In esenta, sistemul buy back presupune achizitia unei masini noi cu banii proveniti din vanzarea celei vechi, la care se adauga, evident, diferenta de pret pentru modelul nou. Ambele operatiuni se desfasoara prin intermediul aceleiasi firme, adica dealerul care comercializeaza marca respectiva de masini. Astfel, pretul obtinut de client pe vechiul automobil este considerat de dealer ca avans la cumpararea noii masini. Sistemul este avantajos pentru ambele parti. Cumparatorul noului model nu mai trebuie sa caute client prin mica publicitate sau in targul de masini pentru a-si vinde vechiul automobil, acesta fiind cumparat chiar de catre reprezentantul firmei producatoare. De cealalta parte, pentru producator, sistemul buy back reprezinta o forma de fidelizare a clientilor si, nu in ultimul rand, un mod de crestere a cifrei de vanzari.
Ford vinde masini mai noi de opt ani in sistemul buy-back
Desi nu este foarte raspandit in Romania, sistemul buy back este totusi practicat de o parte a producatorilor locali si a dealerilor marcilor straine. Daewoo Automobile ofera acest sistem de circa un an numai cumparatorilor care au achitat integral vechea masina sau contractele de rate, respectiv leasingul. „Daca un client mai are de achitat doua-trei rate si solicita o noua masina prin sistemul buy back, acest lucru nu este posibil”, spune Valeriu tones, directorul Departamentului de relatii publice al Daewoo.
Concret, dupa revizia tehnica a masinii, clientul care doreste sa schimbe masina veche cu una noua va negocia direct pretul cu un dealer Daewoo, iar valoarea ei va constitui avansul pentru noul model, indiferent de sistemul de plata ales. „Daewoo ofera pana la sfarsitul anului in cadrul acestui sistem reduceri de pret pentru Nubira de 550 euro, pentru Cielo de 450 euro, iar pentru Matiz de 250 euro”, declara Cristian Bonciu, directorul de marketing al companiei. Oficialii Daewoo mai spun ca masinile vechi, recuperate in sistem buy back, se pot cumpara ca masini la mana a doua de la dealeri, compania neavand in obiectul de activitate comercializarea de automobile second-hand.
In ce priveste Dacia, deocamdata producatorul pitestean nu utilizeaza sistemul buy back. „Lucram inca la partea de organizare si speram sa putem oferi clientilor in scurt timp aceasta facilitate”, declara Silviu Sepciu, ofiterul de presa al companiei.
Sectorul importatorilor este si el divizat in ce priveste oferta buy back. Renault, Fiat, Mercedes sau CitroA