Adevaratii manageri, in mod obligatoriu, trebuie sa fie niste buni ascultatori. Cum poate fi depistat unul „distrat”? Simplu: urmarindu-i reactiile in timp ce i se vorbeste. Daca:
– nu are rabdare si-si intrerupe interlocutorul pentru a-si tine propriul discurs;
– pare de acord mult prea usor cu orice se spune;
– crede ca stie (anticipeaza) tot ceea ce urmeaza sa i se spuna;
– isi pierde interesul repede fata de ceea i se spune (daca nu este vorba despre el);
– da din cap tot timpul;
– are o privire neatenta si miscari nervoase ale corpului;
– pune arareori intrebari;
– incearca extrem de rar sa obtina mai multe informatii de la interlocutor, atunci cu siguranta este un manager care nu stie sa asculte. Urmarind cu atentie „limbajul trupului” se poate aprecia, relativ cu multa usurinta, daca mesajul este inteles cu adevarat.
Din pacate, multi dintre noi ne facem „vinovati” de un astfel de comportament, chiar daca nu intrunim toate aceste deficiente de ascultare. Problemele provin din faptul ca foarte multi oameni cred ca „a asculta” se refera nu numai la „ciulirea” urechilor, cand, in realitate, este vorba despre capacitatea de a participa activ la receptionarea unor mesaje. Ascultarea activa inseamna sa stii ce urmeaza sa spui, cum trebuie sa spui (inclusiv tonul vocii) si ce nu este bine sa spui. Un bun ascultator isi poate da seama ce doreste o persoana sa comunice, chiar daca mesajul nu este explicit. Cu alte cuvinte, ascultarea este o abilitate activa care implica ochii, urechile si creierul.
In continuare, va prezentam cateva trucuri pentru a va dezvolta mai bine deprinderile/capacitatea de a asculta.
l Faceti exercitii pentru a putea pastra tot timpul contactul vizual cu persoana cu care vorbiti.
l Incercati sa evitati expresii de genul „Aha, mda, da, asa e… etc.”
l Nu taiati vorba oamenilor si nici nu incercati sa-i intrerupeti. Aceasta este o meteahna care, de obicei, ia mult timp pentru a o putea corija.
l Invatati doar sa ascultati (nu sa judecati, sa faceti interpretari imediate) si sa amanati enuntarea propriilor ganduri/pareri pe mai tarziu.
l Nu pretindeti niciodata ca dvs. stiti sa ascultati. Daca nu aveti timpul necesar sau rabdarea de a asculta, formulati o scuza si plecati.
l Formulati ce aveti de gand sa spuneti dupa ce interlocutorul dvs. a terminat de vorbit.
Ascultarea inseamna, pe scurt, receptivitate fata de mesajul real care se transmite. Pentru a realiza cu adevarat acest lucru trebuie prinsa semnificatia din spatele cuvintelor.