Romania a cheltuit, in perioada 1997-2005, mai mult de trei milioane de dolari pe contracte cu firme de lobby, pentru a-si imbunatati imaginea in SUA, pentru a face mediul de afaceri roman cunoscut si pentru a atrage mai multi turisti. Aderarea la NATO a fost una dintre prioritatile politicii externe ale Romaniei dupa caderea Cortinei de Fier. In 1997, cand tara noastra nu a fost invitata sa adere in primul val dupa summitul de la Madrid, Guvernul de la Bucuresti cheltuise deja 416.334 de dolari pe lobby pentru aderare, printr-un contract cu firma JWI, L.L.C din Washington, D.C.

Potrivit documentelor de la Departamentul de Justitie din Washington, compania americana se angaja sa se intalneasca “cu membrii Congresului si stafful lor, cu reprezentanti ai partii executive si legislative, pentru a discuta probleme legate de clientul strain (Romania), precum ajutorul strain, legislatia de aparare si interesele comerciale”. Cativa ani mai tarziu, Romania s-a alaturat celorlalte noua tari aspirante din grupul de la Vilnius si a angajat firma de lobby Orion Strategies LLC, pentru a “oferi servicii de consiliere si consultanta privind candidatura Romaniei”, potrivit acelorasi documente. Intre 2001 si 2004, Orion Strategies a primit de la Guvernul roman suma de 400.589 de dolari pentru serviciile prestate. Nadia Crisan, diplomat in cadrul Ambasadei Romaniei la Washington, a spus ca au existat mai multe oferte facute grupului de la Vilnius, dar tarile au decis sa aleaga Orion Strategies LLC, considerand ca expertii ei sunt cei mai “conectati”. “Ne-am atins obiectivul”, a spus Crisan, adaugand ca Orion Strategies a contribuit la sustinerea, in Congresul american, a propunerii de crestere a fondurilor de securitate acordate Romaniei de la 10,5 milioane de dolari in 2001 la aproape 26 de milioane de dolari in 2005. Randy Scheunemann, presedintele Orion Strategies LLC, a fost consilier pe probleme de securitate nationala pentru Trent Lott si Bob Dole, fosti lideri ai grupului majoritar din Senatul american. Scheunemann “ne-a ajutat foarte mult”, afirma Crisan. Reprezentantii Orion Strategies LLC nu au fost disponibili pentru comentarii legate de contractul de lobby cu Romania. Paige E. Reffe este unul dintre cei care au facut lobby pentru intrarea Romaniei in NATO in 2002 si 2003, primind 304.700 dolari pentru ca “a oferit consiliere legata de relatiile bilaterale dintre SUA si Romania, inclusiv aderarea la Uniunea Europeana”, conform documentelor de la Washington. Reffe si Scheunemann fac parte din Consiliul de directori al Proiectului pentru Democratiile in Tranzitie (Project on Transitional Democracies), organizatie neguvernamentala fondata in 2002, care doreste sa “accelereze reforma in democratiile din Europa de dupa 1989 si sa devanseze data integrarii acestor democratii in structurile euro-atlantice,” potrivit site-ului organizatiei.


Un alt grup de lobby pentru aderarea Romaniei la NATO, McGuireWoods Consulting, LLC a primit 344.698 dolari intre 2001 si 2004. Reprezentantii McGuire Woods nu au fost disponibili pentru a discuta contractul cu Romania.



Congresul american obliga lobby-stii care lucreaza pentru un agent (Guvern) strain sa se inregistreze din sase in sase luni la Departamentul de Justitie din Washington, conform procedurilor Foreign Agents Registration Act (FARA).


Printre altele, firma inregistrata trebuie sa dezvaluie natura serviciilor prestate si sumele primite in schimbul lor de la clientul strain. Cu toate acestea, mai mult de o treime din documentele de inregistrare a grupurilor de lobby pentru Romania arata ca acestea nu au declarat banii primiti, desi exista o descriere a serviciilor prestate. Numeroase incercari de a contacta Departamentul de Justitie pentru a comenta rigurozitatea inregistrarii au ramas fara raspuns.


