de tehnologie. Sa nu uitam ca din zece telefoane vandute in lume, trei-patru sunt Nokia, ceea ce nu e putin lucru.Totusi, rezultatele financiare din primul trimestru al acestui an au zdruncinat putin imaginea impecabila a colosului. Vanzarile companiei au scazut cu 2% fata de perioada similara a anului trecut, desi estimarile indicau o crestere de trei-sapte procente. In sine, doua procente in minus nu par o avere, dar cele aproximativ 14 miliarde de dolari cu cat s-a depreciat valoarea bursiera a companiei inseamna ceva. Rezultatele financiare ale Nokia nu sunt pentru prima data sub estimari, insa analistii se intreaba daca neplacerile de moment ale companiei nu vor avea repercusiuni pe termen lung. Presedintele companiei, Jorma Ollila a pus rezultatele sub asteptari pe seama scaderii vanzarilor la modele din categoria low-end (telefoane ieftine) si a lipsei unor modele atractive pentru categoria mijlocie. „Numarul de telefoane vandute de Nokia in primul trimestru al acestui an a crescut cu 19%, ceea ce este sub nivelul pietei. Aceasta demonstreaza ca Nokia nu a reusit sa profite de pe urma cresterii de vanzari care se inregistreaza in luna martie (si care a fost mai mare de 19%)”, a declarat Jorma Ollila, presedinte si director general Nokia, cu ocazia publicarii rezultatelor financiare din primul trimestru. „In consecinta, vanzarile au scazut iar cota noastra de piata s-a diminuat la 35%. Totusi, obiectivul nostru pe termen lung este atingerea unei cote de 40%”, a adaugat Ollila.Or, clientii telefoanelor din segmentul middle-end (de mijloc) sunt exact tinta producatorilor asiatici. Samsung a inceput o ofensiva puternica in acest sens, iar piata romaneasca este unul din campurile de batalie. „Samsung, prin portofoliul de produse, se adreseaza cu precadere pietei de replacement (de inlocuire n. red.), mai precis segmentului de mijloc si superior”, spune Constantin Lucescu, director HAT Romania, distribuitor Samsung. „Nokia ramane in continuare cel mai cerut brand, insa constatam o cerere crescuta pentru modelele Samsung si Sagem”, subliniaza Mihai Motora, director de vanzari la Internity, unul dintre principalii distribuitori de telefoane mobile din Romania. „Distanta pe care liderul Nokia o are fata de competitori este greu de pastrat, in conditiile in care Samsung, Sony Ericsson, LG sau Sagem vin cu modele imbunatatite din punctul de vedere al designului si al functiilor, iar pretul este mult mai jos decat al modelelor Nokia concurente”, adauga Mihai Motora.Este si normal ca lupta sa se poarte pe segmentul de mijloc. Tocmai telefoanele din aceasta categorie, precum Nokia 5100 sau Nokia 3650, pot imbunatati un indicator foarte important in ochii analistilor. Este vorba de pretul mediu de vanzare. Pentru Nokia, acest indicator a scazut la 114 euro de la 127 euro, cat era acum trei luni. Este adevarat ca multi consumatori romani cumpara telefoane ieftine cu performante reduse, majoritatea provenind din categoria utilizatorilor de servicii preplatite (60% din clientii Orange si Connex). Totusi, categoria celor care isi inlocuiesc aparatul pentru unul mai bun si mai scump este in crestere. „Pretul nu mai este factorul unic ce determina achizitionarea unui terminal”, sustine directorul de vanzari de la Internity.Conducerea Nokia a inteles insa mutarile de pe piata si va actiona in consecinta. Producatorul finlandez pregateste 40 de noi modele pentru anul in curs, lansari prin care spera sa isi imbunatateasca oferta pentru segmentul de mijloc, exact acolo unde il doare cel mai mult. Nu in ultimul rand, Nokia poate va lansa mai multe modele cu clapeta, care se bucura de mare succes pe piata. Pana acum, nu a lansat decat un singur model din aceasta categorie, aspect sanctionat de cumparatori.