Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

IT & C

Consiliul Concurenţei: Sectorul comerţului electronic prezintă caracteristicile unei piețe de tip oligopol

Autor: | | 0 Comentarii

În România, comerţul electronic este unul din segmentele economice caracterizate de ritmuri de creştere importante. Drept urmare, autoritatea de concurenţă analizează, prin intermediul unei investigaţii sectoriale declanşate în anul 2016, impactul dezvoltării comerţului online asupra mediului concurenţial, prin prisma strategiilor de marketing (în special a celor privind prețul) adoptate de companiile active pe acest segment, se arată într-un raport al instituţiei

Comisia Europeană a iniţiat, în 2015, o anchetă sectorială privind comerţul electronic de bunuri de consum şi de conţinut digital în UE. Ancheta Comisiei a fost finalizată pe data de 10 mai 2017, concluziile acestei analize fiind disponibile pe site-ul oficial al Comisiei Europene. În cadrul acestui capitol au fost prezentate informaţii privind sectorul comerţului electronic din România, pe baza datelor preliminare rezultate din investigaţia sectorială derulată în prezent de Consiliul Concurenţei şi în contextul celor mai importante concluzii rezultate din ancheta sectorială a Comisiei. 

Se poate considera că legislaţia aplicabilă în domeniu comerţului electronic reglementează trei domenii: elementele specifice comerţului electronic, protecţia datelor cu caracter personal şi protecţia consumatorilor. O problemă importantă, care afectează încrederea în tranzacţiile electronice business to-consumer, este protecţia consumatorilor. Dificultăţile pot apărea din cauza lipsei de informaţii adecvate despre furnizori, nerespectarea cerinţelor privind siguranţa şi calitatea produselor, lipsa accesului consumatorilor la mecanisme de depunere a plângerilor sau de soluţionare a litigiilor. În contextul dezvoltării comerţului transfrontalier, această problemă poate fi mai dificil de soluţionat. Un alt aspect sensibil ar putea fi constituit de cadrul legal care reglementează vânzările cu preţ redus. Considerăm că este important ca autorităţile care au atribuţii în acest domeniu să verifice respectarea acestor prevederi legale (inclusiv referitor la preţurile de referinţă avute în vedere atunci când se anunţă reduceri de preţuri) şi să facă, dacă este cazul, propuneri privind modificarea şi îmbunătăţirea cadrului legal. 

Ancheta sectorială a Comisiei este un demers efectuat în cadrul strategiei privind piaţa unică digitală. Aceasta prevede o serie de acţiuni, grupate în trei piloni prin care Comisia intenţionează să creeze o „piaţă unică digitală”, unul dintre aceşti piloni vizând asigurarea unui acces mai bun al consumatorilor şi al întreprinderilor la bunuri şi servicii prin intermediul comerţului electronic în cadrul UE. 

Raportul Comisiei a constatat faptul că dezvoltarea comerţului electronic, la nivel european, din ultimul deceniu şi, în special, transparenţa preţurilor practicate online şi concurenţa la nivelul acestora, au avut un impact semnificativ asupra strategiilor de distribuţie ale societăţilor şi asupra comportamentului consumatorilor. 

 

Noţiunea se referă la comenzile de bunuri şi servicii care sunt transmise prin reţele de calculatoare, indiferent dacă plata şi livrarea finală a produselor sau a serviciilor sunt efectuate online sau offline (conform definiţiei Biroului Statistic al Uniunii Europene - Eurostat). 

Rezultatele finale ale anchetei sectoriale evidenţiază următoarele tendinţe ale pieţei: 

- În ultimii zece ani, mulţi producători au decis să îşi vândă produsele prin magazine online proprii, intrând, astfel, în concurenţă cu proprii distribuitori. 

- Raportul constată utilizarea tot mai frecventă a restricţiilor contractuale, prin care producătorii încearcă să îşi sporească controlul asupra distribuţiei. Exemple de restricţii: limitări privind preţurile, interzicerea accesului pe platforme, restricţii privind utilizarea comparatoarelor de preţuri, excluderea retailerilor care vând exclusiv online. 

Comisia notează faptul că „unele dintre aceste practici pot fi justificate, de exemplu atunci când vizează sporirea calităţii distribuţiei unui produs. Însă altele îi pot împiedica în mod nejustificat pe consumatori să beneficieze de o paletă mai largă de produse şi de preţuri mai mici în cadrul comerţului electronic, ceea ce justifică măsurile luate de Comisie pentru asigurarea respectării normelor UE în materie de concurenţă”. De asemenea, Raportul Comisiei a tratat o serie de caracteristici şi particularităţi ale acestui sector, precum inovaţia, transparenţa preţurilor, comportamentele de tip free riding, geoblocarea, geofiltrarea, Big Data, utilizarea comparatoarelor de preţuri. 

Comerţul electronic, investigat din 2016

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro