Televiziunea a avut nevoie de 13 ani sa ajunga la 50 de milioane de utilizatori pe teritoriul Statelor Unite, iar radioul, de 38 de ani. In schimb, dezvoltarea Internetului a depasit, in mai putin de cinci ani, orice asteptari. La mijlocul anului 2000, se inregistrasera deja 136,86 milioane de utilizatori pe intreg teritoriul Americii de Nord si sute de milioane in intreaga lume. Conform statisticilor, profilul utilizatorului de Internet este visul oricarui specialist in marketing: tineri, cu educatie si castiguri medii. Tehnologia a revolutionat toate strategiile de promovare si vanzari: mesajul poate fi livrat exact catre cei pe care ii vizeaza, prin intermediul Internetului. Se cheltuiesc anual miliarde de dolari pentru marketingul pe Internet, iar profiturile sunt pe masura.
Toti specialistii in comunicare s-au adunat si au inceput sa puna la punct strategii pentru a cladi imaginea clientilor lor pe cel mai in voga canal de media: Internetul. Toate regulile care se aplicau pana acum pentru canalele traditionale pot fi folosite si pe Internet. Insa rezultatele pot fi mai spectaculoase.
#In orice site de marketing on-line, prima lectie este despre webdesign, despre cum trebuie sa arate un website si ce trebuie sa cereti firmei de webdesign care se ocupa de prezenta dvs. pe Internet. Ganditi-va la site-ul companiei dvs. ca la brosurile pentru care s-a muncit atat si conteaza atat de mult pentru imaginea firmei si a produselor sale, a serviciilor pe care le comercializati. Poate e nevoie sa precizam ca din punctul de vedere al impactului, Internetul are avantajele lui, si nu putine, in comparatie cu mijloacele traditionale. De cate ori nu v-ati confruntat cu faptul ca materialele promotionale contineau informatie perimata si a trebuit sa aruncati o buna parte a tirajului? Tehnologia Internetului ne permite sa actualizam informatia de cate ori este nevoie, fara costuri suplimentare. Iar din punctul de vedere al design-ului, nu exista limita.
Internetul imbina multe dintre trasaturile canalelor traditionale: cantitatea de informatie pe care o puteti prezenta este nelimitata, ca intr-un catalog complet al produselor dvs; posibilitatile de structurare si de prezentare au ca limita numai imaginatia; animatia, dinamica si interactivitatea unei reclame la televizor o puteti obtine la costuri infinit mai mici.
Rabdarea utilizatorului nu tine decat 30 de secunde
In Romania, Internetul are aceeasi curba, aproape verticala, de dezvoltare. Firmele de pe piata romaneasca incep sa realizeze ca fara o prezenta pe Internet nu pot supravietui. In Vest, se spune ca o firma care nu are website pe Internet nu va avea nici parteneri de afaceri. Dar acolo deja s-a depasit acest stadiu. Banii curg pentru a aduna specialistii cei mai buni in IT si in comunicare, pentru a optimiza la maximum promovarea pe Internet.
Daca studiem site-urile romanesti putem trage doua concluzii: exista site-uri care pot intra oricand in competitie cu orice site al celei mai mari firme de webdesign din Statele Unite si site-uri care seamana foarte mult cu primele aparute din istoria Internetului. Celelalte demonstreaza insa ca se poate mai bine. Toate acestea din punctul de vedere al designului. Fara indoiala, webdesignerii romanii ii surclaseaza pe multi.
Trebuie insa sa luam in calcul creionarea
unei strategii de comunicare. Macar sa stabilim obiectivele site-ului si piata tinta a acestuia. Degeaba site-ul are un design excelent daca structurarea si informatiile nu tin seama de profilul utilizatorilor. De exemplu, un website al unei firme de aparatura electrocasnica ar trebui sa contina poze ale aparatelor, dar si toate detaliile tehnice de care ar avea nevoie un potential cumparator. In acelasi timp, pot exista si vizitatori care au deja un frigider al firmei respective, insa vor mai multe informatii sau sa afle unde il pot repara. Sau, pur si simplu, poate intra un ziarist, care doreste mai multe informatii despre firma respectiva, pentru a scrie un articol. Orice site cu extensie com. are o sectiune de „Press Room”.
