CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

O privatizare eșuată, patru miniștri și 10 mil. euro

Autor: |

Dacă ar fi pusă pe hârtie încercarea statului de a vinde 51% din acţiunile CFR Marfă ar fi unul dintre cele mai bune best-seller-uri: schimbări de reguli, demisii, acuzaţii. Și toate acestea într-un context politic nu tocmai lipsit de evenimente notabile

Privatizarea celui mai mare transportator de marfă pe sectorul feroviar cu afaceri de aproape un miliard de lei ţine capul de afiş şi acum, după 7 luni după ce a eşuat. Deşi, existau indicii clare, încă de la început, că vânzarea CFR Marfă va fi o nouă telenovelă a Guvernului Ponta, toţi cei care s-au perindat pe la conducerea Ministerului Transportului, inclusiv premierul, care a asigurat interimatul după demisia liberalului Relu Fenechiu, au contribuit la ea. Cum s-au desfăşurat evenimentele pe scurt:

2008 – Ministrul transporturilor de atunci, Ludovic Orban, declara că speră să obţină un miliard de euro din privatizarea CFR Marfă.

2012 – România îşi ia angajamentul faţă de FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială să încheie privatizarea CFR Marfă până în 20 iunie 2013.

Ianuarie 2013 – Relu Fenechiu declara că va încerca să convingă FMI să nu privatizăm CFR Marfă sau cel puţin nu pachetul majoritar.

Februarie 2013 – Guvernul aprobă Hotărârea de Guvern privind vânzarea pachetului majoritar al CFR Marfă, după ce proiectul de act normativ primeşte avizul CSAT.

Aprilie 2013 Se publică anunţul de licitaţie. Relu Fenechiu anunţă că sunt multe companii interesate.

8-15 Mai 2013 Se depun doar trei oferte, dar niciuna nu îndeplineşte condiţiile impuse de statul român. Companiile care au depus documentaţia au fost: OmniTRAX, Grup Feroviar Roman (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz (Austria). Ulterior, statul modifică criteriile, iar până la termenul limită se înscriu în cursă aceleaşi companii.

6 iunie – 19 iunie 2013 OmniTRAX iese din cursa privatizării din cauza nedepunerii documentaţiei, iar cu o zi înainte de depunerea ofertei finale se retrage din cursă şi TFG.

20 iunie 2013 GFR este singurul ofertant cu o sumă de 202 mil. euro, angajându-se totodată să investească alte 900 mil. lei în companie, dar reprezentanţii GFR au propus plata în tranşe. După negocieri de câteva ore, ministrul Fenechiu anunţă că CFR Marfă va fi privatizată, reuşind să-l convingă pe Gruia Stoica, proprietarul grupului să achite toţi banii.

12 iulie 2013 Relu Fenechiu a fost revocat din funcţia de ministru al transporturilor, după ce a fost condamnat la cinci ani de închisoare cu executare. Victor Ponta devine ministru interimar al  transporturilor, fiind aşteptat să fie cel care semnează contractul de privatizare.

22 iulie 2013 Preşedintele Traian Băsescu atrage atenţia Guvernului asupra faptului că există semnale privind incapacitatea investitorilor de a achita cei 200 mil. euro statului român.

23-31 iulie 2013 Victor Ponta asigură că nu există nereguli în privatizarea CFR Marfă, după ce în presă au apărut informaţii referitoare la audierea lui Gruia Stoica de către DIICOT într-un dosar din 2006, privind vânzarea Transbordare Vagoane Marfă. Ponta nu vrea să-şi aume răspunderea pentru procesul de privatizare şi cere avizul CSAT. Începe un “război” al declaraţiilor între cele două palate.

2 august 2013 CSAT se întruneşte şi discută despre privatizarea CFR Marfă, conform unui comunicat al Administraţiei Prezidenţiale, care aminteşte că strategia de privatizare a fost avizată la începutul anului.

14 august 2013 Este aprobată o nouă Hotărâre de Guvern, în care sunt cuprinse 5 condiţii pentru transferului dreptului de proprietate, printre care avizul Consiliului Concurenţei şi obţinerea unui aviz din partea finanţatorilor (creditorilor) CFR Marfă.

26 august 2013 Ramona Mănescu devine ministru al transporturilor, iar Victor Ponta care i-a predat instituţia îi solicit să încheie de urgenţă contractual de privatizare, iar dacă Gruia Stoica nu aduce banii în termenul prevăzut (până pe 14 octombrie 2013), compania va rămâne la stat, urmând ca privatizarea să fie reluată.

2 septembrie 2013 Este semnat contractul de privatizare, dar nu de către ministrul Ramona Mănescu, ci de către secretarul de stat Cristian Ghibu (omul de casă al fostului ministru Rele Fenechiu) care deţine şi funcţia de preşedinte al Comisiei de privatizare.