Ivan Eland, directorul Centrului pentru Pace si Libertate al Independent Institute (Center on Peace and Liberty at the Independent Institute) din Washington, D.C., a spus ca scopul Foreign Agents Registration Act este de a monitoriza interesele straine din Statele Unite. Grupurile de lobby construiesc “interese nationale” pentru guvernele straine care nu au o astfel de reprezentare in mod natural, a spus Eland. El a explicat ca daca o companie straina poate veni in Statele Unite si, prin construirea unei fabrici care angajeaza localnici, poate obtine o reprezentare in Congresul american datorita salariatiilor cu drept de vot, un guvern strain nu are o astfel de solutie la dispozitie.


“Grupurile de lobby pot sa sublinieze avantajele unei anumite tari”, a spus Eland, care a participat la audierile legate de aspectele militare si financiare ale extinderii NATO, organizate de Comisia Senatoriala pentru Relatii Externe (Senate Foreign Relations Committee). Autor a numeroase rapoarte si articole depre politica de aparare a Statelor Unite, Eland a spus ca este “sigur” ca Romania ar fi intrat in NATO si fara ajutorul grupurilor de lobby, dar angajarea acestora “in mod sigur nu a fost daunatoare pentru tara”. “Cand Rusia este slaba, NATO vrea sa avanseze spre Est”, a spus Eland.


Statele Unite isi exercita influenta asupra altor tari “in secret”, iar tentativa lor de a controla lobby-ul pentru guvernele straine prin legea FARA, adoptata inca din 1938, este “un pic ipocrita”, a adaugat Eland.


Potrivit documentelor FARA, primele grupuri de lobby la Washington asociate cu Romania au fost inregistrate in 1942. Gligherie Moraru l-a reprezentat pe regele Carol al II-lea intre 1942 si 1943. Atat guvernul comunist, cat si administratiile de dupa 1989 au avut contracte cu firme de lobby la Washington.


De exemplu, Cosmos Inc. a tiparit si a distribuit publicatia trimestriala Romania Economic Newsletter, pentru clientul sau Banca Nationala a Romaniei, si a primit 385.754 dolari intre 1998 si 1999. Intre 2000 si 2003, Cosmos Inc., inregistrata sub o adresa de tip casuta postala, nu a declarat nici un fel de venituri.


Documentele americane arata ca, in 2004, Lincoln Park Public Relations din Washington, DC a creat si plasat un “comentariu din partea Dialcom International, o companie din statul Maryland, care promoveaza mediul de afaceri romanesc, intr-un ziar american de interes, pe un subiect legat de modul in care catalizatorii politici si sociali actioneaza pentru crearea unei platforme democratice, a unei prese libere si a economiei de piata. Comentariul, se spunea in document, va fi semnat de prim-ministrul Romaniei, Adrian Nastase.”


Un comentariu semnat de primul-ministru slovac Mikulas Dzurinda si Adrian Nastase a fost publicat de Financial Times in martie 2004. Lincoln Park nu a raportat nici un fel de venituri pentru acest serviciu, conform documentelor de la Departamentul de Justitie. Allison Bozniak, presedintele firmei Lincoln Park Public Relations, a refuzat sa comenteze contractul mentionat anterior. Printre clientii firmei Lincoln Park, se numara Orchestra nationala radio, Camera de Comert si Industrie a Romaniei, precum si Societatea Romana de Radiodifuziune. Williams Mullen Strategies este singurul grup de lobby inregistrat la Washington cu un contract activ cu Romania. WMS va asista Directia de Productie de Aparare din cadrul Ministerului Economiei si Comertului cu integrarea in structurile nord-atlantice, inclusiv privatizarea industriei de aparare. “Romania este un aliat strategic foarte bun”, a spus Mark Robertson, presedintele Williams Mullen Strategie. El a adaugat ca obiectivul companiei este sa aduca investitii straine in Romania, intarind astfel legaturile economice dintre cele doua tari. Robertson a povestit ca in timp ce a lucrat in Romania, vreme de cativa ani, a dezvoltat parteneriate si l-a cunoscut pe Aurel Cazacu, actualul director al Directiei de Productie de Aparare. “Este absolut logic ca firmele americane sa fie interesate sa investeasca in Romania”, a spus Robertson, adaugand ca WMS este mai mult decat o firma de lobby, ocupandu-se si de fuziuni si achizitii la nivel mondial. “Nu ne ocupam doar cu lobby in stilul clasic”, a spus Robertson.
Williams Mullen ofera si servicii de avocatura pentru companii regionale, nationale si multinationale, prin birourile din Virginia, Washington si Londra.


