Liviu Nistoran, directorul general al Global Net, a acceptat sa discute despre liberalizarea pietei de telefonie fixa din punctul de vedere al specialistului.

El isi exprima de la bun inceput scepticismul legat reglementarea in domeniu, vorbind despre nereglementarea interconectarii si intrebandu-se daca va exista cu adevarat un organism independent. Nistoran mai arata cu degetul si spre anumiti jucatori din piata, care utilizeaza instrumente de lupta mai putin legale.

Care credeti ca sunt principalele probleme ale pietei romanesti a telecomunicatiilor in perspectiva liberalizarii telefoniei fixe?
In primul rand, efectele incetarii monopolului RomTelecom pe piata de telefonie fixa nu vor fi vizibile imediat pentru consumatori, intrucat accesul altor operatori pe aceasta piata va fi dificil, iar cadrul legislativ in domeniu nu este inca definitivat. Ajungem astfel la cea mai sensibila parte a problemei liberalizarii pietei de telefonie fixa : lipsa cadrului legislativ pe baza caruia vor functiona noii operatori de telefonie fixa. Iar aici cel mai grav aspect este nereglementarea interconectarii! O alta dificultate cu care se confrunta cei care doresc sa intre pe aceasta piata este incertitudinea cu privire la tarifele de interconectare care vor fi practicate de operatorul national. Un alt aspect negativ il constituie faptul ca Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii nu este independenta fata de autoritatile statului, situatie care nu se intalneste in tarile Uniunii Europene.

Pe ce domenii credeti ca va fi atacat monopolul RomTelecom?
Segmentul convorbirilor internationale va fi atacat din ianuarie 2003. Este vorba atat de initierea apelurilor de pe teritoriul Romaniei, cat si de apelurile generate din strainatate. De altfel, anumiti operatori au inceput deja sa furnizeze aceste servicii, mai mult sau mai putin legal.

In ce masura noii jucatori vor reusi sa se impuna pe piata?
Noii jucatori se vor impune pe piata in conditiile in care vor impleti un bun raport calitate-pret cu celelalte elemente de marketing si, in special, distributia noilor servicii catre consumatori.

Care credeti ca vor fi principalele castiguri ale abonatilor?
Principalul castig va fi un pret mai mic al convorbirilor. Alte avantaje vor fi aparitia de noi servicii cu valoare adaugata si o paleta foarte variata de terminale telefonice oferite. Pe scurt, o oferta bogata, diversificata, la preturi mai mici.