Vânzările totale de autoturisme au o scădere de 11,9% pe un volum de 60.051 unităţi (faţă de 68.140 în 2010). Au fost vândute în total, în primele opt luni ale anului, 69.994 de autoturisme şi vehicule comerciale, din care în august 8.913 unităţi.

În Top 5 al mărcilor de autoturisme figurează Dacia, cu 17.430 unităţi vândute (29% din total), urmată de Volkswagen (6.451 unităţi), Skoda (5.325 unităţi), Renault (4.432 unităţi) Ford (3.438 unităţi) şi Opel (3.436 unităţi).

În opinia APIA, principalele cauze ale scăderii pieţei auto au fost funcţionarea greoaie a programului de stimulare a înnoirii parcului auto – ‘Rabla’, menţinerea nedeductibilităţii TVA la achiziţia autoturismelor de către persoanele juridice, precum şi accesul dificil la resurse de finanţare pentru achiziţia de autovehicule pentru marea majoritate a populaţiei.

În ceea ce priveşte accesul la finanţare al majorităţii celor interesaţi de achiziţia unui autoturism, este elocvent faptul că piaţa este cumva ‘împărţită’ în două grupe, astfel: clasele A-C, în care regăsim autoturimse cu preţuri relativ mici, dar cu volume importante (2/3 din piaţă), înregistrează scăderi cuprinse între 4 şi 22%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preţuri ceva mai mari, inclusiv premium sau SUV, înregistrează creşteri procentuale de două cifre (între 22% şi 69%), subliniază APIA.

Producţia naţională a înregistrat o scădere totală de 1% (218.204 unităţi), din care o scădere de 1,5% la autoturisme (201.629 unităţi). Vehiculele comerciale au înregistrat însă o creştere de 5,1%, volumul total fiind de 16.575 unităţi.

Exportul a înregistrat, de asemenea, o scădere de 2,9% pe un volum total de 190.942 unităţi. În interiorul acestei cifre se regăseşte scăderea autoturismelor cu 3,5% (176.213 unităţi faţă de 182.532 în 2010), dar şi creşterea de 4,4% înregistrată de exportul de vehicule comerciale.

Importul de autoturisme înregistrează o scădere de circa 7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
SURSA: Agerpres