Obiectivele website-ului si profilul vizitatorilor asteptati determina modul de structurare, limbajul folosit, cantitatea de informatie, tehnologia de editare a paginilor de web. Daca site-ul este construit dupa aceste reguli primare, utilizatorii vor reveni in acel site si mesajul dvs. poate ajunge la ei, va pot deveni clienti. Posibile obiective ale unui site pot fi: de informare, de promovare, de vanzare, de brandawareness. Apoi va ganditi cui vreti sa transmiteti informatia, cui vreti sa vindeti. Catre distribuitori, grupuri speciale de interes sau categorii speciale de varsta cu un anumit nivel de educatie sau de venituri, sau chiar angajatilor firmei.
In functie de criteriile de mai sus, puteti stabili cu webdesignerii care se vor ocupa de realizarea efectiva a site-ului cum va trebui sa arate, ce informatie veti prezenta si cum va fi aceasta structurata.
Din pacate, in Romania, costul accesului la Internet este departe de posibilitatile financiare ale majoritatii. Iar computerele nu sunt intotdeauna dintre cele mai performante. Astfel, viteza de navigare pe Internet nu ne permite prea multe. De exemplu, excesul de poze va duce la un timp de incarcare foarte mare. Statisticile spun ca utilizatorul de Internet care a intrat intr-un website nu va astepta mai mult de 30 de secunde incarcarea paginii. Va schimba imediat adresa si va cauta alt website.
Foarte multe reguli de webdesign se leaga de prima pagina a unui website. Daca atentia vizitatorului nu este captata din primul moment, deznodamantul va fi acelasi: va schimba adresa. Acesta este rolul cunoasterii potentialilor vizitatori ai site-ului: puteti determina ce anume le-ar putea capta atentia si i-ar cointeresa pentru a vizita tot site-ul. Interactivitatea permisa de noile tehnologii poate indeplini aceasta misiune. Daca utilizatorul va avea impresia unei comunicari directe, aceasta va garanteaza loialitatea lui.
Structurarea informatiei este extrem de importanta
Niciodata sa nu va ganditi ca puteti pune prea multa informatie in site, atata timp cat este informatie utila pentru utilizatori. De exemplu, mesajul managerului catre clienti nu are ce cauta in prima pagina. Nimeni nu il citeste. Daca ati fi in locul utilizatorului, v-ar conveni sa mai asteptati inca cateva secunde bune pentru a se incarca poza acestuia? De obicei, cei care intra pe site-ul companiei dvs. urmaresc sa afle: Ce este aici? As putea avea nevoie de asa ceva? Cat costa? De unde pot cumpara? Orice interfereaza cu aceasta zona de interes poate cauza pierderea vizitatorului respectiv.
Conteaza modul de structurare a informatiei. Nu siliti utilizatorul sa dea prea multe click-uri pentru a ajunge la informatia pe care o cauta. Se va plictisi. Meniurile trebuie sa fie ghidul site-ului, iar paginile de interes general trebuie sa aiba legaturi din orice pagina. Principiul „de oriunde se poate ajunge oriunde” ar trebui sa fie regula pentru orice website.
Nici nu incepeti sa faceti un website daca nu aveti in vedere sa actualizati informatia macar o data pe luna! In Romania exista multe website-uri in care este precizat clar: „actualizat zilnic”.
Asadar, construirea unui website de succes nu inseamna doar specialisti de editare foarte buni. Boomul Internetului antreneaza schimbari spectaculoase, la care, daca vom fi doar spectatori, riscam sa ramanem in urma. Regulile oricarui canal de media se aplica si aici, chiar imbunatatite si adaptate, mai ales ca Internetul preia conducerea in clasamentul mijloacelor de comunicare in masa. Dupa cum apreciaza specialistii in comunicare, „Internetul va fi unealta cea mai puternica si pertinenta de construire a imaginii”. Dupa toate statisticile si rapoartele despre Internet, tindem sa credem ca asa este.