CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

O privatizare eșuată, patru miniștri și 10 mil. euro

Autor: |

Dacă ar fi pusă pe hârtie încercarea statului de a vinde 51% din acțiunile CFR Marfă ar fi unul dintre cele mai bune best-seller-uri: schimbări de reguli, demisii, acuzații. Și toate acestea într-un context politic nu tocmai lipsit de evenimente notabile

Privatizarea celui mai mare transportator de marfă pe sectorul feroviar cu afaceri de aproape un miliard de lei ţine capul de afiş şi acum, după 7 luni după ce a eşuat. Deşi, existau indicii clare, încă de la început, că vânzarea CFR Marfă va fi o nouă telenovelă a Guvernului Ponta, toţi cei care s-au perindat pe la conducerea Ministerului Transportului, inclusiv premierul, care a asigurat interimatul după demisia liberalului Relu Fenechiu, au contribuit la ea. Cum s-au desfăşurat evenimentele pe scurt:

2008 – Ministrul transporturilor de atunci, Ludovic Orban, declara că speră să obţină un miliard de euro din privatizarea CFR Marfă.

2012 – România îşi ia angajamentul faţă de FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială să încheie privatizarea CFR Marfă până în 20 iunie 2013.

Ianuarie 2013 – Relu Fenechiu declara că va încerca să convingă FMI să nu privatizăm CFR Marfă sau cel puţin nu pachetul majoritar.

Februarie 2013 – Guvernul aprobă Hotărârea de Guvern privind vânzarea pachetului majoritar al CFR Marfă, după ce proiectul de act normativ primeşte avizul CSAT.

Aprilie 2013 Se publică anunţul de licitaţie. Relu Fenechiu anunţă că sunt multe companii interesate.

8-15 Mai 2013 Se depun doar trei oferte, dar niciuna nu îndeplineşte condiţiile impuse de statul român. Companiile care au depus documentaţia au fost: OmniTRAX, Grup Feroviar Roman (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz (Austria). Ulterior, statul modifică criteriile, iar până la termenul limită se înscriu în cursă aceleaşi companii.

6 iunie – 19 iunie 2013 OmniTRAX iese din cursa privatizării din cauza nedepunerii documentaţiei, iar cu o zi înainte de depunerea ofertei finale se retrage din cursă şi TFG.

20 iunie 2013 GFR este singurul ofertant cu o sumă de 202 mil. euro, angajându-se totodată să investească alte 900 mil. lei în companie, dar reprezentanţii GFR au propus plata în tranşe. După negocieri de câteva ore, ministrul Fenechiu anunţă că CFR Marfă va fi privatizată, reuşind să-l convingă pe Gruia Stoica, proprietarul grupului să achite toţi banii.

12 iulie 2013 Relu Fenechiu a fost revocat din funcţia de ministru al transporturilor, după ce a fost condamnat la cinci ani de închisoare cu executare. Victor Ponta devine ministru interimar al  transporturilor, fiind aşteptat să fie cel care semnează contractul de privatizare.

22 iulie 2013 Preşedintele Traian Băsescu atrage atenţia Guvernului asupra faptului că există semnale privind incapacitatea investitorilor de a achita cei 200 mil. euro statului român.

23-31 iulie 2013 Victor Ponta asigură că nu există nereguli în privatizarea CFR Marfă, după ce în presă au apărut informaţii referitoare la audierea lui Gruia Stoica de către DIICOT într-un dosar din 2006, privind vânzarea Transbordare Vagoane Marfă. Ponta nu vrea să-şi aume răspunderea pentru procesul de privatizare şi cere avizul CSAT. Începe un “război” al declaraţiilor între cele două palate.

Pagina 1 din 4
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

26 aprilie 2017

CFR Călători suplimentează trenurile pentru 1 mai

Transporturi si Infrastructura

25 aprilie 2017

Victor Badea, noul Director General al AFER

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro