Prima observație este dată de modul de reacție a ministrului agriculturii, care din păcate nu ține de funcția vremelnic ocupată, ci ține de un mod de a fi și care după umila mea părere, este departe de cerințele postului pe care îl ocupă. Ar fi foarte bine, ca cei din clasa politică să se gândească mai des la  zicala ,,sunt demnitar fiindcă sunt deștept, sau sunt deștept fiindcă sunt demnitar” dar și să înțeleagă acest lucru.

Spun asta în condițiile în care ziua de vineri, a fost marcată de numeroase comentarii ale presei agricole, asociațiilor profesionale și ale fermierilor, care în urma lecturării proiectului de OUG privind rectificarea bugetară și a notei de fundamentare, au constatat că nu sunt prinse în rectificare, sumele necesare plății despăgubirilor de secetă. Din păcate pentru oficialii ministeriali, mai sunt în țara asta și fermieri care au citit o carte și știu să citească un proiect de lege spre disperarea multora dintre politicieni, dar este drept, încep să fie o specie pe cale de dispariție.

După o zi în care oficialii ministerului agriculturii aproape au stat ca ,,mortu’ în păpușoi”, a apărut liderul suprem al ministerului, domnul ministru Oros și într-o ieșire demnă de o cauză mai bună, a atacat furibund după modelul unui ,,fost”, care a sfârșit-o tare prost acum vreo 30 de ani, doar că diferența între cei doi a fost dată de termenii folosiți, adică în loc de ,,agenturile străine” a fost înlocuit cu ,,fituicile organelor de partid”.

Domnia sa în loc, așa cum cred eu că ar fi trebuit, să fi explicat pe înțelesul tuturor, de ce a apărut scris așa în proiectul de OUG și nota de fundamentare aferentă și să explice unde sunt cuprinși banii și DACĂ SUNT PRINȘI UNDEVA, a reiterat principiul domniei sale, prin care susține că spune fermierilor doar ,,adevărul”, de parcă ,,fituicile organelor de partid” au făcut ce au făcut cu mistreții și altele pe care hârtia presei și spațiul internetului nu le-au uitat.

Pot să accept că domnia sa nu înțelege foarte bine documentele privind  bugetul și nu este nici o problemă, fiindcă putea să cheme pe altcineva să ne explice, dar oricum se putea și altfel decât de a trata în acest fel pe cei care dorești să-i conduci. Nervozitatea lipsei explicațiilor obliga la o altă abordare. 

Cred că ar fi fost foarte greu să se explice, de ce nu a fost adoptată și OUG care să contituie baza legală de acordare a despăgubirilor de secetă ? Asta înseamnă că aceasta cel mai devreme poate fi adoptată la viitoarea sedință de guvern și astfel se pierde timp important până la implementare și realizarea plăților efective către fermieri. Așa nu își încalcă o promisiune făcută fermierilor ?

Acum ceva timp, prin iunie, am zis la o emisiune la AGRO TV că despăgubirile se vor da prin octombrie și toată lumea era supărată pe afirmație, dar vin acum și întreb, dacă se dau mai devreme , cand se dau ?

Dacă ne uitam în proiectul de notă de fundamentare vedem că textul era următorul -,,Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale: +2.995,4 milioane lei. Se propune alocarea suplimentară a 3,0 milioane lei pentru plata sumelor stabilite prin sentințe judecătorești definitive și irevocabile; 64,3 milioane lei pentru sprijinirea producătorilor agricoli; 740,8 milioane lei pentru activitatea de reproducție la speciile suine și păsări, precum și pentru reabilitarea infrastructurii principale de irigații;  2.187,3 milioane lei pentru efectuarea, începând cu data de 15.10.2020 a plăților în avans pentru campania 2020, în procent de până la 85%, a măsurilor de agromediu și climă finanțate din FEADR în cadrul PNDR 2014-2020;”

In proiectul de OUG de rectificare bugetară, ieri dezbătut, se prezintă inclusiv tranferurile între diferitele poziții bugetare ale aceluiași minister și acestea se aprobă prin rectificare adoptată de Guvern, deci cum va face ministerul agriculturii? 

