Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

IMM-ist în România

Fiscul alungă investitorii: Birocraţii decid cine are voie să deschidă afaceri în România

Autor: | | 13 Comentarii

Investiţii noi şi tranzacţii au fost blocate de ANAF. Afaceri sistate de criză şi repornite acum sunt îngheţate de o legislaţie arbitrară: noua procedură privind codul de TVA. Din cauza birocraţiei excesive care le dă funcţionarilor puterea de a evalua intenţia şi capacitatea companiilor de a avea activitate, sume mari care ar putea intra în economie riscă să fie pierdute.

Această procedură administrativă este un nou exemplu dintr-o serie de hiper reglementări care fac parte din strategia Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). Susţinând că luptă cu evaziunea, în loc să ţintească fraudele, ANAF impune o legislaţie tot mai restrictivă sperând că, astfel, le pune oprelişte celor incorecţi. Mai multe fronturi deschise recent - înregistrarea codului de TVA, tranzacţiile cu firme inactive (despre care Capital a scris aici), închiderea comercianţilor pentru diferenţe în casa de marcat (despre care Capital a scris aici si aici) – sufocă firmele cu bariere administrative. Dacă acest mod de a trata companiile va continua, rezultatele se vor transmite, pe termen mediu, în toată economia: afaceri falimentate sau împiedicate să intre pe piaţă, locuri de muncă pierdute, venituri micşorate.

Operaţiunea: Opriţi înregistrarea plătitorilor de TVA!

Companiile aflate la început de drum care vor să investească au o perioadă de cel puţin unu sau doi ani până când ajung să aibă venituri semnificative şi profituri. În intervalul în care pun pe picioare business-ul trebuie să se înregistreze ca plătitori de TVA ca să îşi poate deduce cheltuielile şi să îşi menţină, astfel, cash-flow-ul la nivelul stabilit în planul de investiţii. Dacă administraţia fiscală refuză înregistrarea pentru TVA, trebuie să suporte un cost suplimentar de 24% din suma planificată. Or, câte firme sunt dispuse să aloce în plus un sfert faţă de bugetul iniţial?

În ultimele două luni, noua procedura de înregistrare în scopuri de TVA a creat un blocaj administrativ fără precedent. Potrivit unor surse din administraţia fiscală, procentul de cereri aprobate, din februarie, a fost de circa 20% din numărul total din Bucureşti.

Grila administraţiei fiscale este atât de selectivă încât puţine firme reuşesc să se înregistreze rapid. Majoritatea sunt fie refuzate, fără nicio explicaţie, fie sunt chemate la interviuri cu o listă de documente destul de mare cât să umple cel puţin un biblioraft. Premisa de la care au plecat autorităţile când au creat noua procedura este că foarte multe firme cer codul de TVA pentru a face evaziune: încasează taxa, dar nu o mai varsă la buget. Mediul de afaceri crede, însă, că ochiurile sitei sunt atât de mici încât prea puţine companii oneste se mai strecoară prin ele şi apar situaţii de-a dreptul absurde.

În plus, ca arbitrariul să fie total, procedura este netransparentă, administraţia luând deciziile fără să comunice cauzele respingerii sau criteriile după care face evaluarea.

Ce conţine procedura?

Fiscul verifică “intenţia şi capacitatea de a desfăşura activităţi economice” şi cere o listă de documente prevăzute în declaraţia 088. Informaţiile sunt prelucrate cu o aplicaţie informatică care generează răspunsul: aprobat, respins sau risc fiscal scăzut/mediu/ridicat. În acest ultim caz, administratorul companiei este invitat pentru o discuţie la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).

Companiile respinse primesc răspunsul “din constatările organului fiscal rezultă că persoana impozabilă – societate infiinţată potrivit Legii 31/1990 – nu justifică intenţia si capacitatea de a desfăşura activitatea economică”.

“Noua procedură riscă să le pună obstacole afacerilor corecte deşi intenţia autorităţilor este să combată evaziunea fiscală. Principala problemă, în afară de selecţia foarte severă, este că procedura este complet netransparentă. Nu are criterii şi un punctaj ataşat. Prin urmare, atunci când completează cererea, dar şi când primesc răspunsul negativ sau invitaţia la interviu, companiile sunt nevoite să presupună sau să anticipeze motivele situaţiei şi eventualele cerinţe noi”, spune Andreea Steinhart, partener Contexpert.

Dacă riscul este scăzut sau mediu, ANAF trimite o invitaţie pentru interviu si cere noi documente. În urma discutiei, cererea este aprobată, respinsă sau este început un control antifraudă.

“În cazul în care este decis un interviu, ANAF cere noi documente. Lista poate fi foarte lungă şi poate include: diploma de studii a administratorului, dovada veniturilor administratorului din anul anterior, planul de afaceri în original, contractele cu clienţii/furnizorii, contractele de muncă şi extrase din REVISAL, dacă acestea există, nota explicativă privind intenţia şi capacitatea de a desfăşura activităţi economice Trebuie remarcat că exista situaţii în care, deşi există bună credinţă, unele documente nu pot fi efectiv puse la dispoziţia ANAF din motive obiective”, explică Andreea Steinhart.

Mai mult, în cazul celor refuzaţi, ANAF transmite că “după remedierea situaţiei care a condus la respingerea cererii (…) persoana impozabilă poate solicita înregistrarea în scopuri de TVA, prin depunerea unei noi cereri”. “Evident că, fără prezentarea motivelor care au dus la respingere, companiile nu ştiu ce ar trebui să remedieze”, precizează Andreea Steinhart.

„ Încă de la momentul zero al unei afaceri, apar blocaje administrative şi întrebări fără răspuns. Practic, în acest moment, un investitor nu poate şti dacă firma lui se va putea înregistra în scopuri de TVA pentru a derula afacerea plănuită. Motivul este că până în prezent nu au fost publicate, şi nici nu este clar dacă vor fi publicate, condiţiile în baza cărora înregistrarea de TVA se aprobă sau se respinge. Or, ar fi normal ca investitorul să poată şti, de exemplu, ce administrator să aleagă pentru societatea pe care o înfiinţează, pentru că, în funcţie de statutul sau istoricul acestuia, business-ul va putea opera sau nu conform bugetului”, afirmă Izabela Stoicescu, Tax Senior Consultant TZ&A Tax.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro