De la tribuna instalata la Technocentre Paris, locul unde proiectul X90 a fost pus pe hartie si a devenit realitate, Louis Schweitzer vorbeste presei internationale despre Logan, un automobil prin care Renault vrea sa rastoarne raportul de forte cu principalii sai competitori si sa ia pulsul pietelor emergente. Boss-ul de la Renault, arhitectul expansiunii globale a marcii auto franceze, este un vizionar innascut. Flancat de gemenele Logan – una purtand emblema Dacia, iar alta pe cea a Renault – Schweitzer descrie ca un general fronturile spre care vor fi masate plutoanele de automobile de 5.000 de euro. Rampa de lansare internationala a noului model este platforma Dacia din Pitesti, considerata uzina pilot pentru proiectul Logan. In mare secret, productia noii masini a inceput aici cu cateva saptamani inainte de prezentarea oficiala de la Paris. Se lucreaza intens inainte de lansarea comerciala pe piata romaneasca, in septembrie. „Anul acesta vom produce la Pitesti circa 20.000 de automobile Logan”, spune Cristian Buzea, director de proiect X90 la Dacia. Uzina a fost transformata radical in ultimii ani. S-a investit masiv pentru modernizarea fabricatiei, iar acum aici pot fi produse 32 de vehicule pe ora. Erau pasi pregatitori absolut necesari. De la anul, uzina va apasa pe acceleratie pentru atingerea unei productii de 200.000 de unitati. La acestea se vor adauga 150.000 de vehicule Logan sub forma de seturi CKD (Complete Knock Down), care vor fi expediate catre fabricile Renault din Rusia, Maroc, Iran si Columbia, unde vor fi asamblate. Atunci cand a luat decizia de a cumpara fabrica din Romania, Renault nu s-a gandit la aura de salvator a mii de locuri de munca. Pentru ca planurile sale legate de X90 sa devina realitate avea nevoie de un loc in care sa produca ieftin, iar Dacia raspundea din plin acestui criteriu. In plus, constructorul roman de automobile cauta cu disperare un investitor in masura sa-i schimbe destinul. „Pariul imposibil” de care vorbeste seful de la Renault este posibil in mare parte datorita Romaniei, iar Louis Schweitzer nu ezita sa recunoasca acest lucru. „Baza de fabricatie a Logan este esentiala pentru stabilirea acestui pret: costurile de fabricatie din Romania se situeaza sub cele din Franta. De asemenea, am facut apel la furnizorii nostri, care s-au implantat pe plan local, iar cei romani au fost triati”, spune presedintele Renault. Astfel, daca pentru Dacia Berlina, model a carui fabricatie se va incheia in acest an, numarul furnizorilor a fost redus la aproape 200, in cazul Logan s-a ajuns la 143, gradul de integrare locala fiind de 66%. Un alt element cheie al reusitei pariului economic facut pe noul model este utilizarea unor componente provenite de la proiecte existente, si anume platforma B a aliantei Renault-Nissan si modelul Clio, ceea ce a permis reducerea costurilor de dezvoltare. Grupul francez are ambitia sa vanda 700.000 de automobile Logan la orizontul anului 2010, cand productia sa totala este preconizata sa se ridice la patru milioane de unitati. Insa in Romania, versiunea de baza, de 5.000 de euro, se va mai lasa asteptata. Motivul este modelul Dacia Solenza, lansat in 2003, al carei pret este relativ apropiat de cel al variantei de baza Logan. „La inceput vom lasa un spatiu pe piata pentru Solenza. Vom incepe sa vindem versiuni mai avansate ale Logan, iar mai apoi, cand Solenza se va indrepta spre sfarsitul duratei sale de viata (in 2006-2007 – n.r.), vom vinde si versiunea de baza, de 5.000 de euro”, a explicat Louis Schweitzer. Daca va fi asa, din septembrie vor fi disponibile modelele cu optionale, care duc pretul final pana spre 8.000 de euro. Iar reactia romanilor va fi primul mare test pentru masina lui Schweitzer.

TRECUTUL SI VIITORUL modelului LOGAN

* In 1995, presedintele Renault, Louis Schweitzer, formuleaza obiectivul expansiunii grupului pe pietele din afara Europei, conturand necesitatea introducerii unui automobil accesibil ca pret;
* In 1998, Renault a lansat studiul unui proiect de vehicul familial, modern, robust si fiabil, care sa fie vandut la un pret de baza de 5.000 de euro, in afara Europei Occidentale;
* In 1999, Renault preia constructorul roman de automobile Dacia Pitesti, o uzina depasita tehnic, dar situata in centrul pietelor vizate pentru noul vehicul. Investitiile grupului francez in Romania vor totaliza 489 milioane euro la finele anului 2004;
* In toamna anului 1999 macheta viitorului Logan se apropie de versiunea finala, iar proiectarea sa este preluata in totalitate de inginerii de la Technocentre;
* Proiectantii care au lucrat la programul X90 sunt de sapte nationalitati diferite;
* Conceptia vehiculului s-a bazat pe metoda „design to cost”, introdus la Renault in 1992 cu modelul Twingo, iar pentru optimizarea fiabilitatii si a costului sau s-a mers pe conceptul „carry-over”;
* Bugetul de dezvoltare a modelului a fost de 360 milioane euro;
* La finele anului 2001 vehiculului tricorp este inscris intr-un program mai vast, care cu timpul va include mai multe caroserii si motorizari;
* In 2 iunie 2004, noul model este prezentat oficial la Technocentre;
* Logan este primul vehicul dintr-o gama care va mai include un break si o camioneta;
* In Rusia, Maroc si Columbia, Logan va fi comercializat sub brandul Renault;
* In Europa Centrala, Turcia, Maghreb si in Orientul Mijlociu, modelul Logan, sub marca Dacia, va consolida oferta Renault;
* Trei sferturi dintre cumparatorii Logan ar trebui sa fie familiile, un alt segment vizat fiind companiile de taxiuri care vor sa-si dezvolte parcurile auto;
* Concurentii Logan sunt Chevrolet/Daewoo Kalos, Hyundai Accent, Kia Rio sau Skoda Fabia;
* Programul X90 angreneaza 143 de furnizori de rang 1, din care 43 sunt in Romania, 9 in Turcia, 5 in tari din Europa Centrala si Orientala si 10 in Europa Occidentala;
* Anul trecut, Dacia a vandut peste 69.000 de vehicule, corespunzand unei cote de piata de 44,6%. La export au fost comercializate aproape 11.300 de unitati;
* Vanzarile grupului Renault au totalizat 2,35 milioane de unitati in 2003.