"Canalul Siret-Bărăgan este o investiţie de mare amploare (190 de kilometri şi investiţii de 3,4 milioane de euro), cu influenţe extraordinare în toată partea centrală şi de est a Câmpiei Române în ceea ce priveşte stabilitatea producţiei agricole, dezvoltare rurală, dar şi a unor sectoare neagricole şi care va fi realizată prin parteneriatul dintre stat şi mari companii", a spus ministrul Agriculturii.

Alături de mari firme şi stat, Valeriu Tabără include în parteneriat şi autorităţile publice locale.

"Primăriile care sunt pe zona Canalului, de la Siret până la Dridu, în Bărăgan, să studieze posibilitatea de a contribui la realizarea acestui obiectiv. Canalul va lega de acele amenajări de irigaţii care acum sunt aprovizionate cu apă din Dunăre, la costuri foarte mari", a afirmat ministrul Agriculturii.

Acesta a subliniat că vor fi realizate economii la energie de circa 40-60%, deoarece transportul apei în sistemele de irigaţii se va face preponderent gravitaţional şi mai puţin prin pompare.

"Chiar dacă am început fără speranţă, sunt deja patru mari firme şi consorţii bancare interesate de a prelua o parte din această investiţie. Proiectul se află în atenţia Consiliului Investitorilor Străini în România şi al autorităţilor statului, preşedintele Băsescu prezentând acest proiect în cadrul unei întâlniri, la Londra, cu oamenii de afaceri", a adăugat Valeriu Tabără.

Ministrul Agriculturii a arătat că lucrarea este "un obiectiv de importanţă capitală pentru România, în viitor, pentru că nu o să putem discuta despre producţie agricolă stabilă fără să avem sursa de apă care să poată interveni în momente cum este şi cel de acum".

Costurile totale estimate pentru realizarea canalului Siret-Bărăgan, de 3,6 miliarde de euro, sunt evaluate la nivelul anului 2003 şi includ şi sistemele de irigaţii. Doar realizarea canalului implică costuri de aproape 802 milioane de euro, iar sistemele de irigaţii alte 2,8 miliarde euro.

Potrivit datelor prezentate de şeful de la Agricultură, canalul magistral Siret-Bărăgan va asigura fără pompare apa pentru irigarea suprafeţelor amplasate pe malul stâng (aproximativ 80% din suprafaţă) din lacurile de acumulare existente, iar energia electrică necesară va fi de aproximativ 2-4 ori mai mică decât cea utilizată la suprafeţele deja amenajate.

Proiectul Canalului Siret – Bărăgan a fost aprobat în anul 1986, iar în anul 1987 a început execuţia primului tronson de canal aferent etapei I-a, în lungime de 50 km. Acest tronson este amplasat pe teritoriul judeţului Vrancea, asigurând apa pentru irigarea unei suprafeţe de 154.283 hectare. Tronsonul II, aferent etapei a II – a, pe o lungime de 140 Km, amplasat pe teritoriul judeţelor Vrancea, Brăila, Buzău şi Ialomiţa urma să fie aprobat ulterior.

Elaborarea acestui proiect a demarat înainte de 1989, circa 11 kilometri fiind construiţi până în prezent, iar pentru finalizarea a 50 de kilometri sunt necesare fonduri de aproximativ 350 milioane euro.
SURSA: Agerpres