an, de la aproape 12.000, în 2009, la doar 10.949 la finele anului 2012.

Pe locul 2 în clasament se află Compania Națională Poșta Română, cu o sumă restantă de 175 milioane de lei, mai mare cu 73 de milioane față de obligațiile restante înregistrate la 31 decembrie 2012. Asta chiar dacă Ministerul Comunicațiilor și conducerea Poștei Române anunță că măsurile de restructurare au fost eficiente și au făcut ca Poșta să obțină profit operațional.

La finele anului 2012, compania Poșta Română ocupa poziția a 7-a în clasament, cu suma restantă de 102 mil. lei. La finele celui de-al treilea trimestru, Poșta Română se afla pe lista ANAF cu obligații restante de 190 milioane de lei, din care aproape jumătate reprezintă dobânzi și penalități. Potrivit listei publicate de Fisc, Poșta Română a primit înlesniri la plată pentru obligațiile sale restante.

Podiumul este întregit de Electrocentrale București (ELCEN), care la 31 decembrie 2013 avea obligații restante la bugetul de stat în valoare de 168 milioane de lei. Față de 30 septembrie, suma restantă este mai mare cu 20 de milioane de lei. Cea mai mare parte din obligațiile restante, 142 milioane de lei, reprezentintă neplata impozitului pe profit.

Următoarele trei poziții sunt deținute de companiile private Compania de Supraveghere IG, Rompetrol Downstream și Transilvania General Import Export.

Obligațiile restante la data de 31 decembrie 2013 către bugetul de stat ale Companiei de Supraveghere IG din Buzău se cifrau la 141 milioane de lei, din care 107 mil. TVA, 6,14 milioane de lei impozit pe profit, 2,59 milioane de lei impozit pe venitul din salarii, iar peste 23 de milioane reprezentau dobânzi și penalități. Potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor Publice, Compania de Supraghere IG a avut în 2012 o cifră de afaceri de 33,4 milioane de lei și un profit net de 1,7 milioane de lei. Potrivit datelor postate pe site-ul MFP, Compania de Supraveghere avea 0 angajați iar ca obiect de activitate este menționat activități ale holdingurilor.

Conform presei locale, Compania de Supraveghere IG este deținută de omul de afaceri George Ivănescu din Buzău, denumit de presa “regele vinului” întrucât se află printre acționarii Murfatlar. De asemenea, încă o companie deținută de omul de afaceri George Ivănescu se află pe lista datornicilor, pe locul 9, Hansa Distribution, cu obligații restante de 69 mil. lei la bugetul de stat.

Rompetrol Downstream se află pe lista neagră a Fiscului din 2012, pentru neachitarea amenzii aplicate în decembrie 2011 de Consiliul Concurenței, despre care Capital.ro a scris aici. În octombrie 2012, reprezentanţii companiei ne-au explicat că "sumele menţionate ca reprezentând creanţe bugetare datorate de Rompetrol Downstream sunt o parte din valoarea amenzii aplicate de Consiliul Concureţei prin decizia din decembrie 2011". Totuși față de finele anului 2012, la 31 decembrie anul trecut obligațiile companiei erau mai mici cu 23 de milioane de lei, așa cum se poate vedea și din imaginile de mai jos.

Companiile feroviare de stat, printre marii datornici

În 2012, CFR Marfă și CFR SA aveau obligații restante la stat în valoare totală de aproape 800 milioane de lei. Doar că toate sumele au fost șterse, așa cum a scris capital.ro, ca urmare a procesului de privatizare a CFR Marfă, care a eșuat însă în octombrie 2013.

Totuși pe lista rușinii au rămas companiile feroviare Telecomunicații CFR, cu aproape 80 milioane de lei, și Întreținerea Mecanizată a Căii Ferate, cu 57 milioane de lei, cu peste 25% mai mult decât în urmă cu un an.
 

TOP 10 datornici la 31 decembrie 2013

Companie                                                   Obligații restante (mil. lei)

1.RATB                                                       443
2.Poșta Română                                          175
3.Electrocentrale București                           168
4.Compania de Supraveghere IG                    141
5.Rompetrol Downstream                              108
6.Transilvania General Import-Export                99
7.Telecomunicații CFR                                    79,96
8.European Drinks                                          79,94
9.Hansa Distribution                                       69
10.Întreținere Mecanizată a Căii Ferate            57

 

TOP 10 datornici la 30 septembrie 2013

Companie                                                   Obligaţii restante (Mil. lei)

1.Galaxy Tobacco                                       564
2.European Food                                        276
3.Poşta Română                                        190
4.ELCEN București                                    146
5.RompetrolDownstream                             115
6.Telecomunicaţii CFR                                  76
7.Întreţinere Mecanizată a Căii Ferate            51
8.Interagro                                                   47
9.Reparaţii Locomotive                                 45
10.Regia Autonomă de Transport Public Iași  42