"Data de 1 aprilie 2015 a marcat sfârşitul cotelor de producţie pentru lapte în Europa, un instrument de reglementare impus în 1984 ca răspuns la supraproducţie, care a generat aşa-numitul 'munte de unt' şi 'lac de lapte'. Pentru prima data în 30 de ani, piaţa va fi cea care va determina cantităţile de lapte produse", se arată în documentul Coface.

Producţia mondială a crescut cu 56% în ultimii 30 de ani, determinată de dezvoltarea economiilor emergente, arată Coface.

"În cadrul Uniunii Europene, în acelaşi timp cu scăderea consumului cu 2% în perioada 2008-2013, sectorul a fost susţinut de dinamismul exporturilor. Germania este producătorul principal din Europa cu 22% din producţia totală, urmată de Franţa (17%) şi Marea Britanie (10%)", informează comunicat.

În ceea ce priveşte producţia mondială, Franţa se afla printre lideri, ocupând locul 8.

"Posibilitatea de a dezvolta noi pieţe de export va aduce beneficii Franţei. Ţara este bine poziţionată pe plan internaţional şi are o balanţă comercială pozitivă şi o reputaţie pentru produsele de înaltă calitate. Exista în randul economiilor emergente, în special în Asia, o dorinţă tot mai mare în rândul consumatorilor pentru produsele lactate. În plus, produsele lactate au o elasticitate mai mare a veniturilor: o creştere moderată a venitului duce la o creştere puternică a cererii", sunt de părere specialiştii Coface.

Aceştia precizează că integrarea pe verticală a procesului de producţie/ transformare/ distribuţie le va permite operatorilor să-şi menţină marjele. Franţa are o marjă considerabilă de manevră în ceea ce priveşte vânzările directe, deoarece acestea reprezintă în prezent doar 3,3% din totalul vânzărilor.

"În cele din urmă, în timp ce proporţia terenului organic certificat în Franţa este mică (în comparaţie cu cea a concurenţilor săi), ea este în creştere începând din 2005. Fermierii francezi au avut nevoie de un timp mai îndelungat pentru a trece în acest segment. Cu toate acestea, numărul de vaci de lapte certificate ecologic s-a dublat în ultimii zece ani. Această tendinţă este un semn pozitiv, deoarece există un număr tot mai mare de consumatori francezi pregătiţi să plătească mai mult pentru a mânca mai sănătos", se mai arată în comunicat.

SURSA: Agerpres