Soarele strălucește pe cer, șoseaua șerpuiește printre creste golașe pentru ca apoi să coboare abrupt prin păduri de brad despicate adânc de văi în care susură pâraie. Ești într-o carapace de metal care, în ciuda spațiului interior mai mult decât suficient pare a te strânge ca o menghină. Ți-ai dori să poți vedea fiecare copac și fiecare stâncă apărută din senin în vârful unui munte. Ai vrea ca plămânii tăi să respire aerul tare de munte, iar freamătul liniștit al copacilor să ajungă până la urechile obosite de zgomotele deranjante ale orașului. Apeși un buton de pe consola centrală și… visul prinde contur. În câteva zeci de secunde plafonul metalic dispare complet în portbagaj lăsând natura să te înconjoare în toată splendoarea ei. Tocmai ai transformat o călătorie plăcută într-una fantastică.

De-a lungul a mai bine de 1.300 de kilometri am avut posibilitatea de a testa în voie atât varianta dotată cu motorul alimentat cu benzină – 428i – cât și pe cea diesel – 430d – a Seriei 4 produsă de BMW. Ambele dotate cu lăudata transmisie automată cu opt trepte ale cărei schimbări de rapoarte sunt nu doar insesizabile, dar și foarte rapide. Dacă modelul alimentat cu benzină ne-a cam deranjat atunci când privirea a interacționat cu indicatorul consumului de carburant (10,2 l/100km), cea diesel s-a dovedit un prieten al portmoneului (5,8l/100km). Cât despre proverbialul comportament mai puțin brutal al motorului alimentat cu benzină față de cel diesel, știam că în cazul propulsoarelor BMW nu mai are legătură cu realitatea, iar testul cu Seria 4 a fost o dovadă în plus. Nici măcar zgomotul sau vibrațiile caracteristice anumitor motoare alimentate cu motorină nu mai dau șanse „benzinarului“ în fața dieselului.

Plafon retractabil, greutate suplimentară

După aproape 450 km parcurși cu varianta 428i au urmat exact 877 km petrecuți la volanul lui 430d. Setarea navigației asfel încât să evite autostrăzile, ne-a oferit, pe lângă priveliștile minunate și virajele amețitoare ale șoselei care leagă Salzburg de Innsbruck și, mai apoi, de Mittenwald, timpul și parcursul ideale pentru a descoperi atât punctele tari ale Seriei 4, dar, mai ales, pe cele slabe. Pe cele tari le știm cu toții: design spectaculos, motoare puternice, tehnologie de top, dinamică imposibil de egalat, confort fără cusur și un sentiment de „rege al șoselelor“ greu de ignorat. Am aflat însă și că greutatea suplimentară generată de plafonul metalic retractabil și sistemul său de pliere și stocare – aproximativ 200 kg în plus față de varianta Coupé – atrage după sine o anumită lentoare, mai ales în cazul motoarelor mici, dar și un comportament diferit în virajele abordate sportiv. Chiar și atunci când plafonul stă cuminte în spațiul rezervat lui în portbagaj, kilogramele în plus mutate către spate penalizeză atât de plăcutul sistem de direcție BMW. Desigur, nu vorbim despre dezechilibre, derapaje sau rotiri în gol ale roților, ci despre sentimentul simțit de șofer atunci când masa mare a vehiculului – 1.845 kg – pare să te despartă de traiectoria dorită.

Este bine de știut și că, odată decapotată mașina, fără sistemul paravânt montat deasupra locurilor din spate în habitaclu se dezlănțuie o adevărată furtună. Rezolvarea simplă, adică montarea paravântului, se traduce prin transformarea unui frumos și încăpător cabriolet cu patru locuri într-unul rezervat strict ocupanților celor două locuri din față. Nu mai vorbim despre sfatul de a vă pune șapca sau pălăria pe cap pentru a nu face insolație chiar dacă temperatura exterioară nu depășește 30 de grade. Pare la mintea cocoșului, dar am văzut zeci de șoferi „uituci“. Tot la capitolul „știați că“ trebuie să adaugăm și faptul că plierea plafonului implică o reducere majoră a spațiului din portbagaj. Dacă în condiții normale acolo încap fără probleme două valize medii, plierea înseamnă o capacitate de stocare mult mai mică.

Despre puterea motoarelor, exactitatea cutiei de viteze, rularea „ca pe șine“ în ciuda abordării virajelor cu viteze superioare și fânarea fără cusur nu intrăm în detalii. Acestea nu mai sunt demult doar caracteristici ale mașinii, ci mai degrabă atribute ale modelelor BMW. Cert este că, în orice condiții, dieselul ni se pare o soluție mult mai bună în cazul unei achiziții, în ciuda faptului că 428i costă 54.498 de euro, în timp ce 430d mai bine de 59.600 euro. Dacă aceste sume vi se par mari, varianta cea mai ieftină, dar și cea mai puțin potentă a Seriei 4 Cabriolet, – 420i – costă 45.880 euro.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Articol apărut în revista Capital din 21 septembrie 2015)