"În lunile noiembrie şi decembrie 2017 am dezbătut public un proiect de hotărâre de guvern privind înfiinţarea FNGPT (Fondul Naţional de Garantare a Pachetelor de Servicii Turistice) care trebuia să funcţioneze în subordinea FNGCIMM (Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, n.r.). Vreau să mulţumesc colegilor din Ministerul Turismului şi a celor de la FNGCIMM pentru profesionalismul şi implicarea realizării acestui Fond prin care se urmărea garantarea tuturor pachetelor de servicii turistice achiziţionate de toţi cetăţenii României dar, din păcate, acest FNGPT nu se va mai realiza. De ce nu se va mai realiza? La această întrebare trebuie să ne răspundă Darius Vâlcov şi Bogdan Trif – ministrul Turismului. Totodată, trebuie să menţionez că nici până în acest moment, Directiva Europeană 2302/2015 (noua legislaţie europeană care garantează pachetele de servicii turistice achiziţionate de persoanele fizice) nu a fost transpusă în legislaţia naţională. Este obligatoriu ca această directivă să intre în vigoare de la 1 iulie 2018 (peste 8 zile), în toate statele UE, lucru care este aproape imposibil să se întâmple în România şi incompetenţii acestui guvern care trebuiau să se ocupe de această problema (Andruşcă Dănuţ – Ministrul Economiei, şi Trif Bogdan – Ministrul Turismului) vor duce România în infringement datorită neimplementării legislaţiei europene în domeniul turismului", scrie Dobre, potrivit Agerpres. 

Duminică, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a anunţat, într-un comunicat de presă, că oferă asistenţă juridică turiştilor afectaţi de insolvenţa anunţată recent de agenţia Terra Tourism. 

În acelaşi timp, ANAT a criticat modul în care Ministerul Turismului a tratat propunerile specialiştilor din turism referitoare la modificările legislative care să asigure o garantare a sumelor plătite de către turişti în cazul intrării în insolvenţă a agenţiei de turism. 

"Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism a luat la cunoştinţă de pe pagina de internet a agenţiei de turism Terra Tourism, prin anunţul publicat vineri, 22 iunie 2018, că agenţia membră ANAT va declanşa procedura de insolvenţă. Ulterior, agenţia Terra Turism a închis orice canal de comunicare. Deşi numărul turiştilor afectaţi de intrarea în insolvenţă a Terra Tourism este limitat, situaţia este regretabilă. Pentru recuperarea sumelor datorate de către Terra Tourism, turiştii se pot adresa asiguratorului agenţiei (poliţa de insolvabilitate seria BN Nr 000000764 încheiată la City Insurance SA), urmând a fi despăgubiţi în limita sumei de 50.000 de dolari, valoarea totală a poliţei de asigurare. Reprezentanţii juridici ai ANAT sunt la dispoziţia turiştilor pentru a le oferi consultanţă în demersurile privind înscrierea la masa credală. În ultimii doi ani, ANAT a înaintat mai multe propuneri către Ministerul Turismului pentru modificări legislative care să asigure o garantare a sumelor plătite de către turişti în cazul intrării în insolvenţă a agenţiei de turism, dar nu s-a ajuns la un consens", se menţionează în comunicatul citat. 

Potrivit sursei citate, începând cu data de 1 iulie 2018, România trebuie să transpună în legislaţia naţională o nouă Directivă care va reglementa modul de aplicare a condiţiilor necesare pentru garantarea efectivă şi reală a pachetelor de servicii turistice. "Noua Directivă UE nr 2302/2015, care va fi transpusă şi în legislaţia românească începând din 1 iulie 2018, va reglementa modul de aplicare, iar ANAT îşi exprimă determinarea pentru ca, împreună cu Ministerul Turismului, să asigure condiţiile necesare pentru garantarea efectivă şi reală a pachetelor de servicii turistice şi pentru asigurarea unui mediu de business sustenabil agenţiilor de turism din România", notează ANAT. 

Guvernul a adoptat, la finele lunii august 2017, o Ordonanţă care cuprinde o serie de măsuri menite să contribuie la protecţia turiştilor şi la consolidarea disciplinei în materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice, documentul răspunzând atât cerinţelor pieţei, cât şi celor ale Comisiei Europene, prin transpunerea noilor norme în domeniu. 

"Agenţiile de turism care îşi desfăşoară activităţile pe teritoriul naţional, care comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, au obligaţia să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că agenţia de turism se află în dificultate financiară, definită potrivit legii", se preciza, in data de 30 august 2017, în comunicatul Executivului. 

Conform Guvernului, în cazul în care în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri, agenţia de turism asigură şi garanţii pentru repatrierea turiştilor. Sistemele de garantare a răspunderii agenţiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către consumator sunt reprezentate de scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcţiona distinct sau asociat. Garanţia este efectivă şi acoperă costurile, inclusiv costurile estimate ale repatrierii. Suma asigurată şi modalitatea de organizare şi funcţionare a sistemelor de garantare se stabilesc prin ordin comun emis de Ministerul Turismului şi Autoritatea de Supraveghere Financiară. 

Agenţia Terra Tourism şi-a anunţat, vineri seara, prin intermediul unui e-mail, partenerii şi clienţii că nu-şi mai poate onora obligaţiile faţă de aceştia şi le-a recomandat să se adreseze asiguratorului City Insurance.