Spre comparaţie, angajatul unei corporaţii din Budapesta are alocat un spaţiu de lucru de 16,94 mp, pentru care angajatorul plăteşte anual 2.720 euro. În Ungaria, chiar şi chiria spaţiilor de birouri este mai mică decât în România, respectiv 16,94 euro/mp, faţă de 24,34 euro/mp cât solicită proprietarii birourilor din Bucureşti.
„Tendinţa către consolidare şi către eficientizarea spaţiilor de birouri ocupate pe care am remarcat-o pe pieţele internaţionale se face simţită şi în România, mai ales în Bucureşti. Vom vedea în anii ce urmează o rafinare a criteriilor de selecţie a sediilor de birouri.  Valoarea chiriei pe metrul partat va deveni mai puţin relevantă şi o atenţie sporită va cădea asupra detaliilor precum gradul de utilizare a spaţiului sau cuantumul cheltuielilor de întreţinere”, a declarat Mădălina Cojocaru, directorul departamentului de birouri al DTZ Echinox.

Prognoza DTZ identifică Budapesta drept candidata pentru cea mai ieftină zonă de birouri în 2016, depăşind pieţele baltice din Talin şi Vilnius. În contrapoziţie, districtul West End din Londra va rămâne cea mai scumpă piaţă de pe continent, alături de Geneva. Alte pieţe pentru care s-au preconizat creşteri sunt Dublin (4%), districtul London City (4%) şi Vilnius (4%). Roma şi Milano vor continua să înregistreze scăderi ale costurilor, întrucât piaţa financiară din Italia încă se luptă cu revenirea.

Scad standardele de utilizare

Studiul DTZ Occupier Perspective: Global Occupancy Costs Offices 2012 relevă o creştere de numai 1% a costurilor medii de ocupare a spaţiilor de birouri, per post de lucru, din Europa (în moneda locală), în cursul anului 2011, pe fondul preocupărilor cu privire la criza europeană a datoriilor suverane care a inhibat planurile chiriaşilor. Majoritatea ocupanţilor s-au axat pe controlul costurilor şi utilizarea eficientă a spaţiului, mai degrabă decât pe expansiune. Ca atare, standardele de utilizare a spaţiului au scăzut, în medie, cu 2%.
În prezent, raportul DTZ evaluează principalele componente ale costurilor de ocupare în 124 de districte de afaceri din 49 de ţări din întreaga lume, analizând fiecare locaţie în funcţie de costurile anuale per post de lucru. Costurile de ocupare reprezintă mult mai mult decât chiria şi includ cheltuieli cum ar fi costurile de întreţinere şi impozitul pe proprietate. Analiza ia de asemenea în considerare variabilitatea standardelor de utilizare a spaţiului realizând evaluarea costurilor pentru un post de lucru, întrucât obiceiurile locale variază.