24 septembrie 2013 Consiliul Concurenţei anunţă că a fost notificat de către GFR asupra tranzacţiei, dar documentaţia este incompletă, iar termenul pentru analizarea unui astfel de dosar durează, în medie, 5 luni, depăşind termenul impus în HG.

3 octombrie 2013 Investitorul achită circa 20 mil. euro într-un cont escrow, condiţie impusă prin contract, urmând ca restul de 170 mil. euro să fie achitate până pe 13 octombrie.

7 octombrie 2013 Ministerul Transporturilor publică pe site-ul propriu un proiect de HG în dezbatare publică prin care solicit amânarea termenului pâmă la 20 decembrie 2013, însă Guvernul nu aprobă proiectul.
 

14 octombrie - Privatizarea eşuează nefiind îndeplinite două dintre condiţiile suspensive: avizul Consiliului Concurenţei şi acordul finanţatorilor. 

Ce a urmat

Muşat şi Asociaţii, consultat juridic al Ministerului Transporturilor în această privatizare, semnalează că nu au fost îndeplinite 2 condiţii, astfel că statul nu poate executa scrisoarea de garanţie în valoare de 10 mil. euro. GFR solicită Ministerului în repetate rânduri returnarea scrisorii de garanţie.

16 octombrie 2013 - Cristian Ghibu este delegat să semneze documentele pentru deblocarea garanţiei şi finalizarea privatizării.

28 ianuarie 2014 - DIICOT solicit ministerului, condus de Ramona Mănescu, să comunice dacă garanţia a fost restituită GFR, în caz contrar să o depună într-un cont al Trezoriei la dispoziţia DIICOT.

Conform unui raport al Corpului de control al ministrului transporturilor, dezvăluit opiniei publice de investigaţiimedia.ro, de la acest moment şi până pe 21 martie (termenul de valabilitate al scrisorii de garanţie) a fost o întreagă bâjbăială în soluţionarea cauzei.

6 februarie - Ramona Mănescu cere Comisiei de privatizare să răspundă DIICOT până pe 12 februarie, iar şeful Comisiei, Cristian Ghibu, demisionează din funcţie cu o zi înainte de termen (11 februarie).

5 martie 2014 - Dan Șova preia funcţia de ministru şi solicită Direcţiilor cu atribuţii din MT să rezolve situaţia, însă autorii raportului arată cum mai mulţi funcţionari ai ministerului şi-au cerut unii altora de mai multe ori opinii care fuseseră transmise şi cunoscute de toţi cei implicati. În document apar tergiversări grosolane, dar şi informaţii false.

Tot ce trebuia să facă Ministerul Transporturilor, condus de Dan Șova la acea dată, era să se asigure că, până în 21 martie, o coala de hârtie A4, semnată şi ştampilată de şefii din minister, ajunge în Austria, la Raiffeisen, prin intermediul Eximbank. Ministerul trebuia să informeze banca despre faptul că GFR se află într-una dintre situaţiile indicate în contract ca temei de anulare din vina cumpărătorului.

Este desemnat, prin ordin al ministrului din data de 17 martie, secretarul de stat Marian Buică să se ocupe să să răspundă de semnarea documentelor privind garanţia pentru CFR Marfă, însă pe 18 martie este demis din funcţie de premierul Victor Ponta. Abia pe data de 20 martie, cu o zi înainte de termen, angajaţii instituţiei reuşesc să formuleze o scrisoare către Eximbank, prin care să solicite Raiffeisen Austria executarea scrisorii, însă se dovedeşte a fi prea târziu.

„EximBank a urmat întocmai instrucţiunile de executare a garanţiei, cu maximă diligenta, operativitate şi în timp real, fiind vorba de aproximativ două ore între momentul primirii solicitării de la Ministerul Transporturilor şi punerea ei în practică, interval care a determinat inclusiv prelungirea programului de lucru al băncii şi mobilizarea unor resurse specifice. Subliniem faptul că EximBank a folosit cele mai rapide mijloace de comunicare şi transmitere documente pe care le are la dispoziţie pentru punerea în executare a instrucţiunii Ministerului Transporturilor. Cele precizate sunt confirmate şi de raportul de control care concluzionează la pagina 27 că „beneficiarul (MT) nu a transmis solicitarea de plată în termen util către EximBank“, ne-au transmis reprezentanţii Eximbank.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

05 decembrie 2016

Air Berlin vinde participația la compania aeriană NIKI

Transporturi si Infrastructura

04 decembrie 2016

Cioloş: Autostrada Piteşti-Sibiu ar trebui să fie gata până în 2021

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

TRANSALPINA, închisă între Novaci și Rânca

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

Circulaţie îngreunată de ninsoare pe autostrada Sibiu - Deva

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

TED Talks: Cum ar arăta o lume fără șoferi?

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.