Metoda înșelăciunilor prin investiții online în numele Transgaz devine tot mai populară și face multe victime, iar infractorii se îmbogățesc rapid din aceste fraude, atrag atenția polițiștii din Ilfov.

Atenție la ofertele privind câștigurile rapide și ușoare

Patru bărbați au fost reținuți de forțele de ordine în urma unui amplu efort de investigație, după ce au reușit să păcălească un tânăr cu promisiuni de câștiguri rapide și fabuloase prin intermediul unei platforme online.

Modul de operare al infractorilor a fost insidios. După ce l-au convins pe tânăr să-și instaleze anumite aplicații pe telefon, aceștia au preluat controlul asupra device-ului și a contului bancar al victimei.

Situația a escaladat atunci când cei patru indivizi au fost prinși în flagrant de către anchetatori în timp ce luau de la victimă o sumă impresionantă de bani, în valoare de 180.000 de euro, pentru alte investiții pretinse în aur.

Perchezițiile ulterioare au condus la descoperirea unei sume de peste jumătate de milion de euro asupra bărbaților, bani proveniți cel mai probabil de la alte victime care au căzut în aceeași capcană a înșelăciunii înșelătoare care promitea investiții în numele Transgaz.

Reprezentanții poliției avertizează populația și recomandă cetățenilor să fie precauți și să nu instaleze aplicații neautorizate și neverificate pe telefoanele lor. În plus, este esențial să vă documentați direct de la surse credibile atunci când primiți oferte pentru investiții, pentru a evita astfel capcanele unor escroci înșelători.

Specialiștii în combaterea fraudelor subliniază că câștigurile rapide și ușoare de sume mari de bani sunt, de cele mai multe ori, iluzorii. Aceste fraude pot lăsa victimele cu conturi goale și cu sentimentul că au căzut pradă unei scheme manipulative.

card, card de credit, card de debit, cont bancar probleme financiare
SURSA FOTO: Dreamstime

Numărul înșelătoriilor prin SMS au crescut și ele

Doar în primele luni ale acestui an, în 75% dintre cazurile de smishing, s-a încercat furtul de identitate prin utilizarea unei etichete personalizate (numele expeditorului) pentru a induce în eroare utilizatorii că mesajele sunt trimise de diferite companii. La nivel global, 39% dintre consumatori s-au confruntat cu cel puţin o încercare de înşelătorie prin SMS în 2023, potrivit unui studiu realizat de Mobile Ecosystem Forum (MEF), asociaţie comercială din industria telecomunicaţiilor.

Adesea aceste fraude de tip smishing vizează domeniul bancar, industria de curierat şi serviciile de telecomunicaţii. Atacurile de tip smishing sunt asemănătoare cu cele de phishing, dar folosesc mesaje SMS pentru a înşela potenţialele victime.

În majoritatea cazurilor, utilizatorii trebuie să acceseze un link şi ajung pe un site web fals, creat special pentru a sustrage detalii confidenţiale (cum ar fi datele cardului sau de autentificare în aplicaţia bancară). În alte cazuri, utilizatorilor li se cere să instaleze programe malware pe dispozitivele lor mobile.