„Fondul Proprietatea condamnă un proiect de act normativ ca fiind un proiect de lege “alarmant”, în condiţiile în care toate normele pe care legiuitorul le propune spre adoptare au drept unic scop protejarea interesului general al statului român prin asigurarea unei mai bune administrări a proprietăţii publice a statului", spun reprezentanţii comunităţii portuare.

Potrivit acestora, statul român are în proprietate infrastructura de transport naval – porturi, canale, căi de navigaţie interioară, amenajări hidrotehnice.

„Pentru a fi întreţinute, reparate etc., statul român a încheiat contracte de concesiune cu societăţi denumite Administraţii De Porturi sau Căi Navigabile. Fondul Proprietatea este doar acţionar la unele dintre aceste Administraţii (societăţi). Precizăm că scopul principal al proiectului de lege este asigurarea întreţinerii şi dezvoltării infrastructurii de transport naval, proprietate publică a statului român. Pentru aceasta, este nevoie de investiţii de anvergură, având în vedere valoarea totală a infrastructurii de transport naval din România, pe de o parte, şi faptul că în ultimii 26 de ani aceste investiţii au fost întârziate sau amânate în mod constant. Motivul pentru FP se opune acestei legi devine simplu: investiţiile ar anula profitabilitate pe perioada în care sunt făcute, astfel că Fondul nu ar mai putea încasa dividende. În 2016, Fondul încasează dividende de 20% din 90 milioane de lei, conform participaţiei la profit”, menţionează sursa citată.
Aceste companii la care FP este acţionar au reprezentat în ultimii ani o sursă importantă de venituri pentru entitate şi, în mod direct sau indirect, pentru administratorii acestuia.

“Văzându-şi ameninţate sursele unor venituri constante, administratorul Fondului Proprietatea reacţionează prin lansarea în presă a unor informaţii incomplete şi, care scoase fiind din context, conduc către concluzii eronate. Avem o lege bună, în interesul comun şi echidistant al statului român pe care doar FP nu o doreşte, deoarece se opune normalităţii comerciale şi interesului statului”, consideră reprezentanţii Constanta Port Business Association. Conform unui comunicat din 4 noiembrie, Fondul Proprietatea se arăta foarte îngrijorat de proiectul de lege pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor propus pentru adoptare de către Camera Deputaţilor. Fondul consideră că acesta va genera pierderi financiare uriaşe companiilor de administrare a porturilor şi căilor navigabile româneşti.
“Considerăm că este unul din cele mai alarmante proiecte legislative din ultimii ani cu impact asupra activităţii companiilor în care Fondul Proprietatea este acţionar minoritar. Aprobarea acestor modificări legislative de către Parlamentul României este de natură să creeze premisele pentru apariţia unor noi 'băieţi deştepţi' în relaţiile comerciale între companiile cu capital de stat şi operatorii privaţi”, a declarat Greg Konieczny, manager de portofoliu al Fondului Proprietatea.

Conform comunicatului, noile prevederi incluse în propunerea legislativă spun că nivelul chiriei pentru terenul portuar şi infrastructura concesionate operatorilor va fi stabilit pentru o perioadă de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevăzute în contractele aflate în vigoare. Agerpres