Spre exemplificare în continuare prezentăm o propunere de transfer între două pozitii bugetare la ministerul justiției de 0,803 mil lei și nicidecum de 1,2 mld lei cât ar trebui la agricultură, deci diferență imensă- ,,Se autorizează Ministerul Justiției ca, în bugetul fondurilor externe nerambursabile, să introducă următoarele modificări: să diminueze veniturile de la capitolul 40.08.15 „Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli”, paragraf 40.08.15.03 „Sume utilizate de alte instituții din excedentul anului precedent” cu suma de 803 mii lei și să suplimenteze veniturile de la subcapitolul 48.08.31 „Mecanismele financiare Spațiul Economic European și Norvegian 2014-2021”, paragraf 48.08.31.03 „Prefinanțare” cu suma de 803 mii lei.”

Poate domnul ministru Oros sau un coleg de-al domniei sale ar fi trebuit să explice în acest mod și atunci misterul ar fi fost lămurit și toată lumea înțelegea ce s-a făcut și cum, fără nervi, jigniri și acuze iresponsabile. 

Fac o paranteză la o afirmație gravă făcută de un oficial de rang înalt cum este domnul Oros și care a afirmat cu subiect și predicat că ,,SIGURANȚA ALIMENTARĂ A ȚĂRII ESTE LĂSATĂ PE MÂNA UNOR TRADERI”. Eu sper că domnul ministru a făcut deja un material care să fie prezentat CSAT și poate a făcut și o adresă către alte instituții ale statului. Mi-ar place să cred că dacă tot are domnia sa astfel de ,,percepții” să sesizeze și modul de folosire a Rezervei de Stat pentru acordarea de împrumuturi CÂND NU EXISTĂ NICI O CRIZĂ.

Dar revenind la subiectul principal, atunci când va apare OUG de rectificare bugetară in Monitorul Oficial, ne vom lămuri cu toții cum stă situația și vom înțelege și cine sunt autorii, dar astăzi când scriu aceste rânduri nu există certitudinea că la această rectificare s-ar fi aprobat banii pentru despăgubirile la secetă, iar dacă acest lucru este adevărat, cred că aventura ministerială a domnului Oros ar trebui să fie curmată rapid și fără dureri de către primul ministru. Asta dacă nu cumva chiar domnia sa, domnul Orban a fost coordonatorul sau regizorul scenetei, unde au mai jucat în personaj secundar ministrul finațelor, domnul Câțu, pe lângă vinovatul de serviciu de la agricultură, domnul Oros, iar împreună să fie artizanii miscării de lăsare de izbeliște a fermierilor afectați de secetă, având în vedere că impactul electoral se apreciază a fi redus.

Dar așa cum s-au desfășurat lucrurile, a fost o penibilă scenetă de comedie neagră, unde cinismul și batjocura decidenților politici la adresa fermierilor afectați de secetă își arată noi niveluri de dezvoltare artistică de l-ar face invidios și pe însuși Machiavelli.

Până ne vom lămuri, eu îmi permit să lansez trei scenarii (ipoteze) posibile de derulare a acestei acțiuni și anume:

  1. Se joacă cum se spune la poker, la două capete și anume s-au alocat banii pentru plata avansului la subvențiile pe suprafașă și unde ieri domnul Oros a anunțat că a cerut devansarea plăților cu o lună, adică în septembrie, când din coincidență și fără nici o conotație, vor fi alegerile locale. După ce se va da avansul, se va motiva neacordarea despăgubirilor la secetă deoarece au preferat să dea mai repede avansul la subvenția  pe suprafață fiindcă îi ajută pe toți fermierii și în stilul deja consacrat, se va stimula încăierarea între fermierii afectați de secetă cu cei neafectați.  Apoi când Comisia Europeană va rambursa banii prin ianuarie 2021 se vor acorda și despăgubirile la secetă dacă până atunci nu apare altceva.
  2. Dacă nu se va aproba devansarea plății avansului, puțin probabil, fiindcă eu cred că au discutat în prealabil la Comisie înainte de a face public acest lucru, atunci se vor lua banii de la acordarea avansului și se vor da către despăgubiri și vor căuta alți bani la rectificarea din octombrie prin mărirea deficitului și mai mult.
  3. A treia ipoteză, se vor acorda despăgubirile de secetă, dar vor fi lăsate alte sectoare mai puțin vocale în așteptare, cum poate se va întâmpla și se vor tăia banii prevăzuți ieri la sectorul suin de circa 0,8 mld lei, la care dacă adăugam cei 0,3 mld lei acordați cu ,,generozitate și preocupare” de domnul Orban, ne iese mai cu forcepsul suma de 1,2 mld lei, necesară despăgubirilor.

