Barbatii acorda mai mult timp curateniei podoabei capilare, ei spalandu-se, saptamanal, ceva mai des decat femeile – reiese dintr-un studiu realizat de compania Daedalus Consulting. De asemenea, bucurestenii si locuitorii din regiunea intracarpatica sunt mai preocupati de acest aspect decat moldovenii si muntenii. Pe de alta parte, pe masura ce se inainteaza in varsta, frecventa de spalare scade simtitor: de la 2,82 ori saptamanal, pentru persoanele care au intre 18 si 24 de ani, la 1,85 ori, pentru categoria 55-65 de ani.
samponul simplu este folosit mai degraba de barbati, in timp ce samponul cu balsam are o utilizare mai raspandita in randul persoanelor de sex feminin si al celor care au pana in 44 de ani. Ca produs distinct, balsamul este folosit indeosebi de femei (11,2% femei, vs. 8,0% media), de tineri cu varsta intre 18 si 24 de ani (16,6%) si de persoanele din orasele medii si mari.
„Balsamul de par este un produs relativ nou pe piata, motiv pentru care beneficiile pe care le ofera nu au inca o relevanta foarte mare pentru consumatori”, afirma Anca Zamfirescu, analist la compania Daedalus Consulting. „Aceste beneficii sunt percepute suficient de mult pentru a stimula utilizarea produselor 2 in 1, dar nu si pentru a justifica efortul suplimentar pe care il implica aplicarea ulterioara a unui balsam”, continua interlocutoarea noastra.
Pe masura ce producatorii educa piata, produse asa-zis traditionale, cum sunt sapunul de casa si sapunul de toaleta, sunt din ce in ce mai putin intrebuintate pentru ingrijirea parului. Cel putin asa se prezinta situatia la oras. Cu toate acestea, exista si aici un segment al populatiei constituit din barbati, persoane trecute de 45 de ani, persoane cu educatie scazuta si cu venituri limitate, sub 50 USD/membru de familie, care utilizeaza sapunul de casa mai des, comparativ cu restul categoriilor incluse in esantionul analizat. Cei mentionati anterior folosesc acest produs in procentaje cuprinse intre 10,2% si 14,2%, in timp ce media la nivel urban este de 7,9%.
Din cand in cand, ca alternativa a spalatului cu sampon, se recurge si la simpla clatire a parului cu apa, obisnuinta intalnita indeosebi in randul tinerilor (18-24 de ani) si a persoanelor in varsta.
„In ceea ce priveste ingrijirea cu produse naturiste, aceasta pare sa fie o metoda pe cale de disparitie, chiar daca este promovata destul de intens, in special in revistele pentru femei”, remarca Anca Zamfirescu.

Beneficii urmarite de utilizatori

In momentul efectuarii sondajului – septembrie, 2002 – in gospodaria intervievatilor se gaseau, in medie, 2,14 marci de sampoane. Numarul acestora creste o data cu nivelul de educatie, dar ramane relativ constant in raport cu veniturile. In timp ce in gospodariile cu un singur membru se utilizeaza 1,28 marci de sampoane, in cele cu cinci membri sau mai multi, media acestora ajunge la 2,41. Toate aceste rezultate arata o segmentare clara a utilizatorilor – fie intre cei doi adulti din gospodarie, fie intre adulti si copii – in majoritatea cazurilor, membrii familiei folosind marci de sampon diferite.
Din studiul companiei Daedalus rezulta ca, pentru doua persoane din trei, cel mai important atribut al unui sampon este acela de a nu provoca aparitia matretei. Din grupa caracteristicilor cu importanta medie, care au intrunit sub 36,45% din optiuni, au fost enumerate, in ordine: parfumul placut, calitatea de a intari radacina si de a preveni caderea parului, volumul si luciul conferite de produsele utilizate. O a treia categorie de atribute, mai putin importante, se refera la prevenirea despicarii firului de par, a electrizarii acestuia, precum si la capacitatea de a mentine culoarea parului vopsit.
Analizand aceste rezultate din diferite perspective, constatam ca, daca barbatii apreciaza mai mult sampoanele care nu provoaca matreata, au un parfum placut si previn ingrasarea parului, femeile sunt mai atrase de produsele care dau volum, previn despicarea firului de par si care nu estompeaza nuanta vopselei. Pentru persoanele care au intre 35 si 44 de ani, parfumul unui sampon conteaza mai mult decat pentru celelalte categorii de varsta. Prevenirea ingrasarii parului este o calitate apreciata indeosebi de cei foarte tineri si de cei trecuti de 45 de ani. Moldovenii si banatenii urmaresc mai degraba ca produsul utilizat sa nu provoace matreata, ardelenii si muntenii sunt interesati intr-o masura mai mare de parfumul emanat, iar bucurestenii de caracteristica samponului de a da volum parului.

Precizare: Intr-unul din numerele viitoare, vom reveni asupra acest subiect pentru a prezenta distributia, pe zone, a marcilor de sampon.

caracteristicile cele mai importante la un sampon raspuns multiplu, maximum trei optiuni
(baza: 941 respondenti – persoane care folosesc sampon simplu si/sau cu balsam)
Caracteristica                Pondere
                    raspunsuri (%)
· Nu provoaca aparitia matretei    65,7
· Are un parfum placut        36,4
· Intareste radacina parului/
previne caderea parului        34,9
· Previne ingasarea parului        28,6
· Da volum parului            27,7
· Da luciu parului            26,9
· Face parul matasos            26,5
· Previne despicarea firului de par    12,7
· Face parul usor de aranjat        9,0
· Intareste firul de par/
nu se rupe la pieptanat        8,5
· Nu electrizeaza parul        7,2
· Pastreaza culoarea parului vopsit    7,1
· Mentine buclele            1,6
· Nu da volum parului            1,1
· Non raspuns                0,3