Doi ani de zile, exportatorilor directi li s-a impozitat profitul cu 6%. Rezultatele vorbesc de la sine. „Performantele la export au fost impresionante. In anul 2000, exporturile s-au majorat cu 22% in termeni reali. Cresterea s-a mentinut si in anul 2001, chiar daca a incetinit usor, la 14,6% pe primele opt luni ale anului 2001, fata de perioada similara a anului 2002”, mentioneaza Raportul de tara, elaborat de Comisia Europeana. Cuantificate in sume incasate la bugetul statului, efectele fiscalitatii reduse arata astfel: in anul 2000, exporturile au atins cel mai ridicat nivel de dupa 1989, 10,3 miliarde USD, 2001 s-a incheiat cu venituri de 11,3 miliarde USD, iar primele opt luni din 2002 au ca bilant 800 milioane USD. Evidentele efecte pozitive nu au putut insa contracara presiunile exercitate cu succes de Organizatia Mondiala a Comertului, FMI si Uniunea Europeana in directia renuntarii la acest tip de ajutor de stat. Consecinta: incepand de anul viitor, exporturile vor fi impozitate cu 12,5%, pentru ca din 2004 sa fie aplicata cota standard, de 25%. Locul facilitatii defuncte este luat de un sistem controversat, care reorienteaza banii statului de la subventii catre stimulente.

Scumpirea exporturilor poate inchide pietele traditionale

Pozitiile referitoare la cine ce castiga sunt contradictorii. Cea oficiala, exprimata de secretarul de stat Eugen Dijmarescu, aflat la conducerea Departamentului de Comert Exterior din subordinea Guvernului, este, in primul rand, una de principiu: „Sunt favorabil orientarii cheltuielilor bugetului de stat catre stimulente, nu catre subventii, iar sprijinirea activitatii de export, cu consecinte asupra majorarii productiei, este mult mai corecta decat a acorda subventii pentru acoperirea costurilor unor societati, cu atat mai mult cu cat acordul de asociere a Romaniei la UE interzice acest lucru”. Statul va cheltui circa 2.000 miliarde de lei in 2003, sperand sa incaseze ca venit din export mai mult cu 9% decat anul acesta.
Beneficiarii directi, exportatorii, vad numai neajunsuri. „Marfa romaneasca este competitiva in principal datorita fiscalitatii reduse. Pierzand acest avantaj, ne pierdem pietele”, spune Mihai Ionescu. „In plus, daca impozitarea redusa a profiturilor se aplica tuturor exportatorilor directi, noua schema este accesibila doar catorva, iar efectele sale asupra veniturilor sunt greu de evaluat”, mai adauga acesta.
Intr-o nota similara, Aurel Rizea, presedintele Asociatiei Producatorilor de Mobila, apreciaza ca „in nici un caz noul sistem de sustinere a exportatorilor nu compenseaza renuntarea la impozitarea redusa a profiturilor”, iar producatorul de textile in lohn Costica Caluianu (SC Cozamin SA) estimeaza ca „se va intampla ceea ce se intampla, de regula, cand fiscalitatea creste: mai putini bani la buget, mai multi in economia paralela si in paradisurile fiscale”.     

Formula compensatiei oferite exportatorilor

Sprijinul direct acordat exportului romanesc prin impozitarea redusa a profiturilor a fost inlocuit cu finantari surogat:

· Capitalizarea Eximbank (cu 560 mld. lei in 2003), pentru finantarea productiei de bunuri si servicii destinate exportului; finantarea operatiunilor de comert exterior; garantarea creditelor pentru realizarea productiei destinate exportului; asigurarea si reasigurarea creditelor de export pe termen scurt, mediu si lung impotriva riscurilor comerciale si de tara etc.

· Departamentul de Comert Exterior (68 mld. lei in 2003) pentru finantarea totala sau partiala a: participarii exportatorilor la targuri si expozitii internationale; organizarii de misiuni economice si actiuni de promovare a exporturilor in strainatate; organizarii reprezentantelor comerciale romanesti; realizarii de studii de piata si pe produse; editarii si distribuirii in strainatate a buletinelor informative privind oferta de export; actiunilor de publicitate si reclama cu caracter general.

· Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii pentru Programul de sprijinire al IMM-urilor in dezvoltarea exporturilor (50 mld. lei in 2003).

· Ministerul Industriei si Resurselor pentru Programul de crestere a competitivitatii produselor industriale (140 mld. lei in 2003).

· Ministerul Agriculturii pentru Programul de crestere a competitivitatii produselor agroalimentare si acordarii primelor de export pentru anumite produse alimentare (225 mld. lei in 2003).