Luna ianuarie aduce preţuri pentru pachetele turistice cu pånă la 50% mai mici faţă de cele din decembrie. Dar şi o noutate absolută: cuvåntul „negociere“ începe să îşi facă loc în relaţia client-turoperator.

Peste 1,5 milioane de romåni au ales, anul trecut, să-şi petreacă concediile în străinătate, în timp ce alte patru milioane au preferat destinaţiile din Romånia. Deşi efectele crizei economice globale încep să fie resimţite acut, atåt autorităţile, cåt şi jucătorii din industria turismului speră să atingă cifrele din anul precedent. Cum altfel decåt apelånd mai mult ca oricånd la pårghia discounturilor.

Cele mai mari reduceri se înregistrează, în ianuarie, pentru destinaţiile interne, cu cazarea, în general, la vile şi pensiuni. „Cei care sunt interesaţi de tratamente balneo pot opta pentru Băile Felix, Covasna şi Tuşnad, unde preţurile sunt cu pånă la 30% mai mici faţă de cele practicate în decembrie“, spune Marius Usturoiu, manager al agenţiei Mareea.

Evident, staţiunile în care se pot practica sporturile de iarnă sunt cel mai bine plasate în ofertele de sezon. Astfel, pentru destinaţii din Austria, Slovacia sau chiar Bulgaria, pachetele turistice sunt mai ieftine cu 25%-30% faţă de luna decembrie. Tot pentru schi, dar în staţiuni din Italia, Franţa sau Elveţia, reducerile se situează în jurul a 20%. În sfårşit, excursiile în capitalele europene s-au ieftinit şi ele cu 10%, pånă la 15%.

Cei care preferă temperaturile ridicate pot alege excursii în zone precum Dubai, prezente şi ele în ofertele agenţiilor de turism cu reduceri de preţ semnificative. „În această perioadă, acolo este festivalul shoppingului, pentru că discounturile aplicate brandurilor de lux sunt considerabile“, spune Traian Bădulescu, consilier de presă al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Cipru: 380 de euro pentru un sejur

141-24225-1.jpgPe ansamblu, vacanţele exotice au preţuri mai mici cu 10% – 30% faţă de cele afişate de turoperatori la sfårşitul anului trecut. „La început de an, toate concediile sunt mai ieftine cu pånă la 30% faţă de luna decembrie 2008“, confirmă Aurelian Bratosin, director general al turoperatorului Butterfly Tourism. „Printre cele mai accesibile destinaţii se numără Cipru, unde, pentru un sejur care include transport cu avionul, transferuri şi mic dejun, se plătesc 380 de euro de persoană“, exemplifică acesta.

Ofertele speciale beneficiază şi ele de discounturi de maximum 10%. „Noi compilăm preţurile oferite de transportatori cu preţurile oferite de hotelieri. Nu putem scădea prea mult preţurile doar de dragul de a ocupa locurile“, spune Adriana Goicea, manager al turoperatorului Prompt Service Travel.

Cu ochii pe cifre

Dacă în perioada ianuarie-februarie 2008, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2007, afacerile jucătorilor din sectorul de turism înregistrau o creştere de 20%, estimările pentru acest început de an sunt mai pesimiste. „Se prevede o scădere a numărului de turişti, în funcţie de destinaţie, cu 10% – 25%“, afirmă Ciprian Enea, consultant Best Turism. „Scăderea cea mai drastică o înregistrăm pe destinaţiile tradiţionale operate cu curse charter. Iar cele care, în ultimii doi ani, au avut cele mai multe astfel de curse – Hurghada, Sharm el Sheikh, Tunisia, Antalya şi Grecia – în 2009 lipsesc cu desăvårşire, ceea ce face ca numărul turiştilor romåni interesaţi de aceste destinaţii să scadă dramatic“, adaugă acesta.

„Este posibil, dată fiind criza economică, să apară această negociere, însă doar în cazul vacanţelor mai scumpe“, spune Traian Bădulescu. E drept, în prezent, agenţiile nu sunt deloc deschise la negocieri, preferånd să ofere doar clienţilor fideli unele discounturi speciale, ce pot reprezenta 3-5% din preţul total al pachetului turistic. „Turiştii nu pot negocia preţurile. Clienţii fideli agenţiei noastre se bucură de reduceri de 5% – 10%. Spre exemplu, la o vacanţă de 5.000 de euro de persoană, discountul este de 5%,“ exemplifică Mircea Vladu, preşedintele agenţiei Prestige Tours. „Preţurile sejururilor sunt bine stabilite, iar noi, ca agenţie, depindem de hotelieri şi de transportatori, aşa că turiştii nu pot negocia costurile“, spune şi Emilian Bratosin. Un lucru este cert: criza economică va determina reaşezarea pe o nouă bază a raporturilor dintre clienţi şi turoperatori. Una care va duce, printre altele, la trierea acestora din urmă.

141-24226-2.jpg