In Statele Unite, “lobby-ul este o parte critica a procesului legislativ”, a spus Robertson. Membrii Congresului “trebuie sa se uite la zece mii de propuneri legislative in fiecare zi” si nu au timp sa vada toate detaliile. “Ei se bazeaza pe grupurile de presiune sa le spuna ce efect vor avea deciziile lor asupra alegatorilor”, explica Robertson. El a adaugat ca lobby-ul este “un proces delicat”, in care totul trebuie sa fie absolut legal. “Noi facem doar un serviciu. Le aratam guvernelor impactul deciziilor lor.”


Directia de Productie de Aparare (DPA) din cadrul Ministerului Economiei si Comertului va plati Williams Mullen Strategies numai pe proiecte si doar dupa incheierea acestora. Comisionul specificat in contractul prezent la Departamentul de Justitie este de 12% pentru vanzarile sub 25 de milioane de dolari, 10% din suma cuprinsa intre 25 si 50 de milioane de dolari si 8% daca suma depaseste 50 de milioane de dolari.


“Williams Mullen este un prieten al Romaniei”, pentru ca a acceptat plata numai pe proiecte si dupa ce acestea au fost incheiate, a spus Aurel Cazacu, directorul DPA. “Este un mare ajutor”, a adaugat Cazacu.


WMS va actiona ca un garant al calitatii si sigurantei produselor industriei de aparare romanesti si va ajuta Romania sa cucereasca noi piete, printre care Orientul Mijlociu si Nordul Africii, a explicat Cazacu. “Romania trebuie sa se integreze in structurile nord-atlantice si din punct de vedere industrial”, a continuat el, adaugand ca daca Romania “invata din principiile lobby-ului”, poate reusi sa estompeze imaginea nefavorabila de pe plan extern. “Lobby-ul este important. Nu putem sa fim o putere economica si industriala fara un lobby puternic. Nu se poate fara sprijinul lor”, a spus oficialul roman.

Promovarea turismului inseamna tot lobby

Legislatia americana impune inregistrarea birourilor de turism la Departamentul de Justitie



Pe langa dorinta de a deveni un partener militar pentru Statele Unite, Romania vrea sa se impuna ca o destinatie de vacanta pentru turistii americani.

In 1968, Bucurestiul deschidea un birou de turism la New York, care inca functioneaza. Desi este reprezentantul Autoritatii Nationale pentru Turism, Romanian National Tourist Office trebuie sa se inregistreze la Departamentul de Justitie ca orice companie de lobby.

Simion Alb, directorul Biroului National de Turism al Romaniei – America de Nord, a spus ca biroul se ocupa “strict cu promovarea turistica a Romaniei” si nu are legatura cu actiunile de lobby. Mai sunt si alte birouri turistice inregistrate la Departamentul de Justitie si totul depinde de organizarea interna. “E vorba de o formalitate”, a explicat Alb, adaugand ca nu exista “presiuni” din partea administratiei americane.


Biroul National de Turism a primit 873.470 de dolari intre 1997 si 2005 de la Guvernul roman, conform rapoartelor FARA.


Numarul de vizitatori din America de Nord (SUA si Canada) a crescut cu mai mult de 50% in ultimii doi ani, potrivit statisticilor biroului, desi Romania cheltuieste mai putin pe atragerea de vizitatori din SUA decat o face pentru cei din Germania sau Franta. Ritmul mediu anual de crestere in perioada 1995-2005 a fost de aproape trei ori mai mare decat ritmul mediu anual de crestere a numarului de americani care au vizitat Europa.


