Dacă produsele de lux de marcă internațională sunt cumpărate de multe ori de către cei care vor să arate că au bani, Andreea Bădală (foto), creatoarea brandului Murmur – ajunsă, în atenţia presei internaţionale, după ce Madonna,  Beyonce, Britney Spears sau Lady Gaga au purtat creaţii ale româncei –, susţine că femeile cumpără de la ea pur și simplu pentru că au găsit ce le place.

„Un body Murmur poate fi purtat în foarte multe moduri.  E suficient să-ţi placă şi să te reprezinte şi poţi să-l integrezi în garderoba ta. Pentru mine succesul nu înseamnă că produsul meu îţi shimbă radical dulapul, ci că ţi se pare că era piesa lipsă din dulap, din varietatea de exprimări pe care le ai tu prin haine. Pur şi simplu integrezi piesa Murmur în ceea ce eşti tu deja”, spune designerul.  

Cu alte cuvinte, snobismul în varianta pură, al achiziției unui articol doar pentru că marca pe care o poartă semnifică automat o capacitate anume de a cheltui, deci un statut social aparte, este satisfăcut doar parţial în magazinele creatorilor și designerilor de la noi.

Andreea Bădală arată şi o altă realitate a businessului de design românesc:  la noi, lux înseamnă afaceri începute pe genunchi – “De când am început simt că lupt în continuu… cum ai o reuşita, e nevoie să dai mai mult şi mai mult din toate punctele de vedere (calitativ, financiar, comunicare etc). Clientul se aşteaptă să creşti de la o săptămână la alta. Şi lucrul acesta e foarte greu de îndeplinit”.

Dar nu imposibil. Dovadă că, în doar trei ani, de când defilează cu brandul Murmur pe catwalk-ul industriei de profil, exportul îi aduce mai bine de jumătate din venituri. Creaţiile ei sunt comercializate în câteva magazine din Franţa  – “destul de nişate, cu o selecţie mică de designer, sau buticuri erotice”, în Luisaviaroma (şi online şi în magazinul fizic din Florenţa), în Liban (Aïshti), în Japonia, şi “foarte timid” şi în New York.

America este, de departe, cea mai dificilă piaţă în ceea ce priveşte accesul tinerilor designeri, precizează Andreea Bădală, „buyerii americani nu vin la târgurile din Paris. Şi-atunci, poţi să accesezi piaţa din SUA printr-un agent, dar trebui să-l găseşti pe cel potrivit. Şi nu e aşa de simplu”. În ţară, Andreea îşi vinde creaţiile prin magazinul online murmurstore.com şi atelieruldin strada Icoanei nr.75, dar brandul Murmur se găseşte şi în multibrandurile The Place, Eva şi Victoria Gallery, dar şi pe Molecule F, prima platformă online de promovare şi vânzare a creaţiilor designerilor români.

Andreea Bădală mărturiseşte că le cere permanent celor din jur critică. “Creăm un mulaj care nu e niciodată protototipul final, pe care îl comentăm la sânge cu toată lumea… cum altfel să evoluăm?”, întreabă ea. Selecţiuni din discuţia cu creatoarea brandului Murmur:

>>  În paralel cu cursurile de la Universitatea de Arte Bucureşti, secţia design- vestimentar, am lucrat, pe proiect sau ca stagiar, pentru designeri români ca Venera Arapu, Maria Lucia Hohan, Mihaela Glăvan. Asta mi-a oferit o experienţă practică, pentru că facultatea nu e suficient de aplicată. Ca să-mi umplu golurile de cunoştinţe m-am înscris la London College of Fashion, unde mi-am ales un curs foarte aplicat, tehnic, care m-a învăţat cum să construiesc haina, de la idee la produs finit. Mi-au completat teoria şi practica din şcoală cu stagii de pregătire la Richard Nicoll, Alexander McQueen, Emilio de la Morena.

>> M-a întors în feruarie 2010, şi, în martie, am înfiinţat firma. Ştiam că asta vreau să fac şi aveam foarte clar în minte poziţionarea brandului şi nişa pe care vreau să funcţionez. La început, eram eu şi un angajat. Şi acum suntem o mână de oameni – câţiva în atelier, fratele meu care se ocupă de administrarea firmei şi doi oameni pe vânzări. Inclusiv imaginea o gestionăm in house. Mie nu-mi trebui o fabrică, îmi trebuie un atelier de creaţie şi oameni foarte buni.

>> Împreună cu o prietenă care a desenat şi logoul, am căutat mult numele, iar Murmur a fost capătul la toate aceste căutări. O şoaptă întotdeauna e asociată cu senzualitatea mai ascunsă, mai puţin evidentă, în termenii antonimi ai vulgarităţii. Mi-a plăcut mult şi sonoritatea numelul şi faptul că are aceeaşi semnificaţie în multe limbi. În plus, s-a dovedit foarte uşor şi de reţinut. (…) O trăsătură comună a tuturor clientelor mele este asumarea feminităţii… nu le e frică să încerce ceva nou, pentru că ceea ce creez eu e suficient de nou ca formă.

>> E greu să fii designer român, pentru că nu ai unde să-ţi faci experienaţa, decât dacă-ţi croieşti, singur, şi cu un pumn de fier, drumul (…). O problemă reală, de care eu mă lovesc şi acum, este lipsa unei pieţe de desfacere pe plan local. Nu există magazine care să-ţi facă buying, ceea ce ar conta enorm pentru noi, în dezvoltarea noastră. Şi-atunci, trebuie să inventăm noi canalele de vânzare (…) şi fiecare punct pe care îl dezvolţi are nevoie de timp. N-o să faci azi shop online şi mâine o să vinzi direct de 2.000 de euro pe săptămână.

>> E greu să menţii un echilibru între produse de design care să fie şi cumpărate. Prima colecţie contează destul de mult ,pentru că aduni un feedback şi-ţi dai seama pe ce anume trebuie să continui. Practic, de la sezon la sezon, creezi în mare proporţie pe baza produselor care s-au vândut şi cu avut succes, pe baza unor produse care ţi-au deschis alte uşi şi alte targeturi mult mai largi. Pentru că, în final,  toţi vrem să accesăm piaţa, nu să rămânem ascunşi. (…) ai o bază destul de concretă pe care trebuie să lucrezi şi mai sunt şi nişte limite impuse de brand, iar peste acestea două, trebuie să vii şi cu elementul de noutate.  Cu cât eşti mai constrâns în nişte limite  foarte clare, cu atât e mai greu să fii creativ.

>> A fost un an în care doar am construit prima colecţie, lansarea brandului, nu am fost vizibilă nicăieri… ca atunci când te pregăteşti de un examen intens. Am ieşit la lumină în aprilie 2011, atunciam început să-mi adun primele cliente. (…) Sunt mândră de ce am reuşit să facem, totuşi, nu vreau să disproporţionez lucrurile…mai avem mult de muncă. Suntem foarte la început. Îmi doresc mult mai mult. Încă nu am reuşit pe fiecare ramură pe care vreau eu să o dezvolt …suntem încă la un nivel în care facem mult, toţi …şi în special eu.

Foto credit: Mihai Bumbu