'Salarii mai mari în România pot fi obţinute doar în condiţiile creşterii, în aceeaşi măsură, a productivităţii muncii, însă aceasta depinde de îmbunătăţirea drastică a sistemului de educaţie. Cum să faci productivitate, să ai salarii comparabile cu polonezii sau cehii când structura populaţiei României pe niveluri de educaţie este următoarea: 14% studii superioare, 41% studii liceale sau postliceale şi 45% studii primare sau neterminate. Deci despre ce convergenţă către zona euro vorbim…', a spus Lazea.

El a amintit şi de testele PISA (evaluare standardizată internaţional, program iniţiat de OECD – n.r.) potrivit cărora, din 65 de state analizate, România se află pe locul 45 la matematică, 49 la ştiinţe şi pe locul 50 la citire, înţelegere text. 'Cu alte cuvinte oamenii de rând, liceenii de rând, nu înţeleg despre ce li se vorbeşte', a subliniat Lazea.

Oficialul BNR a amintit faptul că sunt state precum Polonia, Slovacia sau Ungaria, în care salariile sunt mai mari decât în România cu 70% – 80%, dar care, din cauza productivităţii muncii, ajung să aibă costuri unitare pe forţa de muncă similare cu ale României. 'Aceasta spune că noi degeaba am încerca să creştem salariile, chiar şi cu 30%, cu aceeaşi productivitate neîmbunătăţită, ajungem să avem costuri unitare cu forţa de muncă mai mari decât Polonia, Slovacia sau Ungaria pentru că ei, la salarii aproape duble, au o productivitate mult mai mare', a mai spus Valentin Lazea.

El a precizat că nivelul de productivitate a muncii în România este unul din factorii care împiedică dezvoltarea produselor 'Made by Romania'. Ceilalţi factori sunt, în opinia sa, accesul dificil la finanţare pentru firmele din România şi lipsa unui ecosistem prietenos pentru inovare. AGERPRES