Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC) a acordat marţi Uniunii Europene dreptul de a impune tarife vamale suplimentare pentru produse americane în valoare de patru miliarde de dolari, din cauza subvenţiilor ilegale acordate de Washington producătorului de avioane Boeing Co, informează Reuters.

Într-un raport de 137 de pagini, OMC a ajuns la concluzia că „natura efectelor nefavorabile”, care au legătură cu subvenţiile acordate constructorului american de avioane, se ridică la aproape patru miliarde de dolari şi în consecinţă Bruxellesul nu poate solicita contra-măsuri care să depăşească această sumă.

Comisia Europeană a anunţat că ar prefera o soluţie negociată

Decizia de marţi, publicată cu întârziere din cauza pandemiei de COVID-19, vine după o altă decizie a OMC adoptată anul trecut, când Statele Unite au obţinut aprobarea OMC pentru a impune tarife vamale suplimentare pentru produse europene în valoare de 7,5 miliarde de dolari, din cauza subvenţiilor ilegale acordate de Uniunea Europeană grupului aeronautic Airbus.

Cu doar trei săptămâni înainte de alegerile prezidenţiale din SUA, ultima decizie a OMC ar putea relansa tensiunile comerciale între Washington şi Bruxelles, dar totodată ar putea da negociatorilor din ambele părţi o şansă de a închide un litigiu care durează de 16 ani.

Comisia Europeană a anunţat că ar prefera o soluţie negociată, dar a avertizat că în lipsa unei astfel de soluţii va impune tarife vamale suplimentare.

Listă de produse americane

Executivul comunitar a pus deja la punct o listă de produse americane care ar putea fi vizate de noile tarife, listă care include avioane, vinuri, băuturi spirtoase, tractoare, peşte congelat şi suc de portocale congelat.

Cel mai devreme când UE va putea impune noile tarife este după o reuniune a OMC din 26 octombrie însă puţini analişti se aşteaptă ca blocul comunitar să facă acest lucru înaintea alegerilor prezidenţiale din SUA.

De peste 10 ani, OMC este arbitrul unei dispute între Boeing şi Airbus, cu privire la subvenţiile acordate de SUA şi Uniunea Europeană pentru industria lor aeronautică.

Ultima decizie a OMC vine într-un moment în care cei doi mari producători mondiali de avioane se confruntă cu o scădere fără precedent a comenzilor din cauza coronavirusului. Airbus şi-a redus producţia lunară cu o treime, iar Boeing intenţionează să renunţe la peste 10% din forţa de muncă.