Romanii, bulgarii, cehii, pe scurt, esticii, au asteptat si asteapta plini de speranta revigorarea economiilor lor prin infuzia de capital nemtesc, francez, american, asiatic. Fiecare se straduieste, atat cat il tine cureaua deficitului bugetar, sa atraga miliardele de euro si dolari pe care transnationalele sunt dispuse sa le inmulteasca in centrul si estul Europei. Dar regula functioneaza si invers. Germania, Franta si toti ceilalti cu care speram sa impartim profitul sunt in cautarea noilor surse de castig. Ne convine sau nu, suntem concurenti. Castiga capital strain sau autohton cel care ofera conditiile cele mai favorabile dezvoltatii afacerilor si consumului, cel care manevreaza cel mai bine parghiile fiscale. Or din aceasta perspectiva, cotele de impunere aparent scazute din estul continentului sunt un handicap.

Salvatorii economiilor estice au ei insisi nevoie de capital

Ultimul an si jumatate nu a fost deloc stralucit. Economii orgolioase s-au regasit pe lista neagra a perdantilor. Marea Britanie a suferit o importanta hemoragie de capital strain. Investitiile straine in economie au scazut cu 62% fata de perioada precedenta. Situatia Belgiei este si mai dramatica, investitiile directe diminunandu-se in valoare absoluta cu 194 de procente. Germania a pierdut si ea, scaderea in valoare absoluta a afluxului de capital strain fiind de 163%. Cu cat mai mare pierderea, cu atat mai mare concurenta, iar fiscalitatea poate face rapid diferenta dintre castigatori si perdanti. Impunerea veniturilor, taxa pe valoarea adaugata si impozitarea profiturilor sunt zone in care aparentele inseala. Cotele mici de impunere din economiile estice ofera avantaje mai mici decat, sa spunem, o impunere a veniturilor in stil nemtesc.
Fiscul roman impoziteaza profitul cu 25%, cel maghiar cu 18%, cehii cu 31%. Cifrele in sine spun ca investitorii o duc mai bine aici decat in Germania, unde cota este de 39,58%. Mai mult, Ministerul Finantelor poate avea chiar ideea de egalizare a impozitului pe profit, pe principiul arhicunoscut „asa este in Uniunea Europeana”.
Numai ca in spatele procentelor se ascunde baza de impozitare. Nemtii tind sa deduca integral cheltuielile ce concura la realizarea afacerii. Companiile isi deduc provizioanele de risc, perisabilitatile, in anumite limite dobanzile, recuperarea pierderilor se face pe timp nelimitat etc. Deducerile acordate de Fiscul roman sunt simbolice si in nici un caz de natura sa creasca brusc interesul capitalului strain. Avantaj Germania !
La capitolul TVA, „Legislatia este in cea mai mare masura armonizata cu cerintele Uniunii Europene”, afirma negociatorul-sef al Romaniei, ministrul Vasile Puscas. Romania a inchis provizoriu capitolul de negociere „Impozitarea”, cota de TVA practicata nu este chiar insuportabila, 19%. Cehii, polonezii percep 22%, slovacii 23%. Cu o diferenta: ei aplica si cotele reduse, impamantenite si in Uniunea Europeana. „Problema nu este cota de TVA in sine”, afirma Nicolae Done, director de doctrina fiscala la KPMG Romania, „ci aplicarea si interpretarea legislatiei”. In aceasta zona, a interpretarii si aplicarii, se incurca investitorii.
Impunerea veniturilor personale este o alta posibila nisa fiscala. Venituri decente inseamna consum. Consumul presupune productie, iar productia investitii. Strict din perspectiva cifrica a cotelor de impunere, Romania este atractiva (cota minima 18%, cota maxima 40%), la fel si Bulgaria (cota minima 18%, cota maxima 29%). Germania insa, cu un minim de 20% si un maxim de 48,5% pare ca lasa omul fara nici un ban. Fals. Fiscul german deduce din baza impozabila pensiile alimentare, contributiile la schemele de pensii private, primele de asigurare pentru asigurarile de viata, taxele de consultanta, donatiile, bursele etc. Fiscul roman acorda o deducere simbolica, iar cel bulgar nu deduce nimic. Nici o greutate in a spune catre cine s-ar putea indrepta atentia investitorilor. Uniunea Europeana nu ne asteapta sa ne miluiasca, ci sa ne concureze.

Cand este vorba de profit, impozit mic nu Inseamna castig mare

tara        Impozit pe profit (%)
Ungaria        18
Slovenia        20
Romania        25
Bulgaria        15    
Polonia        27
Rep. Ceha        31
Germania        39,58

Ca apreciere generala, cota de impunere a profitului in Romania este rezonabila, favorabila investitiilor. Daca luam insa in calcul baza de impunere, Germania, desi impoziteaza profitul mai drastic decat tarile estice, lasa de fapt mai multi bani companiilor. Fiscul german tinde sa deduca integral cheltuielile facute in desfasurarea afacerilor.

Deducerile fiscale fac diferenta dintre exces de impozitare si generozitate

Tara        Nr.cote de    Rata        Rata
        impunere     minima     maxima
        %
Rep.Ceha    5        15        40
Bulgaria    5        18        29
Slovenia    6        17        50
Romania    5        18        40
Polonia    3        19        40
Ungaria    3        20        40
Germania    4        20        48,5

Strict din perspectiva cotelor de impunere, Romania nu pare a avea o fiscalitate sufocanta. Transele si cotele de impozitare dau insa adevarata imagine asupra presiunii fiscale. Prin deducerile acordate, fiscul german compenseaza cotele ridicate de impunere. In concluzie, presiunea fiscala este mai puternica in tarile estice, al caror deficit bugetar nu permite larghete in acordarea deducerilor.

Investitorii
Isi prind urechile nu In TVA, ci In
interpretarea
legislatiei

tara     TVA %
         redusa         standard
Slovenia    5        19
Romania    –        19
Rep.Ceha    5        22
Polonia    3 si 7        22
Bulgaria    –        20
Ungaria    12        25
Germania    7        16

Cu exceptia Romaniei si a Bulgariei, sistemele fiscale estice respecta principiul protectiei sociale prin mecanismul impunerii, practicand TVA redus la medicamente, alimente, produse de maxima necesitate. si acest aspect constituie un avantaj in competitia fiscala, stimuland consumul, deci investitiile.