Principalii actori ai pietei auto au privit multa vreme din postura de spectatori evolutia segmentului second hand. In ultima perioada, marii importatori au intrat si pe piata masinilor de ocazie. S-a inceput cu mici divizii, care ulterior au devenit entitati separate. Desi cifrele realizate de acestea sunt inca mici, tendinta este de crestere de la an la an. Primul pas a fost dat de proiectele de genul consignatie, in care proprietarii isi vindeau masinile prin intermediul importatorilor, acestia percepand, la randul lor, un comision. Acum companiile cumpara masinile, trecandu-le printr-un proces de reparatii si comercializandu-le ulterior. Avantajul este ca achizitiile de masini second hand de la aceste companii sunt dublate de servicii post-vanzare, care in cazul achizitiei din targuri nu exista. In primavara anului 2004, Porsche Romania demara proiectul unei companii specializate in vanzari de autoturisme second hand. „Era evident ca trebuie facut acest pas. Piata o cerea”, spune Horatiu Moldovan, director de vanzari la Weltauto. Compania s-a lansat in principal in dezvoltarea a doua sisteme de cumparare si vanzare. Este vorba, in primul rand, de asa numitul „buy back”, prin care posesorul unui autoturism il cedeaza companiei, aceasta considerandu-l drept avans pentru unul nou. In cazul in care un client doreste achizitia unui model dintr-o clasa superioara, acesta opteaza de obicei pentru un autovehicul de unu sau doi ani vechime. Aceasta varianta ofera de cele mai multe ori posibilitatea unui salt de la o clasa auto inferioara la una superioara. „Pretul oferit de noi este cel al pietei, din care se scad cheltuielile eventualelor reparatii. Masina este supusa initial unei evaluari tehnice, in care sunt stabilite reparatiile de care aceasta are nevoie”, spune Horatiu Moldovan. Mai sunt si contracte de „lease back”, prin care compania de second hand preia un autoturism ale carui rate de leasing nu au fost achitate. Dupa refacerea masinii achizitionate, aceasta este scoasa la vanzare la pretul pietei de second hand. In 2004, Weltauto a vandut circa 100 de autoturisme second hand, numarul urmand sa creasca la 150 de unitati pana la finele anului. In aceste conditii, cifra de afaceri a Weltauto la sfarsitul anului va fi de circa 1,5 milioane de euro. Un alt jucator important care se contureaza pe piata de autovehicule de ocazie este Star Forum, care face parte din grupul tiriac. A functionat initial ca un departament al companiei Auto Rom, insa din 2003 s-a desprins ca entitate separata. „Vanzarile sunt de 210 autovehicule pe an. Din acestea, circa 130 sunt autocamioane Mercedes-Benz, 40 sunt transportere Mercedes-Benz, iar restul de 40 sunt autoturisme, de la Dacia pana la Mercedes S Klasse”, spune Ruxandra Buca-Chendi, coordonator marketing la Star Forum. Compania nu comercializeaza doar autovehicule ce apartin celor zece marci din grupul tiriacAuto, insa 70% din vanzarile de autoturisme apartin marcii Mercedes Benz. Estimarile pentru 2004 arata ca cifra de afaceri a Star Forum va ajunge la sase milioane de euro, numarul de unitati vandute urmand sa fie de 250. Desi deocamdata detin felii destul de subtiri dintr-o piata de second hand imensa, serviciile dezvoltate de importatori vor incepe sa se impuna din ce in ce mai mult in detrimentul tranzactiilor „la mica intelegere”.