In luna iulie a.c., o pereche de tineri casatoriti, aflata in vacanta in Mamaia, a cumparat de la un hotel de doua stele un pachet de servicii (cazare si masa) cu durata de o saptamana. Imediat cum s-a cazat, a constatat surprinsa ca era vorba de o camera cu un singur pat, langa care mai fusese inghesuit unul. Pe ansamblu, camera corespundea categoriei de o stea. Intrucat era al doilea an cand venea la hotelul respectiv si stia ca exista si camere mai bune, a solicitat alta. Receptionera a refuzat, afirmand ca hotelul este plin. In cele din urma, i-a fost oferita o alta camera, cu o zi inaintea terminarii biletului. Prea tarziu.
Cine greseste,
plateste
Cei doi insa se pot considera fericiti, in comparatie cu o alta pereche, care a cumparat un bilet de la o agentie din capitala, pentru Neptun, la inceputul lui august, adica in plin sezon. Ajunsa la hotelul mentionat pe bilet, a inceput cosmarul: nu exista nici o camera libera si, in ciuda insistentelor, a fost trimisa la dispeceratul de cazare si de acolo la alt hotel, de aceeasi categorie. Dupa doua zile de cearta cu personalul agentiei de la care cumparase biletul si cu receptionerele hotelului, acestea au dat afara o familie venita printr-o alta agentie si au cazat perechea respectiva. Ce s-a intamplat? Toate agentiile au facut rezervari de locuri, dar numai cateva au confirmat ulterior. Turistii trimisi de ele au fost cazati pe baza dreptului primului venit, nemaitinandu-se cont daca locul era sau nu confirmat.
Teoretic, situatiile descrise mai sus nu vor mai fi posibile in viitor fara ca patitul sa nu primeasca o suma de doua ori mai mare decat contravaloarea pachetului turistic. In cazuri mai grave, soldate cu ranirea, decesul sau, alta atingere adusa integritatii fizice ori psihice a turistului, acesta poate da in judecata agentia de turism. Pe de alta parte, ANT si OPC sunt autorizate sa amendeze cu pana la zece milioane lei agentia contravenienta si, in ultima instanta, sa-i ridice licenta de functionare.
Marea schimbare adusa de aceasta ordonanta este obligativitatea agentiei de a incheia un contract cu turistul. Nimic nu a fost lasat la voia intamplarii, astfel ca in respectivul contract trebuie sa fie mentionate in detaliu toate „caracteristicile” calatoriei. Trebuie precizat ca un pachet turistic reprezinta combinatia a cel putin doua din trei grupe de servicii – transport, cazare, masa, tratament balnear, agrement etc., cu conditia ca durata lor neintrerupta sa depaseasca 24 de ore.
Prevederile OG nr. 107/1999 se aplica atat turistilor romani, cat si celor straini care vin in tara noastra fie direct prin intermediul unei agentii romanesti, fie printr-o agentie straina care are drept partener una autohtona. De fapt, asa cum am aflat de la Eliade Mihailescu, secretar de stat la OPC, unul dintre motivele care au stat la baza promovarii acestui act normativ este incercarea de a atrage mai multi straini, printr-o mai buna protectie impotriva agentiilor-fantoma si prin alinierea la standardele Uniunii Europene. Mai mult, touroperatorul este obligat sa furnizeze consumatorului, in momentul in care acesta face rezervarea, un bon de comanda si, in cel mult 60 de zile dupa aceea, confirmarea scrisa a rezervarii.
Protectie mai buna, turisti straini mai multi
Preturile stabilite nu pot fi modificate in nici un caz cu 20 de zile inainte de data plecarii. Inaintea acestui termen se admit urmatoarele exceptii: modificarea costului transportului, taxelor de aeroport si turistice, cursurilor de schimb valutar aferente. Iar daca sumele sunt majorate cu peste 10%, indiferent de motive, consumatorul are dreptul de a rezilia contractul, fara nici o obligatie fata de agentie.
Ordonanta mai stipuleaza si faptul ca agentiile trebuie sa depuna garantii bancare la asociatiile profesionale autorizate, pentru ca despagubirile sa poata fi achitate in orice situatie. „Garantiile se ridica la sase milioane lei pentru touroperatori si trei milioane lei pentru detailisti, suma ce trebuie sa existe in permanenta in cont, fie la ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism), fie la ATOUR (Asociatia Nationala a Touroperatorilor)”, afirma Teodor Friciu, de la Oficiul de Autorizare si Control in Turism. Sumele sunt totusi mici, recunoaste dl Friciu, dar acest lucru se datoreaza faptului ca numarul agentiilor mici este in crestere. Asociatiile sunt cele care platesc daunele, daca agentia este in imposibilitatea de a o face. Daca garantia se pierde, suma trebuie completata, altfel agentia risca sa-si piarda licenta de functionare. Peste doi ani, garantiile vor fi inlocuite cu polite de asigurare, in momentul de fata fiind incepute tratativele cu firmele de asigurari.
Configurata dupa model occidental, ordonanta se inscrie pe linia „Clientul nostru, stapanul nostru”, oferind turistului drepturi aproape nelimitate. Speram ca vor supravietui numai agentiile si hotelurile care vor oferi servicii pe masura preturilor cerute.    

Continutul contractului dintre agentie si turist

l destinatia calatoriei, perioada, durata si datele de sosire si plecare
l mijloacele de transport utilizate, caracteristicile lor, datele, orele si locurile de plecare si sosire
l daca pachetul de servicii include cazare, adresa, caracteristicile si categoria structurii de cazare
l serviciile de masa furnizate si categoria de clasificare a unitatii de alimentatie
l daca este necesar un numar minim de persoane, data limita la care consumatorul poate anula excursia
l ruta
l vizitele si alte servicii incluse in pret
l numele si adresa agentiei organizatoare si, dupa caz, a agentiei detailiste si a societatii de asigurari
l pretul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor in care poate fi modificat, precum si preturile pentru anumite servicii (taxe de aeroport, taxe de turist etc.)
l termenele si modalitatea de plata a pretului
l solicitarile speciale ale consumatorului, daca sunt acceptate de ambele parti
l termenele in care consumatorul poate face reclamatii
l conditiile de reziliere a contractului de catre consumator
l obligatiile agentiei in cazul anularii calatoriei
l dreptul consumatorului de a sesiza prompt, in scris, deficientele constatate, atat prestatorului de servicii, cat si agentiei de la care a cumparat pachetul turistic. Acestia vor actiona imediat pentru solutionarea reclamatiilor si vor face proba eforturilor depuse de ei in acest scop.