septembrie 2004 o promotie bomba: „Ia-ti Logan de Jurnalul National”. Organizatorii anuntau ca „Punem la bataie 48 de Logan, cate unul pe zi plus sute de mii de alte premii”. Promotia pare sa fi avut succes pentru ca, dupa doua luni, a fost prelungita cu 12 zile. Adica au mai fost „scoase la bataie” inca 12 Logan. Numai ca, tragand linie la sfarsitul acestei desfasurari de forte (cu sute de spoturi TV pe Antena 1 si machete in fiecare zi in Jurnalul National), palmaresul arata altfel decat cel anuntat initial: 16 cititori au castigat cate un Logan, iar alti peste 75 de mii (nu „sute de mii”!) diferite premii.Cum se explica aceasta diferenta intre mesajul publicitar, 48 de Logan, cate unul pe zi, si rezultatele finale, 16 autoturisme? Mesajul „Punem la bataie 48 de Logan, cate unul pe zi…” promitea chiar 48 de castigatori? Reprezentantii ziarului spun ca „promotia a anuntat numarul de masini puse in joc” si ca „au fost revendicate 16 dintre ele”. Cu alte cuvinte, s-ar fi putut castiga atatea masini cate au fost „scoase la bataie” daca in fiecare zi ar fi existat un castigator de Logan. Dar nu s-a intamplat asa, pentru ca masinile necastigate nu au fost reportate. Sintagma „punem la bataie” are un inteles evaziv. A cumparat Jurnalul National 48 de masini pentru a le da castigatorilor cate una pe zi? Reprezentantii ziarului afirma ca „masinile au fost comandate pe masura ce au fost revendicate”. Totusi, cum de-au fost puse initial la bataie 48 de masini, de vreme ce practic nu existau „in curtea” ziarului, pentru ca nu fusesera cumparate? Banuiau oare cei de la Jurnalul ca in final nu vor fi atatea Logan castigate cate „punea la bataie” promotia?Regulamentul concursului a prevazut clauze speciale pentru premiile in Dacia Logan. Cea mai importanta: premiul nu poate fi revendicat decat in ziua in care a aparut in ziar seria castigatoare (spre deosebire de premiul in bani care se reporta). Si mai mult, revendicarea se putea face doar intre orele 9-16. De asemenea, organizatorii isi declinau raspunderea fata de intarzierile distribuitorilor de ziare sau defectiunile telefonice. De ce aceste restrictii? „Ora de inchidere a ziarului este 16. Astfel, puteam vedea exact valoarea premiului in bani care se reporta pentru a doua zi si tot astfel, puteam publica numele castigatorului din ziua precedenta”, declara reprezentantii Jurnalului. Totusi, nu ne-au raspuns clar de ce masina putea fi revendicata doar in ziua aparitiei seriei castigatoare. Ei au spus ca a existat o singura situatie in care premiul Logan a fost revendicat dupa mai multe zile, dar „a fost abordata in spiritul regulamentului”. Adica nu s-a dat.Organizatorii ne-au declarat ca in fiecare zi de concurs a fost inserata o serie castigatoare. Cum se explica, totusi, nerevendicarea premiilor? Ori seriile castigatoare s-au pierdut in exemplarele nevandute ale ziarului, ori cititorii nu au razuit talonul, ori si-au dat seama prea tarziu de castig si a fost tardiv sa-l revendice. E dificil de evaluat care a fost impactul campaniei asupra ziarului. Cert este ca, potrivit tirajului declarat, daca in prima saptamana de promotie, tirajul mediu al Jurnalului National a fost de aproximativ 163 de mii exemplare, a continuat sa creasca astfel ca a atins o medie de circa 250 de mii de exemplare in lunile octombrie si noiembrie. La doua saptamani dupa sfarsitul campaniei, tirajul a scazut sub 200 de mii. Conform declaratiilor de difuzare, in luna septembrie (la sfarsitul careia a inceput concursul), ziarul a vandut in medie 120 de mii de exemplare pe zi, iar in octombrie, luna de promotie, s-au vandut circa 208 copii pe zi.In privinta „sutelor de mii de alte premii”, reprezentantii Jurnalului National au spus ca „au fost puse in joc, si nu promise, peste 200 de mii de premii”, incluzand Daciile Logan.Mesajul unei campanii trebuie sa fie clar, fara echivoc, altfel poate fi considerat inselator. In acest caz, care „scoate la bataie”, dar nu promite 48 de Logan, mesajul e pe muchie de cutit.