În urmă cu o săptămână, ministrul Șova a declarat, la postul public de televiziune, că înţelegerea contractuală cu italienii de la Impregilo pentru Lotul 3 din autostrada Orăştie-Sibiu va fi reziliată. 'Pentru Orăştie-Sibiu, Consiliul de Administraţie /al CNADNR, n.r./ va aproba rezilierea contractului cu Impregilo săptămâna aceasta. Nu au reuşit să se înţeleagă din punct de vedere tehnic şi financiar. Există probleme între specialişti în privinţa alunecărilor de teren din zonă. De comun acord între conducerea CNADNR şi conducerea Impregilo s-au făcut două expertize independente cu experţi agreaţi de ambele părţi, respectiv o expertiză tehnică şi una financiară, pe contract. Ambele expertize au dat dreptate CNADNR şi vom rezilia acest contract (…) Facem licitaţie din nou. Cei de la Impregilo au cerut o majorare de contract care este nelegală şi nerecunoscută de niciun expert şi neacceptată de Comisia Europeană. Când ai o asemenea situaţie, reziliezi contractul şi prezinţi proiectul din nou, îl licitezi cu noul preţ şi termini discuţia (…) Până în toamnă vom rezolva licitaţia, dar nu cred că lucrarea se va finaliza până în octombrie 2014. Era inacceptabil să plătim nişte zeci de milioane de euro în plus pe chestiuni care nu se justificau', menţiona, la acel moment, Şova.

Astăzi, ministrul Transporturilor a anunțat că "Impregilo avea o serie de pretenţii inacceptabile pentru care noi am spus că ori se revine în limitele contractului, fără costuri suplimentare, ori reziliem contractul. Până ieri /31 martie 2014, n.r./, la ora 12,00, şi-au dat acceptul pentru cererile formulate de CNADNR /Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România/. Şi-au asumat că vor termina cei 16 kilometri din cei 22 km neafectaţi de alunecările de teren, până la 15 iulie 2014. De asemenea, şi-au asumat finalizarea lucrărilor fără costuri suplimentare aşa cum s-a dorit iniţial şi ne determinase pe noi să reziliem contractul".

Potrivit ministrului Transporturilor, citat de Agerpres, până cel târziu luni, 7 aprilie, CNADNR va anunţa noul program de lucrări pentru acest lot, fără a publica actul adiţional la acest contract, întrucât documentul face parte din contractul care nu este public.

'Ne aflăm acum într-o altă paradigmă, iar până vineri /4 aprilie 2014, n.r./ va fi stabilit un nou program de lucrări şi, printr-un comunicat de presă al CNADNR, cel târziu luni vom aduce la cunoştintă acel program, mai puţin actul adiţional pentru că acesta face parte din contract şi nu este public. Impregilo a înţeles să aibă o atitudine aşa cum o au şi în alte ţări din Europa sau de pe alte continente, unde au avut lucrări bune şi şi-au construit reputaţia pe care o au azi', a menţionat Dan Şova.

"De la kilometrul 43,850 până la 65,960 speranțele sunt pierdute. Italienii de la Impregilo lucrează sau mai bine zis nu lucrează aproape deloc. Au turnat asfalt pe o porțiune scurtă de la Săliște, probabil și la kilometrul 44, de la Cunța, iar în interior lucrările au fost lăsate de izbeliște. Noroc cu subcontractorii, care mai aveau câțiva oameni pe șantier și care au făcut lucrări de-a dreptul surprinzătoare, care îți atrag privirea de la drumul european – viaductul de la Aciliu", scria capital.ro în luna iunie a anului trecut atunci când am vizitat toate șantierele tronsonului de autostradă de la Sibiu la Orăștie.

Articolul poate fi citit aici

Proiectare si executie autostrada Orastie-Sibiu km 43+855 – km 65+965 – lot 3

Valoarea contractului:

604.791.600 lei (fara TVA), din care:

Contributia UE ce urmeaza a fi acordata  prin FC:

514.072.860 lei

Bugetul de Stat:

90.718.740 lei

Data semnarii: 

20.05.2011

Data de incepere a lucrarilor:

20.06.2011

Durata de implementare:

120 de zile durata de realizare a Proiectului Tehnic

540 de zile durata de executie a lucrarilor

1460 de zile perioada de garantie a lucrarilor

Contractant

IMPREGILO S.p.A.

Conform datelor postate pe site-ul CNADNR, lucrările trebuiau să fie gata în luna aprilie a anului 2013. Nici acum după un an de la expirarea termenului constructorii nu au realizat lucrările.