CITEŞTE ŞI

Sănătate

Creierul afacerilor private din sănătate, un model nonprofit

Autor: |

Pentru fondatorii Brain Institute, câştigul financiar nu pare a reprezenta scopul vieţii. În premieră pentru România, ei au pus temeliile unui centru de neurochirurgie nonprofit, în care salariaţii sunt proprietarii însă nu pot încasa dividente. Mai precis, investesc banii obţinuţi în formarea medicilor mai tineri, în proiecte caritabile şi în aparatura medicală.

În 2013, Ionuţ Pătrăhău, fostul CEO al clinicilor Regina Maria, împreună cu medicii neurochirurgi Sergiu Stoica, Anca Vişan şi Ștefan Mindea au pus bazele unui concept inovativ în România: o afacere care nu urmăreşte profitul. Cei patru au găsit repede un partener, Spitalul Monza, iar în clădirea acestuia, la al cincilea etaj, a luat naştere centrul de neurochirugie Brain Institute. Că operaţia a reuşit, se poate vedea mai ales în cifre. Anul trecut au fost efectuate aproximativ 4.000 de consultaţii, pe specialităţile neurochirurgie cerebrală şi spinală, neurologie şi neuro-endocrinologie, ORL şi neuro-radiologie intervenţională, 580 de intervenţii chirurgicale, mai mult cu 26% faţă de cele din 2014.

Că lucrurile merg din bine în mai bine, o arată cifra de afaceri de anul trecut, de aproximativ 2,4 milioane de euro, cât mai ales previziunile lui Ionuţ Pătrăhău pentru 2016, care estimează venituri de circa 3 milioane de euro. Toate aceste sume nu iau în calcul aşa-numitele „intervenţiile sociale“, acele operaţii gratuite pe care medicii le fac pentru cei care nu-şi permit să plătească. Astfel, doar anul trecut, doctorii de la Brain Institute au realizat 70 de operaţii, în creştere cu 33% faţă de 2014. Centrul, prima instituţie medicală non-profit din România, nu este doar o afacere socială, subliniază Ionuţ Pătrăhău, ci este un model de medicină privată, cu preţuri fixe, stabilite în 2013. Într-o primă fază, banii obţinuţi de clinică sunt împărţiţi cu partenerul care le-a asigurat baza logistică de la început. Partea care rămâne se duce în investiţii în aparatura medicală şi trainguri pentru formarea medicilor, iar, ca regulă, un procent de 10% din încasări este dedicat pacienţilor care nu îşi permit operaţiile.

„Știu că sună corporatist, însă atunci când s-au pus temeliile centrului, ne-am gândit să punem pacientul, omul, în mijlocul paradigmei. Ne-am gândit în primul rând la nevoile lui. Treptat, am atras medici în clinica noastră, aceasta fiind o axiomă care a rămas neschimbată. Este foarte greu să instruieşti neurochirughi. Toţi ceilalţi, profesorii din epoca trecută, sunt acum cu 50 de ani în urmă faţă de ţările din jurul nostru. La ora actuală, oricine vrea să facă neurochirugie şi are ceva în cap, merge în străinătate. De obicei, dacă pleacă, nu se mai întoarce. Faptul că Sergiu Stoica, care a studiat şi lucrat în Franţa şi Canada, s-a întors, este unic“, spune CEO-ul Brain Institute.

Conform declaraţiilor sale, medicii din echipa Brain Institute rămân angajaţii centrului datorită convingerilor pentru care a fost înfiinţat şi nu pentru salarii, chiar dacă recunoaşte că toată lumea câştigă bine.

Reţeta succesului

La început, au investit doar timp şi muncă, întrucât, mai spune Ionuţ Pătrăhău, Spitalul Monza a cumpărat toate instrumentele de care au avut nevoie. Investiţia a fost de peste 500 mii de euro, bani pe care şi i-a recuperat repede. Preţurile intervenţiilor încep de la 9.500 de lei (intervenţie spinală) şi merg până la 27.500 de lei (tumori), respectiv 40.000 de lei (anevrism). Sunt preţuri mult mai mici decât în stăinătate, iar pacienţii sunt externaţi în general în 2-3 zile. De-a lungul timpului, doctorii de la Brain Institute au învăţat să eficientizeze sistemul de consultaţii, astfel încât, pentru o programare, pacientul trimite mai întâi un e-mail care conţine RMN-ul şi istoricul medical, în urma căruia, dacă este cazul, în trei zile i se face o programare. Prin urmare, dacă înainte erau 20 de consultaţii dintre care se alegeau două operaţii, acum sunt 9 operaţii la fiecare 10 consultaţii.

Până în prezent, potrivit CEO-ului Brain Institute, s-au strâns 70.000 de euro pentru cazurile sociale. Atunci când acestor bani li se vor mai adăuga 30.000 de euro, medicii vor organiza o campanie pentru persoanele care au nevoie de operaţii şi nu şi le permit. În nici trei ani de activitate, Brain Institute a devenit un punct de referinţă în peisajul medical românesc. În opinia CEO-ului, centrul a ajuns să acopere aproximativ 10% din necesarul pieţei.

Cu timpul, Ionuţ Pătrăhău spune că a învăţat că nu orice efort antreprenorial poate fi un succes de la început. Chiar dacă uneori să creşti o afacere pare singura posibiliate de a câştiga, reţeta succesului este să faci lucruri din ce în ce mai bine şi nu din ce în ce mai multe. În aceeaşi notă, CEO-ul Brain Institute, consideră că înfiinţarea centrului a fost cel mai mic risc pe care şi l-ar fi putut asuma vreodată. „Atunci când lucrezi cu oameni excepţionali, riscurile sunt, de fiecare dată, minime“, închide acesta.

70 de operaţii au efectuat, doar anul trecut, doctorii de la Brain Institute

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii