"Prestatorii de servicii care efectuează operaţiuni de plată prin intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM au obligaţia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, taxelor şi oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu contractul de prestări servicii, conform prevederilor prezentului ordin", informa Capital.ro, în vara anului trecut, cu ocazia lansării în dezbatere publică a ordinului ANPC.

Practic, băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranul terminalelor ATM, "în ordinea operaţiunilor efectuate de către consumator, toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, dându-i acestuia posibilitatea, de a renunţa asupra efectuării acesteia sau a oricăror operaţiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plată facturi, sau oricare alte servicii solicitate în mod expres de către consumator şi efectuate prin intermediul ATM". Informaţiile privind costurile trebuie să fie vizibile şi uşor de citit, precizând suma exactă pe care o persoană o are de plătit pentru fiecare operaţiune, nu procentul perceput.

În acest moment, băncile nu prezintă nivelul comisioanelor aferent tranzacţiilor de plată, de interogare a soldului sau de retragere numerar pe ecranul bancomatelor. Instituțiile bancare aplică în cazul cardurilor emise de alte bănci comisioane mult mai ridicate, ele fiind diferite de la o bancă la alta. De multe ori, consumatorii nu au cunoştinţă de comisioane practicate de bănci la retragerile de la ATM. Mai mult, proiectul inițiat de ANPC va obliga băncile să informeze clienţii respectivi pe ecranul ATM-ului despre termenul maxim de recuperare a cardului şi numărul de telefon la care clientul poate apela în cazul în care i se reține sau blochează reţine cardul de debit/credit în bancomat.

Reacția bancherilor nu a întârziat să apară. La nici două zile de la lansarea în dezbatere publică, spuneau că susţin demersul, dar subliniau că sunt de acord să afişeze comisioanele pe care le percep la ATM-uri numai sub formă de procente din suma vizată de tranzacţie, nu valoarea exactă a comisionului. Cu alte cuvinte, băncile susţin că determinarea comisionului ar trebui să cadă în sarcina clientului.

Citiți și: Băncile își reduc din pierderi prin comisioane

Citiți și: Banca îți ia 6 lei ca să scoți 10 de la bancomat

Atunci când sunt retrase sume mici, comisioanele băncilor sunt extrem de mari, raportat la suma extrasă. De exemplu, cine scoate 10 lei poate plăti băncii un comision care echivalează cu mai bine de jumătate din sumă.
Comisioanele devin mult mai mari dacă scoateți cash de la bancomatul (ATM) altei bănci decât cea care a emis cardul.

De când se vor aplica noile norme

Într-un interviu acordat recent ziarului Bursa, Marius Dunca, preşedintele ANPC, spunea că în luna martie pe ecranele tuturor ATM-urilor din România vor fi afişate comisioanele care sunt aplicate la fiecare tranzacţie.

"Ordinul privind afişarea comisioanelor la bancomate prevede că, pentru cardurile de debit sau de credit la ATM-urile proprii, costurile operaţiunilor vor fi afişate în procent pentru fiecare operaţiune de plată şi, după caz, se va afişa şi suma minimă de plată. Pentru cardurile de la alte bănci, va fi afişată avertizarea: "Atenţie – Tranzacţia dumneavoastră va fi comisionată conform condiţiilor din contractul încheiat cu emitentul cardului", spunea șeful ANPC.

Marius Dunca mai spunea că în cazul în care băncile nu se vor conforma Ordinului, acestea for fi sancţionate conform legislaţiei în vigoare pentru abateri de informare. "Din discuţiile avute cu anumiţi reprezentanţi ai instituţiilor bancare, am înţeles că ordinul va fi implementat",  a spus președintele Autorității.

Potrivit datelor comunicate de șeful ANPC ziarului Bursa, pe parcursul anului 2014, în întreg sectorul financiar-bancar, au fost înregistrate 7.658 de reclamaţii, 50% dintre ele fiind întemeiate, din care aproximativ 60% au fost soluţionate amiabil. Au fost încheiate 407 procese verbale de constatare a contraventiei, cu amenzi în valoare totală de 3.239.000 lei. Din totalul celor 407 de procese verbale, 100 au fost contestate în instanţă. ANPC, în acţiunile de cercetare a reclamaţiilor, a restituit consumatorilor sume în valoare de 1.250.596 lei, 60.238 euro şi 23.191 de franci. "Aspectele reclamate de consumatori se referă, în principal, la întârzieri nejustificate ale returnării unor sume de bani în contul consumatorilor, poprire abuzivă a drepturilor salariale pentru acoperirea ratelor de credit, retrageri de bani neautorizate din contul consumatorilor, modificarea marjei din componenţa ratei dobânzii fără acceptul consumatorilor şi care trebuie să fie fixă, calcularea în mod eronat a penalităţilor, înfiinţarea de popriri pe contul consumatorilor fără ca banca să deţină vreo adresă în acest sens de la organele de executare. Printre alte aspecte reclamate de consumatori se numără lipsa specificării unui termen în care consumatorul poate intra în posesia cardurilor capturate în bancomate, emiterea de poliţe de asigurări şi debitarea conturilor consumatorilor deşi aceştia au încheiat poliţe de asigurare, perceperea comisionului de administrare a unui cont cu un comision de administrare credit, perceperea a două comisioane de administrare pentru un singur contract, percepere de comisioane în cazul rambursărilor anticipate parţiale şi totale sub denumire de comision unic de servicii etc", a mai spus șeful ANPC.