După aproape doi ani de continuă criză, industria germană a automobilelor încearcă să-și salveze tehnologia diesel amenințată cu dispariția și să tragă o linie unui scandal al emisiilor care nu dă semne de încheiere. În cadrul unui summit de urgență convocat la Berlin, directorii executivi ai Volkswagen AG, Daimler AG și BMW AG se confruntă cu miniștri și lideri ai comunităților pentru a îi convinge că, în ciuda percepției negative, dieselul are un viitor. Întâlnirea liderilor are loc în timp ce grupuri de protestatari s-au adunat în fața Ministerului Transporturilor, iar activiști Greenpeace au urcat pe clădire pentru a agăța un banner acuzator. Din acest motiv, Guvernul a luat o decizie de ultim moment mutând întâlnirea la Ministerul de Interne, instituție care are o clădire mai sigură.

Pe lângă punerea unui punct final scandalului Dieselgate și crizei de imagine în care se află întreaga industrie auto germană, la întâlnirea de astăzi multe cărți se află în joc pentru toți cei implicați. Producătorii auto germani au nevoie de prelungirea duratei de viață a tehnologiei diesel pentru a câștiga timpul necesar recuperării decalajului existent față de companii precum Tesla, Renault – Nissan sau Toyota. Totodată, cancelarul Angela Merkel – al cărei partid conduce și Ministerul Transporturilor – se află la mai puțin de două luni de alegerile federale și este nevoită să găsească o soluție pentru criticile conform cărora partidul său și guvernul federal sunt prea indulgente cu marii producători de automobile.

„Producătorii auto vor juca rolul lor în îmbunătățirea caliății aerului din orașe și vor transforma dieselul într-o tehnologie de viitor”, susține Matthias Wissmann, șeful asociației industriei auto germane, VDA, care propune o reducere a emisiilor de oxizi de azot cu circa 25%, în medie. „Dieselul este extrem de important pentru Germania”, adaugă acesta.

În prezent, industria auto germană este cel mai mare exportator al țării, cu o valoare totală a acestuia de 228 miliarde de euro, și angajează cel mai mare număr de persoane din întreaga economie a țării (cca. 800.000 angajați).

Cele două părți lucrează la o serie de măsuri menite să reducă emisiile de oxizi de azot pentru cele 15 milioane de mașini diesel aflate pe șoselele țării. Printre altele, conform Bloomberg, constructorii de mașini și guvernul au negociat soluții software – costând câteva sute de milioane de euro – dar și schimbări hardware mult mai scumpe, care ridică factura totală a procesului de ecologizare la aproximativ 5 miliarde de euro. O mare parte din această sumă urmează să fie plătită de companii.

„În Germania, importanța industriei auto este extrem de ridicată. Grupul Volkswagen este mai important pentru economia țării decât partenerul comercial Grecia”, este de părere Carsten Brzeski, economist șef la ING-Diba AG din Frankfurt. Din nefericire, relația dintre industria auto germană și guvern pare una interesată, iar publicul acuză Ministrul Transporturilor, Alexander Dobrindt, de comportament părtinitor având în vedere că a convocat această întâlnire la nu mai puțin de doi ani după ce autoritățile americane au dezvăluit detaliile a ceea ce avea să devină scandalul „Dieselgate”.