“Romania poate sa continue sa atraga tot mai multi vizitatori si turisti americani, si de aceea intensificarea eforturilor de marketing in America de Nord este dezirabila si absolut justificata”, se arata intr-un raport al Biroului National de Turism.


Intr-un sondaj online realizat in colaborare cu publicatia Smithsonian Magazine in 2005, oficialii romani au descoperit ca aproape 60% din americanii chestionati asociaza Romania cu situatia economica dificila si cu framantarile sociale de la inceputul anilor ‘90.


Printre dificultatile ce trebuie depasite in vanzarea Romaniei ca destinatie turistica in Statele Unite, Alb mentioneaza problemele de imagine care au inceput in anii ‘80 si care “au fost intretinute si amplificate” de relatarile din presa internationala despre copiii orfani, poluarea din unele zone ale Romaniei, exterminarea cainilor vagabonzi din Bucuresti si cazurile de coruptie in care au fost implicati oameni de afaceri si politicieni proeminenti.


Fondurile alocate de la bugetul statului pentru Autoritatea Nationala pentru Turism sunt extrem de modeste. “Ele nu acopera decat in foarte mica masura nevoile actuale si nu sunt comparabile cu sumele alocate pentru promovare de alte destinatii turistice din zona,” se adauga in raport.
Totusi, reprezentantul biroului de turism de la New York comenteaza, uneori, evenimente legate de Romania pentru radioul public national (NPR), tine prelegeri de doua ori pe an la New York University despre organizatii de promovare a turismului si analiza destinatiilor turistice si face parte din Consiliul de conducere al Comisiei Europene pentru Turism – America de Nord.

Doar 6% din cei chestionati de Smithsonian Magazine nu au reusit sa asocieze Romania cu vreun eveniment, vreo personaliate sau n-au avut nici o idee.



Biroul National de Turism se ocupa strict cu promovarea turistica Romaniei si nu are legatura cu actiunile de lobby.

Simion Alb,

directorul Biroului National de Turism al Romaniei la New York












Cine a facut lobby pentru Romania




Firma
Onorariu (USD)
Servicii
Client
William J. Burhop Consulting LLC
120.000
Relatii Publice
Guvernul Romaniei
Orion Strategies LLC
400.589

Avansarea candidaturii Romaniei la NATO si dezvoltarea relatiilor americano-romane

Guvernul Romaniei
Paige E. Reffe
304.700
Consiliere pe problema relatiilor bilaterale

SUA-Romania, inclusiv aderarea la NATO

Guvernul Romaniei
Romanian National Tourist Office
873.470
Merketing pentru cresterea numarului

de turisti spre Romania

Ministerul Turismului/ Guvernul Romaniei
Lincoln Park Public Relations LLC
Nedeclarat

Crearea si plasarea unui articol despre

Romania intr-un ziar important din SUA. Comentariu semnat de Adrian Nastase

Dialcom International
Cosmos Inc.
385.754
Distribuirea de materiale informative
BNR
DCS Group
151.067
Relatii publice, aranjarea de interviuri

cu presa americana

Primul ministru/ Guvernul Romaniei

Dutko Group Companies Inc.
Nedeclarat
Consultanta pe probleme politice
Guvernul Romaniei
JWI, LLC
416.334

Intalniri cu membrii Congresului pentru discutarea de probleme legate de Romania , inclusiv strategia de aparare

Guvernul Romaniei
Hall, Dickler , Kent , Friedman & Wood
Nedeclarat
Lobby si alte servicii legale

Presedintia Romaniei (Ion Iliescu)

Decision Management Inc.
16.000 (nefinalizat)
Contactarea membrilor Congresului pentru

discutarea problemelor legate de Romania

Romanian-American Foundation for Mutual Cooperation



SURSA: Departamentul Justitiei al SUA