Ultimul sondaj aduce schimbari in varful clasamentului

Kiss FM si Europa FM isi impart piata la nivel national si urban. Radio 21 e in crestere. Star FM si Pro FM scad. In Capitala, Radio Romantic se apropie de plutonul fruntas si sare de o suta de mii de ascultatori pe zi.




Sondajul de audienta radio venea in valul din primavara cu un record – 11,3 milioane de ascultatori in total la nivel national. Nici valul de toamna, realizat in perioada 5 septembrie-30 octombrie nu este lipsit de surprize, cu cresteri spectaculoase si posturi care au pierdut ascultatori fata de anul trecut. Kiss FM, revelatia ultimilor ani pe piata de radio, a reusit sa treaca pe primul loc ca numar de ascultatori in mediul urban si in Bucuresti. Kiss FM si Europa FM, care isi disputa primele pozitii la nivel national si in mediul urban au fiecare cate un atu. Kiss are cei mai multi ascultatori in fiecare zi. Europa FM are mai putini, dar publicul sau petrece mai mult ascultand postul, ceea ce inseamna ca reteaua nationala sta mai bine la capitolul cota de piata.


La nivel national, Radio Romania Actualitati ramane postul cu cel mai numeros public – peste trei milioane in fiecare zi, dar a pierdut, fata de octombrie anul trecut, aproape cinci sute de mii de ascultatori. De remarcat ascensiunea Kiss FM, care, cu 2,2 milioane de ascultatori, a surclasat Europa FM (doua milioane). In aceeasi perioada a anului trecut, distanta dintre cele doua posturi era de peste 500 de mii de ascultatori! Kiss FM are mai multi ascultatori, dar timpul petrecut de acestia cu urechea pe programele postului este mai mic decat in cazul Europa FM, drept pentru care “radioul de milioane de romani” are o cota de piata mai buna – 15,2%, fata de 13,8 Kiss FM. Vesti mai putin bune vin dinspre fratele mai mic al Kiss FM. Star FM a pierdut nu mai putin de 145.000 de ascultatori la nivel national si a ajuns la 101.000 de ascultatori, plasandu-se sub nou intratul InfoPro (174.000).


Piata de radio la nivel urban a inregistrat o crestere de aproximativ 200.000 de ascultatori fata de anul trecut. Dupa datele sondajului, in conditiile in care Europa FM are fluctuatii usoare, grosul pare a se fi indreptat catre Kiss FM, care isi adjudeca pozitia de lider. Radio 21, care a avut de suferit dupa plecarea “carcotasilor” acum doi ani, este in crestere, castigul de ascultatori (aproximativ 200.000) fiind evident atat la nivel national, cat si in orase. In mediul urban, Star FM a ajuns aproape de National FM, in coada clasamentului.

Schimbare de lider in Capitala

Anii de suprematie continua ai postului public in Bucuresti s-au intrerupt. In competitia din Capitala, Kiss FM nu a avut nevoie decat de aproximativ 50.000 de ascultatori mai mult decat anul trecut ca sa treaca in fata RRA. si in Bucuresti a recuperat puternic Radio 21 (aproape 100.000 de ascultatori mai mult decat anul trecut). Nou intratii au prins la publicul bucurestean. Guerilla a ajuns la aproape 50.000 de ascultatori, iar Radio Deea, lansat in vara in Capitala, a intrat in topul audientei in fata posturilor Info Pro, City FM si Radio Delta. Veteranul Radio Total a pierdut fata de anul trecut aproximativ 15.000 de bucuresteni, iar Star FM a ramas la jumatatea audientei pe care o avea in octombrie 2004.
Capitala inca este capabila sa absoarba noi oferte radio. Piata totala a crescut usor, tendinta observata inca din primavara anului trecut. “In momentul in care creste concurenta si, implicit, oferta de programe asistam si la o crestere a audientei. Posturile mici doresc sa fragmenteze audienta radiourilor mari, in timp ce acestea fac eforturi pentru a-si conserva publicul”, explica Victor Zidaru, director executiv al Asociatiei pentru Radio Audienta.



Bataie mare pe Bucuresti



Posturi Ascultatori zi
1. Kiss FM 321.000
2. RRA 308.000
3. Radio 21 301.000
4. Pro FM 199.000
5. Europa FM 147.000
6. Romantic 102.000
7. Guerilla 47.000
8. Star FM 34.000
9. Radio Total 28.000
10. Deea 26.000
11. RR Cultural 22.000
12. InfoPro 22.000
13. National FM 13.000
14. Delta 8.300
15. City FM 8.200



Studiul a fost realizat in perioada 5 septembrie – 30 octombrie de Institutul de Marketing si Sondaje (IMAS) si Mercury Research. Pentru Bucuresti s-a facut o supraesantionare de la 1.800 la 2.800 de persoane.