CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Radu Spirea: Materialele de marcaj rutier utilizate în România sunt de proastă calitate

Autor: Ştefan Etveş | miercuri, 23 martie 2016 | 2 Comentarii

INTERVIU Anual, autorităţile locale şi guvernamentale alocă milioane de euro pe marcaje, dungi care după fiecare iarnă se evaporă. Radu Spirea, directorul general al Vesta Investment, firmă specializată în producerea semnalizărilor rutiere, dezvăluie într-un interviu acordat Capital, de ce se marchează anual drumurile şi cât de mult îi interesează pe oficialii guvernamentali marcajul tactil pentru orbi.

Capital: De ce nu se fac investiţii în siguranţa rutieră?
Radu Spirea:
Nu există educaţie privind siguranţa rutieră, mai ales la nivelul autorităţilor locale, neînţelegându-se importanţa naţională a acesteia şi acest lucru în ciuda Strategiei europene pentru siguranţă rutieră, de reducere la jumătate a numărului accidentelor rutiere până în anul 2020.

Capital: De ce se marchează anual drumurile din România?
Radu Spirea:
Se utilizează materiale de marcaj rutier cu durată de viaţă scăzută. Nu se respectă cerinţele de performanţă impuse materialelor de marcaj rutier (durabilitate, retroreflexie, grosime de strat). Nu există o corelare a valorilor de trafic cu tipul de material de marcaj optim pentru asigurarea unei durate de viaţă mai mari. Se acceptă anumite soluţii tehnice, material de marcaj şi metoda de aplicare la preţurile cele mai mici, efectuate de societăţi fără experienţă profesională corespunzătoare. Calitatea infrastructurii rutiere este necorespunzătoare, atât a drumurilor vechi dar şi a celor nou construite cu materiale de proastă calitate, care implică reparaţii şi refaceri frecvente şi implicit refaceri ale semnalizării rutiere.

Capital: Avem o problemă cu vopseaua sau România este singura ţară din Europa unde clima afectează marcajele?
Radu Spirea:
Regimul climatic în România nu ar trebui să fie cauza care afectează marcajele rutiere, având în vedere faptul că beneficiem de un regim temperat şi nu unul sever aşa cum se înregistrează în alte ţări europene (tările nordice). Calitatea marcajelor rutiere aplicate în România este afectată de un complex de factori, calitatea vopselei utilizate, tehnologia de aplicare a acesteia (echipamente şi personal calificat), respectarea condiţiilor meteorologice indicate pentru aplicarea unui marcaj corespunzător (temperatură aer-sol, umiditate, precipitaţii), respectarea cerinţelor de execuţie.

Capital: Se pune accent pe vopseaua de marcaj de calitate sau pe preţul cel mai mic ofertat de firme?
Radu Spirea:
În prezent, criteriul de declarare a ofertantului câştigător într-o procedură de achiziţie publică a unui contract de lucrări de marcaje rutiere este preţul cel mai scăzut. Pentru ofertarea unui preţ cât mai scăzut ofertanţii apelează fie la materiale de marcaj de o calitate scăzută şi implicit cu o durată de viaţă scăzută, fie recurg la scăderea consumului de material şi nerespectarea parametrilor tehnici impuşi de standardele în domeniu, bazându-se pe neverificarea de către autorităţile contractante a implementării proiectelor atribuite, rezultatul fiind aceeaşi durată de viaţă scăzută a marcajului realizat.

Capital: În România, oficialii guvernamentali şi autorităţile pun accent pe marcajul tactil pentru persoanele cu deficienţe de vedere? Unde se pune acest marcaj?
Radu Spirea:
La această dată, la nivelul autorităţilor centrale şi locale se fac paşi timizi în sensul asigurării unui cadru corespunzător pentru deplasarea în siguranţă a persoanelor cu deficienţe de vedere. Există foarte puţine primarii (ex. Primăria Municipiului Arad, Primăria Municpiului Braşov) care au prevăzut în bugetele locale şi sume destinate realizării semnalizării destinate persoanelor cu astfel de deficienţe. Deşi există cadrul legislativ pentru realizarea marcajelor destinate persoanelor cu handicap, respectiv Normativul privind adaptarea clădirilor civile şi spaţiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicat NP 051-2012, acesta este neaplicat de majoritatea autorităţilor, chiar şi în situaţia sesizărilor primite din partea asociaţiilor nevăzătorilor. Marcajul tactil este obligatoriu a fi realizat în apropierea intersecţiilor, în staţiile destinate vehiculelor de transport în comun, în zona scărilor, a ascensoarelor, în spaţii mari, în zona intrărilor în aceste spaţii, în zona ieşirilor de evacuare etc.

Capital: Vă confruntati cu importurile chinezeşti? Ne puteti da câteva exemple de materiale?
Radu Spirea:
Din nefericire, prezenta importurilor din China este simşită şi în domeniul semnalizării rutiere şi a altor elemente de siguranţă rutieră. Produsele importate chiar dacă nu au performanţele solicitate de standardele în domeniu, sunt achiziţionate de către autorităţi sau beneficiari privaţi datorită pre­ţului foarte scăzut în comparaţie cu produsele corespunzătoare calitativ. Exemple în acest sens sunt folia retroreflectorizantă pentru realizarea indicatoarelor rutiere sau a altor mijloace de semnalizare, diferite balize pentru şantiere, limitatoare de viteză, chiar indicatoare rutiere cu totul, ale căror performante optice şi durabilitate sunt inferioare produselor similare fabricate de societăţile consacrate în domeniu. Acestea nu au performanţele certificate de organisme notificate aşa cum prevede legislaţia în domeniu.

Există o lege a auditului în siguranţă rutieră care ar fi trebuit cumva să reglementeze această piaţă, dar din nefericire este aplicată doar formal.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

22 septembrie 2016

Când va fi gata cea mai așteptată autostradă din România

Transporturi si Infrastructura

21 septembrie 2016

Blue Air lansează 4 noi rute din Bucureşti şi Iaşi

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2016

Alstom a lansat trenul Coradia iLint cu zero emisii

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii