Visul electric
Pe lângă cele câteva zeci de premiere care țintesc prezentul pieței auto, la Paris au fost dezvăluite și multe concepte și studii de design ale unor mașini care, dacă nu reprezintă viitorul, au măcar darul de a arăta direcția către care se îndreaptă industria auto.
Dacă acceptăm ideea tot mai clară că acest viitor aparține mașinilor electrice, vehiculele precum Renault ZOE și Fluence ZE, Mitsubishi i-MIEV, Opel Ampera, Peugeot iOn sau Citroen C-Zero, toate prezentate la Paris sub formă de pre-serie, sunt primele care vor ajunge pe șosele.
Mai mult pe cele din vest pentru că, după cum spunea și un oficial Renault, în România totul depinde de subvențiile oferite de guvern pentru cei care vor avea curajul să intre în categoria clienților. Fără un ajutor din partea statului, costurile mari ale acestor mașini le fac aproape imposibil de achiziționat. Asta în ciuda faptului că, dacă ne luăm după declarațiile producătorilor de astfel de mașini, miza vehiculelor electrice este acum introducerea lor pe piață la prețuri cât mai apropiate de cele ale autoturismelor clasice. Ce „uită” să spună producătorii este că lipsa stațiilor de alimentare, bateriile scumpe și întreținerea dificilă vor ridica fără doar și poate costurile de utilizare la sume impresionante.
Deocamdată, până ce electricele își vor demonstra utilitatea, și până ce taxele pe plouare și utilizare impuse de guvernele din Europa vor face mașinile clasice cel puțin la fel de scumpe prem cele cu emisii poluante zero (ZEV), mult mai ușor de achiziționat și întreținut par a fi hibridele. Acestea, prezente în număr foarte mare și în standurile de la Paris, par a avea însă o viață destul de scurtă, nefiind altceva decât răspunsul producătorilor la problema menționată ceva mai sus.
Sunt, mai exact, doar un pas de trecere de la mașinile cu propulsie clasică la cele electrice.
Realitatea crudă, dar frumoasă
Lupta dintre prezent și viitor a avut și în cazul expoziției auto de la Paris, ca și la cele anterioare de la Geneva sau Frankfurt, o clasă aparte de spectatori. Nu, nu este vorba despre vizitatori, ci despre bolizi gurmanzi puși la regim de producători. Frumoasele bestii ale șoselelor au atras mai mulți vizitatori decât oricând făcându-i geloși pe expozanții cu mașini ale viitorului (a se citi electrice).
De fapt, s-a demonstrat încă o dată, dacă mai era necesar, că marele public nu este încă pregătit să renunțe la frumusețea sălbatică și forța brută a unor bolizi precum Lamborghini, Bugatti, Ferrari sau Porsche pentru a trece la micile și, aparent, încă sensibilele mașini electrice. Și un amănunt cel puțin interesant care demonstrează realitatea crudă: deși a prezentat oficial modelul SA Aperta în prima zi a Salonului Auto de la Paris, Ferrari a fost nevoit să anunțe și că niciunul dintre cele 80 de modele care vor fi produse nu mai poate fi achiziționat. Motivul? Toate au fost deja acontate.
corespondență de la Paris
Prima parte a acestei corespondențe o puteți citi aici.