Un oficial al Ambasadei Austriei la Bucureşti cere comisiei de Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor să respingă proiectul de lege care prevede înfiinţarea unui corp al experţilor independenţi în evaluarea daunelor din accidente auto. Este doar cea mai nouă fază a unui scanadal care a escaladat în ultimul an. Ataşatul comercial al ambasadei Austriei aminteşte că firmele cu sediul la Viena deţin aproximativ 40% din piaţa locală a asigurărilor şi că o eventuală adoptare a legii ar afecta serios activitatea acestora. Pe de altă parte, reprezentanţii ASSAI, asociaţia reprezentativă a service-urilor auto şi principalul susţinător al legii, consideră iniţiativa oficialului austriac drept o intervenţie  în procesul legislativ menită să susţină interesele companiilor austriece în detrimentul clienţilor. Contactat de Capital, preşedintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputaţilor, Mihai Lupu, spune că nu tratează scrisoarea ca pe o formă de presiune asupra membrilor comisiei şi că va lua în considerare cele expuse de ataşatul comercial al Austriei.

«Probabil legea va pica în plen, dar o dezbatere e necesară»

„Noi am luat scrisoarea ca atare. Vom lua în considerare cele transmise de către ataşatul comercial al Austriei. Nu cred că e nevoie să trimitem un răspuns în acest sens. După cum ştiţi, proiectul a primit aviz negativ de la două comisii parlamentare şi nici Guvernul nu o susţine. În aceste condiţii, dacă va ajunge în plen, probabil va pica. Totuşi, noi încercăm să facem o dezbatere şi, în acest sens, am  chemat la audieri reprezentanţii tuturor părţilor implicate. Este, totuşi, o problemă cu asigurările RCA. Există întârzieri la plată şi chiar abuzuri. În plus, nimeni nu explică foarte clar ce înseamnă această asigurare şi ce acoperă. Am cerut ASF să regleze prin norme interne întârzierile la plata daunelor“, a spus deputatul PNL, Mihai Lupu. Dacă legea va intra în vigoare, România va deveni singura ţară din Europa unde evaluarea daunelor din accidente auto va fi monopol exclusiv a unei organizaţii. După cum a mai arătat Capital, proiectul spune că membrii cotizanţi ai aşa numitului CEETAR vor fi singurii autorizaţi să evalueze daune. În prezent, această activitate este apanajul exclusiv al societăţilor de asigurare şi al câtorva brokeri cu activitate destul de redusă în acest domeniu. În Europa mai există modele, inclusiv în Austria, care prespun existenţa unui organism independent al evaluatorilor, însă în nicio ţară nu este exclusă concurenţa cu alte asociaţii profesionale sau cu angajaţi ai firmelor de asigurare.