Institutul de Cercetare de Piata GfK Romania a realizat, in urma cu doua saptamani, un sondaj privind rata de penetrare a aparaturii electrocasnice in gospodariile romanilor. Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ la nivel national si a cuprins 1.071 de persoane, al caror venit pe membru de familie este cuprins intre variantele „mai putin de 590.000 lei” (23% din gospodarii), pana la „mai mult de 1.470.000 lei” (23%).
Cercetarea a scos in evidenta faptul ca, in 78% din gospodariile din Romania, spalatul rufelor se face manual sau cu masini neautomate, in 55% traditionala matura tine loc de aspirator, iar in 13%, in lipsa frigiderului, alimentele se pastreaza la umbra. De asemenea, 13% din familiile intervievate nu si-au permis inca un inlocuitor mai modern si mai practic pentru plita electrica sau soba cu lemne, in timp ce numai 6,3% nu detin nici un televizor. Cu toate acestea, incepand cu 1996, putem vorbi de un adevarat boom in ceea ce priveste achizitiile de bunuri electronice si electrocasnice mari.
In perioada postdecembrista, anii 1998 si, intr-o oarecare masura, 2000 s-au dovedit a fi cei mai buni pentru astfel de achizitii.
Inainte de 1989, doar 6% din gospodarii erau dotate cu masini de spalat automate. Intre 1990 si 1995
s-au cumparat doar cateva, atentia romanilor cu oarece disponibilitati financiare fiind canalizata in acea perioada spre televizoarele color. In anii care au urmat, insa, s-au achizitionat 74% din masinile de spalat automate existente in acest moment in gospodarii, majoritatea cumparandu-se in 1998 si 2000. Marca Whirlpool este cea mai des intalnita in casele din Romania, mai ales dupa 1996, urmata de Daewoo si Indesit. De remarcat faptul ca, in urma cu cinci ani, clasica masina romaneasca Automatic a inceput sa piarda puternic din piata, in favoarea brandurilor straine mentionate.
Acelasi fenomen se intampla si cu celelalte bunuri de folosinta indelungata. Astfel, desi frigiderul Arctic, fabricat la Gaesti, ramane in top, cu 70% din piata, dupa 1996 este „atacat” din toate partile de marcile producatorilor internationali, cele mai „agresive” fiind Zanussi, Daewoo, Bosch si LG/Goldstar.
Investitiile populatiei au o noua destinatie
In ceea ce priveste aspiratoarele, daca urmarim anii de achizitie, observam ca brandul local Ideal rateaza si el pozitia de lider, procentele pierdute dupa 1996 regasindu-se, in special, la aparatele Philips, Electrolux si Daewoo.
Asa cum precizam anterior, in primii ani de dupa 1989, televizoarele color au fost cele mai cumparate produse din categoria electronicelor si electrocasnicelor mari. Ca si in cazul masinilor de spalat automate, varful vanzarilor se inregistreaza in 1998. Daewoo, Philips, LG/Golstar si Nei devin marcile preferate ale telespectatorilor romani, mai ales dupa 1996. Televizorul alb-negru dispare treptat-treptat, ajungand in ultimii ani la o rata a achizitiei de numai 1% – 2%.
Dupa cum reiese din studiul realizat de compania GfK Romania, fiecarei faze a ciclului economic ii corespunde un anumit comportament de achizitie. O schimbare importanta apare in 1996, cand economia incepe sa creasca. O data cu ea, au crescut si investitiile populatiei in bunuri de folosinta indelungata. Etapa acumularii de bunuri de stricta necesitate este, in acest moment, aproape consumata. Din acest motiv, ne putem astepta la o noua era a vanzarilor, care sa vizeze produse situate la un alt nivel al trebuintelor, cum ar fi: cuptoare cu microunde, aparate de aer conditionat, masini de spalat vase si geamuri termopan.