Potrivit măsurilor adoptate de guvernul german, salariul minim legal va fi de anul viitor de 8,50 euro pe oră, iar acest "pentru fiecare oră lucrată de un șofer român pe teritoriul german, se va aplica salariul minim din Germania – și nu cel din România", susțin reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

În urma deciziei luată în vara acestui an, Germania s-a alăturat celor 21 dintre cele 28 de state membre ale Uniunii Europene care au un salariu minim legal. Mai multe detalii puteți citi aici

Până la decizia din vară,  Germania s-a opus introducerii unui salariu minim deoarece considera că măsură este o interferenţă politică în negocierile salariale dintre angajatori şi sindicate. Însă gradul de acoperire a acordurilor salariale colective a scăzut în prezent până la 59% din forţa de muncă de la peste 70% în 1998, susţine Hans Boeckler Foundation, un think-tank apropiat de sindicate.

Care sunt efectele asupra șoferilor români

"Pentru fiecare cursă operată de un șofer român pe teritoriul Germaniei, transportatorul român la care acesta este angajat are obligația să notifice înainte print-un raport scris autoritățile vamale din Germania. Deși legea intră în vigoare la 1 ianuarie 2015, autoritățile germane nu au furnizat până la acest moment informații clare și complete privind aplicarea acestei legi operatorilor străini. Ne întrebăm dacă prevederile acestei legi sunt aplicabile și cetățenilor din afara Uniunii Europene, de exemplu unui transportator turc care plecând din Turcia tranzitează Germania având ca destinație Olanda", se arată într-un comunicat al UNTRR.

Potrivit Uniunii Transportatorilor Români, Franța este primul stat european care prin amenzile imense introduse anul acesta a ridicat un mare semn de întrebare privind libertatea serviciilor în cadrul UE. Amenzile au fost impuse pentru timpii de odihnă ai șoferilor profesioniști (efectuarea perioadei de odihnă săptămânală normală la bordul vehiculului –  30.000 Euro amendă, bonus 1 an în închisoare)  – amenzile fiind mai aplicabile transportatorilor străini decât companiilor de transport rezidente.

"Acum Germania face un pas similar, altă abordare însă, din nou, împotriva libertății serviciilor în cadrul UE. Considerăm că aceste măsuri recent adoptate de Germania afectează grav libertatea serviciilor pe piața europeană și ne exprimăm îngrijorarea privind direcția către care se îndreaptă Uniunea Europeană", se mai arată în sursa citată.

Prin impunerea acestor noi reglementări, Statele dezvoltate din Europa de Vest ,precum Franța și Germania, urmăresc ridicarea de bariere în fața competitorilor străini, în special a celor din Europa de Est pe care îi acuză de dumping social – termen tot mai des folosit pentru a justifica recentele măsuri protecționiste ale Vestului. Termenul de dumping social este însă greșit utilizat, pentru că diferențele salariale între Europa de Vest și cea de Est nu sunt o practică anti-concurențială, ci o consecință a standardelor sociale și de viață diferite între Est și Vest, mai spun reprezentanții UNTRR.

Totodată, ei susțin că prin această măsură, Guvernul german sacrifică actualele avantaje ale companiilor germane și populației germane numai pentru a proteja un număr extrem de limitat de angajați ai unor companii de transport rutier – cele mici și mijlocii. Solicitând ca 98% din populație să plătească mai mult pentru a susține restul de 2%, în loc să se găsească soluții pentru cei 2% – aceasta este o abordare complet nouă și surprinzătoare.

Cât câștigă un șofer profesionist din România

Potrivit datelor UNTRR, șoferii est-europeni au salarii  în valoare medie de 1.600-2.000 de euro/lună. Mai mult, UNTRR susține că șoferii filipinezi au salarii la jumătate față de cei români și ei asupra lor ar trebui Guvernul german să adopte măsuri.

Tcând costul total pentru un șofer filipinez care lucrează în UE pe o perioadă de 6 luni este mai mic de 1000 euro/lună, respectiv 6000 Euro/jumătate de an  – inclusiv 1000 Euro pentru biletul de avion, 1000 de Euro pentru programul de formare de 1 lună a șoferului, înainte ca acesta să înceapă lucrul și 500 Euro/lună salariu. În ultimii doi ani, sute de șoferi filipinezi au fost angajați la firme de transport din Germania.

"În contextul actualei dezbateri europene privind dumpingul social și al măsurilor concrete luate de Germania în acest sens prin noua lege a salariului minim este și mai surprinzător faptul că tot Germania a fost printre statele membre UE care au solicitat anul trecut adoptarea cardurilor digitale temporare pentru ne-rezidenți, permițând în acest fel cetățenilor din Asia să intre pe piața muncii din UE prin cele mai permisive state membre, ajungând însă ca în final să lucreze pentru cele mai dezvoltate state membre precum Germania – precum actualul caz al șoferilor filipinezi", se arată în sursa citată.

Față de aceste practici, sunt inexplicabile acuzațiile Europei de Vest privind dumpingul social, criticând șoferii Est-europeni și companiile Est-europene pentru salarii mai mici – în valoare medie de 1600-2000 Euro/lună, când costul total pentru un șofer filipinez care lucrează în UE pe o perioadă de 6 luni este mai mic de 1000 Euro/lună, respectiv 6000 Euro/jumătate de an  – inclusiv 1000 Euro pentru biletul de avion, 1000 de Euro pentru programul de formare de 1 lună a șoferului, înainte ca acesta să înceapă lucrul și 500 Euro/lună salariu. În ultimii doi ani, sute de șoferi filipinezi au fost angajați la firme de transport din Germania, susțin cei de la UNTRR.