Așa cum am spus, publicarea OUG de rectificare bugetară va lămuri misterul fiindcă, mutarea banilor în cadrul bugetului unei instituții necesită aprobarea prin rectificare așa cum am arătat mai sus, dar poate există un artificiu posibil și eu să nu-l știu, vom vedea.

De când a început această sarabandă a secetei, ministerul agriculturii a promovat doar minciuna și cinismul la nivel de explicații, invocând lipsa utilizării irigațiilor și a asigurărilor, iar după circa 2 luni de campanie deșănțată în acest sens și cu acest mesaj, tot ministrul agriculturii a venit și a recunoscut public, dar mai cu jumătate de gură, că asigurările nu au fost posibile neexistând decât o singură formulă de asigurare și aceea limitată ca suprafață, iar irigațiile nu puteau ajuta decât pe cel mult 20% din suprafața afectată de secetă. Ați auzit pe cineva să regrete pentru acele minciuni spuse și de faptul că o parte a populației a început să înfiereze ,,bolsevicii” de fermieri care nu se mai satură de bani ? Poate sunt eu mai prost informat.

În cealaltă parte a baricadei, fără a comenta foarte mult și fără a deranja din inerție asociațiile profesionale, vor sau nu vor să recunoască, au fost tratate cu lipsă de respect și dezinteres, asta ca să fiu politicos, iar acest lucru nu este de ieri de azi, dar se merge mai departe datorită concepției unora dintre membrii, că este bine să ai uși de dialog deschise cu acest tip de decidenți politici care reprezintă însăși existența, adică CIOLANUL, chiar dacă este păgubos pentru membrii simpli, nu pentru conducători. Iar domnul Emil Dumitru, actualul secretar de stat și fostul lider PRO AGRO se pare că știe foarte bine slăbiciunile acestor asociații profesionale ale fermierilor și le valorifică în favoarea partidului la guvernare.

Problema secetei se pare că nu va trece așa usor, iar dacă Dumnezeu nu va uita apa deschisă la baie pentru o lungă perioadă de timp, la anul fermierii din zonele afectate de secetă vor vedea cu adevărat ce înseamnă Iadul, iar dacă azi liderii asociațiilor profesionale ale fermierilor nu vor face nimic în această situație, atunci mâine vor fi controlorii de bilete în autobuzul celor care își vor alege un nou drum, unii cu streangul de gât, cel spre Lumea de Dincolo. Azi sunt vorbe, dar dacă mâine vor fi fapte? Înainte să mă înjurați, mai citiți odată materialul vă rog și după aceea puteți începe.

Un singur exemplu mai dau și acesta mi-a fost sesizat de domnul Datcu de la APA Brăila unde și eu sunt membru și care îmi zicea ,,fermierii dacă vor să fie respectați, trebuie să aibe forța sparanghelarilor germani, care în plină pandemie când lumea s-a oprit, au pus-o pe doamna Merkel, cel mai puternic om politic european, să le aducă oameni la treabă în Germania, de s-au deschis aeroporturile, inclusiv unele românești”. Ați uitat de acest lucru?

În concluzie, Guvernul, poate la propunerea ministerului agriculturii, a dorit regizarea unei piese care ar putea prelua numele celebre montări a Teatrului Național ,,Dineu cu proști” și unde fermierii au fost distribuiți fără voia lor, a juca rolul prostului. Dar îmi permit să fac o sugestie aceluiași Guvern, folosind cuvintele lui François Pignon: “Să vă gândiţi de două ori înainte să faceţi pe cineva prost!…”