Comerțul cu amănuntul a crescut în primele luni ale anului. Creștere moderată în primele cinci luni din 2025

Comerțul cu amănuntul a crescut în primele luni ale anului. În primele cinci luni ale anului 2025, comerțul cu amănuntul, exclusiv segmentul vehiculelor și motocicletelor, a înregistrat o evoluție pozitivă a cifrei de afaceri, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică.

Comparativ cu aceeași perioadă din 2024, volumul vânzărilor s-a majorat atât în termeni brut, cu 2,6%, cât și după ajustarea pentru zilele lucrătoare și sezonalitate, cu 3,5%.

cash
SURSA FOTO: Capital.ro

Produsele nealimentare trag piața în sus

Această creștere generală a fost susținută în principal de avansul vânzărilor de produse nealimentare, care au urcat cu 5,9% (7,2% ajustat), și de comerțul cu carburanți în magazine specializate, ce a crescut cu aproximativ 2%.

În schimb, segmentul produselor alimentare, băuturilor și tutunului a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, cu valori ușor negative, situate între -0,1% și -1,2%, în funcție de modul de calcul.

Pe lună, analiza comparativă a lunii mai 2025 față de aprilie 2025 arată o stabilitate relativă, cu o creștere marginală de 0,1% în volumul cifrei de afaceri brute. Această evoluție modestă a fost determinată în principal de sporirea vânzărilor în zona produselor nealimentare (+1,1%) și a carburanților (+2,6%). Totuși, produsele alimentare, băuturile și tutunul au consemnat o scădere de 2,4%. Când datele sunt ajustate sezonier și pentru zile lucrătoare, volumul total al comerțului a scăzut cu 0,5% față de luna precedentă, pe fondul diminuării ușoare a vânzărilor de carburanți și produse nealimentare, în timp ce segmentul alimentar a crescut cu 0,5%.

Comerțul cu amănuntul a crescut în primele luni ale anului. Mai 2025 versus mai 2024: o evoluție pozitivă, dar inegală

Comerțul cu amănuntul a crescut în primele luni ale anului. Comparativ cu aceeași lună a anului precedent, mai 2025 a fost caracterizată de un avans al cifrei de afaceri brute în comerțul cu amănuntul, de 2,5%. Această creștere s-a datorat în special sporirii vânzărilor de produse nealimentare, cu un plus de 6,3%.

În schimb, comerțul cu carburanți și segmentul alimentar au marcat scăderi ușoare. După ajustări, creșterea totală a fost de 2,7%, susținută de o evoluție pozitivă a produselor nealimentare (+7,7%) și a carburanților (+1,2%), în timp ce produsele alimentare, băuturile și tutunul au scăzut cu 1%.

Aceste date indică o tendință generală de creștere în sectorul comerțului cu amănuntul, în special pe segmentul nealimentar, în timp ce cererea pentru produsele alimentare și consumabilele conexe continuă să înregistreze ușoare fluctuații negative.