Doar proprietarii de autovehicule pot solicita de la administratie atribuirea unui loc de parcare la resedinta

Am devenit din ce in ce mai familiarizati cu anunturile de locuri de munca in care angajatorul, generos, ofera masina si telefon de serviciu.



Am devenit din ce in ce mai familiarizati cu anunturile de locuri de munca in care angajatorul, generos, ofera masina si telefon de serviciu.

Fie ca este vorba de o recunoastere a importantei postului, fie ca se refera doar la specificul activitatii, beneficiul masinii de serviciu tinde sa devina o grija in plus. si nu ne referim atat la folosirea ei propriu-zisa, cat la posibilitatea de a o parca -acasa, la serviciu sau oriunde in alta parte unde este nevoie.

Putini dintre angajatii care au masina de serviciu se bucura si de privilegiul locului de parcare de la birou. Motiv pentru care apar din ce in ce mai des explicatiile legate de intarzierile la program de genul “nu am gasit loc de parcare”. “Lupta” pentru un loc de parcare poate genera conflicte dintre cele mai serioase intre colegii de serviciu. Adevarata problema este insa faptul ca e o problema cu care ne confruntam aproape zilnic.


Dar nu numai locul de parcare de la birou este obiectul preocuparii noastre zilnice. Acelasi lucru se intampla atunci cand ajungem acasa si dorim sa gasim, pentru securitatea masinii si pentru linistea noastra, un loc decent de parcare. Lucrurile sunt insa cum nu se poate mai incurcate, prin grija (sau mai exact prin lipsa de grija) legiuitorului si a administratorului spatiului public.
Parcarile de pe langa blocuri sunt incadrate in categoria parcarilor rezidentiale si cad in grija primariilor. Prin definitie, parcarea reprezinta acel spatiu destinat in mod special stationarii vehiculelor, semnalizat prin indicatoare si marcaje care il delimiteaza de partea carosabila a drumului. Este definitia pe care o regasim in HG nr. 955/2004 pentru aprobarea reglementarilor-cadru de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local.
Conform art.24 din aceasta hotarare de guvern:




“Art. 24. – (3) In parcarile de resedinta, care sunt situate la mai putin de 30 m de frontul imobilelor utilizate de locatari, se va atribui cate un loc de parcare pentru fiecare apartament. Daca numarul cererilor depaseste suprafata disponibila, se vor organiza licitatii la care tariful de baza este reprezentat de pretul de pornire. Autoritatile administratiei publice vor identifica impreuna cu asociatiile de proprietari spatiile aflate la mai putin de 30 m de frontul imobilelor, care pot fi amenajate ca parcari de resedinta.

(5) Parcarile vor fi utilizate contra cost, pe baza de tichet de parcare, pe perioade limitate sau pe baza de abonament/autorizatie pe perioade nelimitate.


(6) Abonamentele si autorizatiile vor fi expuse la loc vizibil in interiorul mijlocului auto.


(7) Eliberarea abonamentelor si autorizatiilor de parcare se va face pe baza buletinului/cartii de
identitate si doar dupa ce se va verifica daca solicitantul nu detine garaj amplasat pe domeniul public.”

Contractele pentru locurile
de parcare se incheie anual

Conform prevederilor de mai sus, locurile de parcare sunt alocate pe apartamente, in limita locurilor disponibile. In cazul in care cererea este mai mare decat oferta, prin licitatie se va stabili ocupantul fiecarui loc de parcare.


Cei care au obtinut sau au incercat sa obtina o parcare de resedinta stiu ceva in plus legat de procedura ce trebuie urmata. Pe ce se bazeaza aceasta procedura? In principal, teoretic, in exclusivitate, pe prevederile unei hotarari a consiliului local.


In cazul Bucurestiului este vorba de HCLMB nr. 32/1994 privind organizarea, exploatarea si utilizarea spatiilor de parcare publica de pe teritoriul municipiului Bucuresti.
Prima problema cu acest act este faptul ca se intemeiaza pe doua acte normative abrogate, ceea ce face ca, implicit, si acest act sa fie abrogat. Este vorba de Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice si de Legea nr. 69/1991 privind administratia publica locala.
Dar sa ne facem ca nu bagam de seama acest lucru si sa trecem la fondul problemei.
Conform art.2 din anexa la HCLMB nr.32/1994, parcajele de resedinta sunt parcajele aferente frontului imobilelor situate la mai putin de 30 m de acesta atribuite locatarilor, persoane fizice sau juridice. Parcajele de resedinta se inregistreaza in Registrul parcajelor din municipiul Bucuresti, deschis la “Serviciul organizarea circulatiei si parcaje” din cadrul DSP.
Pentru atribuirea locurilor de parcare se vor respecta urmatoarele prevederi, cuprinse in HCLMB nr.32/1994:




“Art.9 Atribuirea locurilor de parcare in parcajele de resedinta se face de catre administratiile domeniului public de sectoare, in conformitate cu prevederile art.11 si 12 din prezentele Norme, anual, pe baza de contract incheiat intre acestea si persoana fizica sau juridica careia i s-a atribuit locul de parcare.


Art.10 In parcajele de resedinta situate la mai putin de 30 m de frontul cladirii se atribuie locurile de parcare in proportie de un loc de parcare pentru fiecare apartament, pentru autovehicule de maximum 3,5 tone, masa maxim autorizata, cu avizul administratiei imobilului.
In cazul in care cererea de locuri de parcare este mai mare decat numarul de locuri existente, atribuirea locurilor de parcare se face cu aprobarea administratiei imobilului, cu prioritate pentru handicapatii locomotorii posesori de autovehicule speciale.


Art.11 In parcajele situate la mai mult de 30 m de frontul unei cladiri, daca cererea de atribuire este mai mare decat numarul de locuri, atribuirea se face pe baza de licitatie.

Licitatia incepe de la valoarea tarifului de baza pentru un loc de parcare.

Se poate usor observa ca prevederile art.10 si 11 din HCLMB nr. 32/1994 intra in contradictie cu prevederile HG nr. 955/2004, in sensul in care, conform acestora, licitatia se organizeaza doar pentru locurile de parcare aflate la mai mult de 30 de metri de frontul unei cladiri.
In afara de asta, actul normativ emis de consiliul local nu da detalii privind documentele care trebuie prezentate pentru obtinerea locului de parcare. Despre asta aflam cate ceva de pe site-urile primariilor de sector. Astfel, aflam ca trebuie sa ne prezentam cu:


• Cerere din partea posesorului auto, cu avizul Asociatiei de Proprietari (Locatari) al imobilului in care face dovada ca locuieste;


• Talonul sau Cartea de Identitate a autoturismului, in original.
Surpriza apare in momentul in care persoanele care solicita locul de parcare nu detin in proprietate autoturismul, cum este cazul celor care au masina de serviciu. Ele nu au posibilitatea de a obtine loc de parcare pe motiv ca…nu au masina.


Nu afirmam ca este o practica generalizata la nivelul municipiului Bucuresti si cu atat mai putin la nivelul intregii tari. Ceea ce este insa mai mult decat evident este faptul ca, asemenea multor probleme ale cetatenilor, si problema privind parcarea este rezolvata de mantuiala, incepand chiar cu modul de reglementare.

competitie pentru parcare

In parcajele situate la mai mult de 30 m de frontul unei cladiri, daca cererea de atribuire este mai mare decat numarul de locuri, atribuirea se face pe baza de licitatie.