CITEŞTE ŞI

Turism

Criza a trecut demult pentru industria românească de turism

Autor: Ilinca Pop | duminică, 12 octombrie 2014 | 16 Comentarii

„Avem de lucru!“, răspund la unison tour-operatorii când sunt întrebaţi de „strategii, investiţii, achiziţii“. Criza a trecut demult pentru industria românească de turism, bugetele de vacanţă au crescut, iar consumatorul dă acum semne de nerăbdare pentru destinaţiile noi.

Într-o piaţă dominată de câteva mari agenţii, cu afaceri anuale de zeci de milioane de euro, fiecare, lupta pentru „cel mai bun vânzător de vacanţă“ ar putea părea strânsă. La prima vedere. Dar nu este chiar aşa. Privind dintr-un alt unghi, tour-operatorii se completează şi-şi stabilesc foarte clar un public ţintă care, de cele mai multe ori, revine în ograda aceleiaşi agenţii. „Nu este o piaţă foarte stratificată, aşa cum se întâmplă în alte industrii. Delimitările sunt clare. În afara celor cu afaceri de milioane de euro, există şi agenţii mici, nişate, care fac profit la o cifră de afaceri de câteva sute de mii de euro“, explică Traian Bădulescu, consultant în turism.

Piaţa creşte încet, dar sigur

Oricum ar fi, turismul a înregistrat creşteri anul acesta. Nu spectaculoase, până în 10%. Dar suficient cât să ducă această piaţă la peste un miliard de euro. Ca valoare. Mult? Puţin? „Se putea şi mai bine“, cred tour-operatorii. Se referă, în special, la turismul intern care nu este exploatat la adevărata lui valoare. Cu alte cuvinte, România are un imens potenţial în turism, dar nevalorificat. De ce? „Pentru că nu suntem coordonaţi, pentru că nu avem leadership. La nivel declarativ şi politic se doreşte, dar la leadership se vede că nu se poate. Lipseşte o viziune clară, o mână puternică“, consideră Dragoş Anastasiu, preşedintele grupului Eurolines România şi TUI TravelCenter. Iar cel mai la îndemână exemplu este litoralul bulgăresc unde, anual, merg 600.000 de mii de turişti germani, în timp ce la noi ajung doar câteva mii. De ce au reuşit bulgarii? „Pentru că au avut tăria să îi întrebe pe germani cum să facă turism. Și au acceptat“, spunea omul de afaceri într-un interviu anterior pentru Capital. Cu o menţiune: aproape 70% din cifra de afaceri a grupului deţinut de Dragoş Anastasiu este adusă de activitatea companiei Touring Europabus România, care deţine reţelele de agenţii de turism Eurolinse şi TUI pe piaţa românească. În patru ani, Anastasiu a triplat cifra de afaceri, într-o perioadă în care mulţi oameni din business vorbeau de criză. „Eu nu cred că e criză. Nu mai e criză din 2010. Asta e normalitatea“, mai spunea omul de afaceri. Iar normalitatea de care vorbeşte a dus la creşteri uşoare  pentru industria locală de turism.

Business travel, o piaţă de 300 mil. euro

În tot acest tablou, segmentul de business travel, care înseamnă aproximativ 300 milioane de euro în România, începe să devină tot mai vizibil. Potrivit reprezentanţilor Happy Tour, dacă la nivel global o multinaţională alocă anual un buget între 30 şi 100 de milioane de euro pentru deplasările în inters de serviciu, în România, suma variază între 1 şi 2 milioane de euro. Pentru acelaşi interval de timp, o companie cu capital românesc alocă în fiecare an o sumă cuprinsă între 300.000 şi 500.000 de euro.  De obicei, rezervările biletelor de avion sunt efectuate cu cinci până la şapte zile înainte de data plecării. În acest caz, la nivel mondial situaţia este similară. De asemenea, costul mediu al deplasărilor este de 300 de euro pentru o călătorie de două zile.

Cele mai multe companii care îşi trimit reprezentanţii în călătorii în interes de serviciu sunt din sectoarele pharma, banking, energie şi retail, potrivit Happy Tour. De asemenea, cel mai mare trafic de deplasări este înregistrat din Bucureşti (90%), oraş urmat de Cluj Napoca şi Timişoara. Traficul domestic reprezintă doar 8% din totalul călătoriilor de afaceri.  Cursele long courier însumează 30% din totalul călătoriilor. Cu plecare din România, oraşele către care se efectuează cele mai numeroase deplasări în scop de business sunt Viena, Londra, Paris, Istanbul şi New York.  „În funcţie de contractele aflate în desfăşurare ale companiilor, sunt ani în care reprezentanţii unei anumite firme călătoresc cu regularitate către una sau mai multe destinaţii, odată încheiate aceste contracte călătoriile putându-se diminua foarte mult“, spune Javier Garcia del Valle, CEO Happy Tour.

„Locul 67 în lume“

Într-un studiu realizat de Mercury Research împreună cu Asociaţia Global Market Research, pentru prima jumătate a acestui an, România ocupă locul 67 în topul celor mai apreciate 84 de destinaţii de turism din lume. Țara noastră a obţinut scorul de 26 de puncte, chiar dacă numai 1% dintre străini au văzut, în ultimele 12 luni, oferte de vacanţă sau alte modalităţi de promovare pentru ţara noastră. Acelaşi studiu arată că destinaţiile pe care românii le-au întâlnit cel mai des în ofertele operatorilor sunt Grecia (49%), Turcia (38%) sau Bulgaria (36%). Mai mult, în Europa, liderul clasamentului este Austria (58 puncte), urmată de Italia (56), Croaţia (54), Norvegia (53), Grecia (52) şi Marea Britanie (52). Statistic, România a fost vizitată, în primele şapte luni ale anului, de peste 4,5 milioane de turişti români şi străini, cu aproximativ 5% mai mult decât în perioada similară din 2013. Puţin, comparativ cu alte ţări europene.  Nici Capitala ţării nu stă prea bine. Raportul MasterCardGlobal Destination Cities Index, lansat în această vară, situează Bucureştiul pe poziţia 90 din 132 de oraşe, primul loc fiind ocupat de Londra. Potrivit Luciei Morariu, director general Eximtur şi preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), „cu o promovare mai eficientă, Capitala ar putea deveni rapid o destinaţie atragătoare, turiştii bazându-se pe multiplele posibilităţi de distracţie, dar şi pe componenta de turism cultural pe care o poate dezvolta oraşul sau pe numărul mare de evenimente, concerte şi spectacole“. „Cred că dezvoltarea afacerilor şi creşterea investiţiilor străine vor aduce o creştere semnificativă Bucureştiului şi ca destinaţie turistică, aşa cum s-a întâmplat în anii 2006 - 2008“, spunea Morariu.

 

1 miliard de euro, este valoarea industriei româneşti de turism, estimată de jucătorii din piaţă.

 

În funcţie de contractele aflate în desfăşurare ale companiilor, sunt ani în care reprezentanţii unei anumite firme călătoresc cu regularitate către una sau mai multe destinaţii, odată încheiate aceste contracte călătoriile putându-se diminua foarte mult.

Javier Garcia del Valle,
CEO Happy Tour

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.